انعقاد 3 تفاهمنامه در راستای گردشگری سبز در یک همایش ملی

ضرورت مدیریت آب‌های خاکستری

دیروز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در همایش ملی گردشگری سبز میزبان جمعی از مسئولان کشوری برای تبیین ارزشمندی «گردشگری سبز» بود. همایش ملی گردشگری سبز با حضور وزیر میراث فرهنگی، معاون گردشگری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون وزیر نفت، رئیس شرکت نفت، معاون وزیر نیرو، مدیرعامل شرکت آبفای کشور، رئیس سازمان شیلات ایران، جمعی از کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، رؤسای تشکل‌های گردشگری و فعالان این صنعت برگزار شد.

دیروز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در همایش ملی گردشگری سبز میزبان جمعی از مسئولان کشوری برای تبیین ارزشمندی «گردشگری سبز» بود. همایش ملی گردشگری سبز با حضور وزیر میراث فرهنگی، معاون گردشگری، رئیس سازمان محیط زیست، معاون وزیر نفت، رئیس شرکت نفت، معاون وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت آبفای کشور، رئیس سازمان شیلات ایران، جمعی از کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، رؤسای تشکل‌های گردشگری و فعالان این صنعت برگزار شد. علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری کشور در این همایش، از انعقاد سه تفاهمنامه در راستای عینیت‌بخشی به گسترش مفهوم گردشگری سبز خبر داد و بر نقش مراکز اقامتی در فرهنگسازی کاهش مصرف انرژی تأکید کرد و گفت: امضای سه تفاهمنامه با وزارتخانه‌های نفت و نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و بنیاد علوی در راستای عینیت یافتن گردشگری سبز و ترویج گستره فرهنگسازی و مفهوم آن است.
تفاهمنامه دو جانبه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و آبفا، تفاهمنامه چهارجانبه معاونت گردشگری، ساتبا، جامعه اقامتگاه‌های بومگردی و بنیاد علوی همچنین تفاهمنامه سه‌جانبه معاونت گردشگری، صندوق ملی محیط زیست و جامعه هتلداری ایران، سه تفاهمنامه‌هایی هستند که دیروز در راستای عینیت بخشیدن به مفهوم‌ گردشگری سبز امضا شدند.
علی‌اصغر شالبافیان گفت: موضوع گردشگری سبز از دو سال قبل و پیش از طرح آن به‌عنوان شعار اصلی سال به‌طور جدی جزو برنامه‌های وزارتخانه قرار داشت و پیگیری می‌شد.
او با تأکید بر اهمیت گسترش دانش، مفهوم‌سازی معانی و عینیت یافتن گردشگری سبز گفت: تلاش‌های متعددی با کمک انجمن مؤسسات آموزشی و انجمن اقامتگاه‌های بومگردی در این راستا انجام شده است و طی هفته گردشگری در ۲۱ استان و ۶۰ مؤسسه، کارگاه‌های آموزشی تحت عنوان «شب‌های بومگردی» برگزار شد.
شالبافیان به رونمایی از دوکتاب و امضای سه تفاهمنامه با وزارتخانه‌های نفت و نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و بنیاد علوی در راستای عینیت یافتن گردشگری سبز و ترویج گستره فرهنگسازی و مفهوم آن اشاره کرد.
معاون گردشگری کشور به تفاهمنامه سال قبل در راستای توسعه گردشگری دریایی اشاره کرد و در توضیح خروجی این تفاهمنامه گفت: در توسعه زیرساخت‌های اسکله نخل ناخدا و دو اسکله دیگر با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی و مشارکت جدی استاندار هرمزگان پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصدی را شاهد هستیم.
امضای تفاهمنامه با سازمان توسعه و تجارت و برخی نتایج و خروجی آن از جمله پرداخت جایزه صادراتی از دیگر نکات مورد اشاره شالبافیان بود.
او با اشاره به سه تفاهمنامه‌ای که دیروز منعقد شد، گفت: تفاهمنامه با وزارت نیرو در راستای مدیریت بهینه مصرف آب و نحوه مدیریت آب‌های خاکستری و فاضلاب، همچنین پرداخت مشوق‌ها به تأسیسات گردشگری‌ انجام می‌شود. همچنین تأسیسات گردشگری در فرهنگسازی گردشگری سبز نقش مهمی خواهد داشت.
معاون گردشگری کشور به استفاده از منابع خورشیدی و انرژی‌های تجدیدپذیر و برق تولیدی اشاره کرد و گفت: بنیاد علوی نیز در خرید منابع کوچک‌مقیاس در قالب وام‌ همکاری می‌کند و جامعه هتلداران و بومگردی هم به نمایندگی بخش خصوصی حضور خواهند داشت. همچنین در تفاهمنامه با صندوق ملی محیط زیست و جامعه هتلداران در مدیریت پسماند و نحوه حمایت مالی این صندوق به تأسیسات گردشگری اشاره شده است. بازنگری ضوابط مراکز اقامتی در حوزه سبز و در اولویت قرار گرفتن این پروژه برای پرداخت تسهیلات، تجلیل از پیشگامان گردشگری سبز، اجرای طرح بهینه‌سازی مصرف گاز در برخی استان‌ها، نقش مراکز اقامتی در فرهنگسازی کاهش مصرف انرژی از دیگر نکات مورد اشاره شالبافیان در این مراسم بود.
معاون گردشگری کشور به حمایت‌های رئیس‌جمهور از حوزه گردشگری اشاره و ‌ابراز امیدواری کرد با ادامه این مسیر گردشگری جایگاهش را در نظام اداری کشور بیابد و این مهم روزبه‌روز تحقق بیشتری پیدا کند.
 
اطلاع‌رسانی به سازمان جهانی گردشگری
عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی با اشاره به حضور و اعلام همکاری نهادهای مختلف برای داشتن گردشگری سبز گفت: معاون گردشگری به رئیس سازمان جهانی گردشگری گزارش دهد که در این سطح توجه به محیط زیست و گردشگری سبز و انرژی‌های پاک انجام‌شده است تا همکاری‌های بیشتری داشته باشند.
ضرغامی گفت: از وزارت نفت تشکر می‌کنم که به درخواست‌های ما توجه می‌کند نه تنها به این دلیل که باید گردشگری جای صنعت نفت را بگیرد که البته باید این اتفاق بیفتد تا وزارت نفت نفس بکشد، چون امروز وقتی مشکلی پیش می‌آید همه نگاه‌ها به سمت آقای اوجی می‌رود.
ضرغامی گفت: در همکاری با وزارت کشاورزی زمین معوض به محوطه‌های تاریخی تعلق می‌گیرد. به مالکان در کنار محوطه‌های تاریخی که به آنها اجازه کشاورزی داده نمی‌شود، زمین معوض داده می‌شود. در جایی مثل کلاردشت این دعوا از سال ۴۲ مطرح بود. باید آنها پس از گرفتن زمین معوض، محوطه‌های تاریخی را رها کنند.
 
آمادگی محیط‌ زیست برای همکاری با میراث‌فرهنگی
 معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست هم در این همایش، چالش‌های محیط‌ زیست چون کم‌آبی و فرونشست زمین و... را دردآور شمرد و گفت این نشان از رفتار نامهربانانه ما در حوزه طبیعت است و آن را دست‌پخت خود ما دانست و بیان کرد: انسان‌ها به‌گونه‌ای رفتار کرده‌اند که زندگی را برای دیگران سخت کرده است. او گردشگری را برگشتن به خویشتن خویش عنوان کرد و گفت: اگر تمام زوایای گردشگری را نگاه کنیم یعنی احترام به طبیعت و این بسیار ارزشمند است.
رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست با اشاره به اینکه، این سازمان ۱۵۰ شهید را برای صیانت از محیط ‌زیست تقدیم کرده است، گفت: ارتباط تنگاتنگی میان محیط زیست با وزارت میراث‌فرهنگی و میراث‌بانان وجود دارد، این ظرفیت‌ها و این میراث‌ها اگر کنار هم قرار گیرد، ایران، کشور بسیار خوبی خواهد بود.
سلاجقه قرار گرفتن وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان حفاظت محیط ‌زیست را در کنار هم به نفع مردم دانست و گفت: «ما در کنار این وزارتخانه هستیم.»
معاون رئیس‌جمهور گفت: سازمان محیط زیست عضو کمیته ملی طبیعت‌گردی است و تمام ظرفیت‌های سازمان در خدمت وزارت میراث فرهنگی است اما واژه صنعت برای گردشگری نامأنوس است، گردشگری و سفر خدادادی است و البته بهترین جا برای گردشگری طبیعت است که دست ساخته انسان نیست. مجموع زیستگاه‌های طبیعی ایران برای توسعه گردشگری طبیعت آماده است، یک واحد گردشگری سبز باید از نظر شاخصه‌های محیط زیست نمونه باشد. گردشگران و فعالان حوزه گردشگری باید منابع طبیعت را پاک نگه دارند پس محیط زیست باید حفاظت شود.
او گفت: امید دارم تقویت روابط و همکاری سازمان حفاظت محیط ‌زیست و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بتواند باعث توسعه و رونق گردشگری سبز در کشور شود.
 

بــــرش

شالبافیان به رونمــــایــــی از دوکتاب و امضای سه تفاهمنامه با وزارتخانه‌های نفت و نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و بنیاد علوی در راستای عینیت یافتن گردشگری سبز و ترویج گستره فرهنگسازی و مفهوم آن اشاره کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی