تأکید دبیر هیأت تجدید نظر شورای رقابت در گفت و گو با «ایران» :

خودروسازان منتظر مجوز افزایش قیمت نباشند

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که شرکت‌های خودروسازی به سمت احتکار خودرو رفته‌اند و می‌خواهند بعد از آنکه به‌طور مجدد مجوز افزایش قیمت خودرو را در سال‌جاری گرفتند، عرضه خودرو را آغاز کنند. در این خصوص چه نظری دارید و آیا خودروسازان می‌توانند برای خود چنین امری را متصور باشند؟
تحت هیچ شرایطی احتکار خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی، به بهانه افزایش قیمت‌ها، قابل قبول و پذیرش نیست. شورای رقابت در کمتر از سه ماه پیش قیمت‌های جدید خودروهای داخلی و مونتاژی را اعلام کرد و تولیدکنندگان موظف هستند از قیمت‌های ابلاغ شده، تمکین کنند، لذا عدم عرضه خودرو با هدف اصلاح قیمت‌ها تحت هیچ شرایطی قابل پذیرش نیست و تخلف محرز محسوب می‌شود. بر این اساس از خودروسازان می‌خواهیم که مانند هفته‌های گذشته عرضه خودرو را دنبال کنند تا بازار خودرو از تعادل خارج نشود. در حال حاضر وضعیت بازار خودرو به گونه‌ای نیست که خارج از سامانه یکپارچه، خودرو به مردم عرضه شود لذا همچنان در قالب سامانه یاد شده باید عرضه خودرو به متقاضیان پیگیری شود. شرکت‌های خودروسازی موظف هستند بر اساس تاریخی که در سامانه یکپارچه آمده، عرضه خودرو به مردم را دنبال و عملیاتی کنند و منتظر تغییر قیمت‌ها نباشند. با توجه به شواهد موجود و وضعیت عرضه خودرو، ‌خودروسازان نمی‌توانند خارج از سامانه یکپارچه نسبت به عرضه خودرو در بازار اقدام کنند.  
طی چند روز گذشته خبرهای ضد و نقیضی منتشر شد مبنی بر اینکه دیگر عرضه خودرو از طریق سامانه یکپارچه خودرو نیست، اما به طور حتم چنین امری تا آرامش کامل بازار خودرو دنبال خواهد شد. هدف اصلی از ایجاد سامانه یاد شده، ‌توزیع عادلانه خودرو به مردم است لذا دلیلی ندارد سامانه یکپارچه حذف شود و خودروسازان به صورت مستقل نسبت به فروش خودرو اقدام کنند، آن هم در شرایطی که موضوع احتکار خودرو توسط خودروسازان شنیده می‌شود.
خودروسازان تأکید دارند که تولید خودرو نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است از این رو باید بدون تأخیر، خودروهای متقاضیان (در موعد تحویل) را تحویل دهند و اگر خللی در این بخش وجود دارد یا تولید مناسب نیست یا اینکه بحث احتکار خودرو مطرح است. به همین دلیل از خودروسازان می‌خواهیم به وعده‌های داده شده خود عمل کنند و خودروهای ثبت‌نامی را به مردم تحویل دهند. تأکید می‌کنم خودروسازان اخیراً هیچ مجوزی برای افزایش قیمت محصولات خود از شورای رقابت دریافت نکردند و خبرهای مطرح شده در مورد افزایش قیمت برای هفته‌های آتی کذب است.
 
پارکینگ خودروسازان نشان می‌دهد که خودرو دارند، اما نمی‌خواهند عرضه کنند. این احتکار چگونه دنبال خواهد شد، آیا شورای رقابت یا سازمان حمایت می‌توانند در این خصوص ورود کنند و اجازه ندهند که حق مردم پایمال شود؟
قطعاً هم شورای رقابت و هم سازمان حمایت می‌توانند در این خصوص ورود کرده و اجازه ندهند شرکت‌های خودروسازی به خواسته خود برسند و خودروهایی را که در پارکینگ‌ها آماده است با قیمت‌های بالاتر به فروش برسانند. اگر خودروسازان نسبت به عرضه محصولات‌شان به مردم اقدام نکنند، چند روز می‌توانند خودروها را احتکار کرده یا چند وقت می‌توانند از قانون تمکین نکنند، از این رو شرکت‌های خودروساز مجبور هستند هم خودروهای موجود در پارکینگ را به دست ثبت‌نام‌کنندگان برسانند و هم اینکه دست از احتکار بردارند. فضایی که اکنون توسط خودروسازان شکل گرفته عملاً به معنای عدم تمکین از قیمت‌های ابلاغی شورای رقابت و تحت فشار قرار دادن شورای رقابت برای بازنگری قیمت‌هاست.
 
آیا احتکار خودرو توسط خودروسازان، می‌تواند شورای رقابت را تحت فشار قرار دهد که برای بار دوم برای ایران‌خودرو و سایپا و برای بار سوم برای مونتاژکاران، قیمت‌ها افزایش پیدا کند؟
خیر به هیچ عنوان چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. شورای رقابت در فواصل زمانی مشخص قیمت‌ها را بر اساس مستندات ارائه شده توسط خودروسازان، بررسی می‌کند. قرار نیست هر زمان که خودروسازان خواستند و تمایل داشتند، قیمت نهایی خودروها مورد بازنگری قرار گیرد، بنابراین تصور می‌کنم اگر بازنگری در قیمت‌ها بخواهد اتفاق بیفتد در ماه آبان یا بعد از آن خواهد بود. سؤال ما از خودروسازان این است؛ از زمانی که قیمت خودرو در سال‌جاری اصلاح شد، ‌چه اتفاقاتی رخ داد؟ آیا قیمت ارز افزایش یافته است؟ آیا محصولات پلیمری و پتروشیمی گران‌تر شده است؟ آیا حقوق و دستمزد کارگران بیشتر شده است؟ هیچ‌کدام از موضوعات عنوان شده اتفاق نیفتاده است حال چرا خودروسازان به دنبال افزایش قیمت هستند؟
وقتی تغییری در حوزه تولید و مواد اولیه رخ نداده است قاعدتاً خودروسازان، ‌نباید توقع افزایش قیمت داشته باشند یا با عدم عرضه خودرو، بازار را دچار آشفتگی کنند. از آنجا که تغییراتی در فرایند کلی اقتصاد بخصوص نرخ ارز، نرخ تورم و دستمزد رخ نداده و همچنین قیمت مواد اولیه دستخوش تغییر نشده، شورای رقابت با افزایش قیمت‌ها موافقت نخواهد کرد. مگر آنکه خودروسازان ادله‌ای داشته باشند که در راستای آن شورای رقابت با اصلاح قیمت‌ها موافقت کند اما در شرایط موجود گرانی دوباره خودروها دور از تحقق است. خودروسازان تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند قیمت‌های گذشته خودرو را تغییر دهند و باید بر اساس فرمول شورای رقابت، ‌محصولات را قیمت‌گذاری و به متقاضیان عرضه کنند.

به نظر می‌رسد خودروسازان در حال فشار وارد کردن به وزارت صمت و حتی شورای رقابت هستند تا فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه خودرو نباشد و خودشان به صورت مستقیم نسبت به عرضه خودرو اقدام کنند. چنین امری قابل قبول است؟
تا زمانی که بازار خودرو به آرامش کامل نرسد، خودرو از طریق سامانه یکپارچه خودرو عرضه خواهد شد و تحت هیچ شرایطی با عرضه خودرو توسط سایت خودروسازان موافقت نمی‌شود. هدف از ایجاد سامانه یکپارچه خودرو، حذف دلالان و برگشت ‌آرامش به بازار خودرو بود، بنابراین دلیلی ندارد در مقطع فعلی، ‌سامانه بسته شود و مردم برای خرید خودرو، سراغ سایت‌های فروش خودروسازان بروند.  این امر می‌تواند باعث برگشت سفته‌بازان به بازار خودرو شود. سامانه یکپارچه خودرو باعث شد تا قیمت خودرو در کارخانه و بازار نزدیک شود و دیگر دلالان در این بازار تعیین‌کننده قیمت‌ها نباشند. با توجه به اینکه تا حدودی آرامش به بازار خودرو برگشته است، ‌چرا خودروسازان ترجیح می‌دهند فروش خودرو از سایت‌های خودشان باشد؟ وزارت صمت هم قطعاً مخالف چنین رویه‌ای است و ترجیح می‌دهد تا آرامش کامل بازار، فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه باشد.
 
به نظر شما سامانه یکپارچه خودرو باعث شده قیمت خودرو در بازار به قیمت کارخانه نزدیک شود؟
قطعاً چنین امری اتفاق افتاده است. اگر خودرو از طریق شرکت‌های خودروسازی و از طریق سایت‌های فروش این مجموعه‌ها عرضه می‌شد، همچنان شاهد فساد، ‌تخلف و رانت بودیم و همچنان فاصله معنادار قیمتی بین خودروهای کارخانه و بازار وجود داشت و دست خیلی از مردم از خرید خودرو کوتاه بود. عرضه خودرو از طریق بورس کالا هم چالش‌های خود را داشت و قابل پیش‌بینی است که این روش هم منجر به کاهش قیمت‌ها نمی‌شد، لذا بهترین شیوه برای کاهش قیمت‌ها، سامانه یکپارچه خودرو بود. در این سامانه عرضه خودرو شفاف است و امکان سودجویی در آن نیست.

 

بــــرش

 آیا شورای رقابت یا سازمان حمایت جلوی احتکار خودروسازان را خواهند گرفت؟
احتکار خودرو ‌توسط شرکت‌های خودروسازی، تخلف محرز است، ‌از این رو هر گونه امتناع از فروش خودرو باید مشمول مجازات شود. وظیفه شورای رقابت است که در این حوزه به سرعت ورود کند و اجازه ندهد احتکار خودرو ادامه پیدا کند. زمانی که واردات خودرو به صورت کامل آزاد نشد و حمایت‌ها از صنعت خودرو بیشتر شد هدف این بود که تولید خودرو افزایش پیدا کند و بازار خودرو از التهاب و تلاطم فاصله بگیرد لذا وقتی صحبت از احتکار است چرا باید حمایت‌ها ادامه پیدا کند؟ بنابراین از خودروسازان می‌خواهیم به تعهدات خود پایبند باشند و خودروهای متقاضیان را تحویل دهند.

 

خودروسازان محتکر در آرزوی گرانی

برخی خودروسازان، سودای افزایش قیمت را دارند؛ این سودا باعث شده طی چند هفته اخیر، عرضه خودرو به متقاضیان بشدت کاهش پیدا کند. رویه جدید خودروسازان با گفته‌های آنها در اردیبهشت ماه سال‌جاری، در تناقض شدید است. زمانی‌که شرکت‌های خودروسازی با موافقت شورای رقابت، قیمت محصولات خود را افزایش دادند، تأکید کردند که تولید انبوه محصولات آنها آغاز شده (بیش از 2500 دستگاه خودرو) و می‌توانند، ‌نیاز بازار را به سرعت پاسخ دهند. اما عمر این صحبت و وعده طولانی نبود. از حدود یک ماه پیش خودروسازان دوباره درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به شورای رقابت بردند، اما شورای رقابت درخواست آنها را مسکوت گذاشت و تنها بررسی قیمت خودروهایی را آغاز کرد ‌که به قول خودروسازان جدید بود. البته به اسم جدید بود و در عمل تنها چند آپشن به خودروها اضافه شده بود. خودروسازان با اضافه کردن آپشن دو میلیون تومانی، مجوز افزایش تا 20 میلیون تومان را از شورای رقابت گرفتند.

پیش بینی عدم تغییر قیمت
تصور متقاضیان خودروهای داخلی این بود که حداقل تا پایان سال‌جاری، قیمت خودروها دستخوش تغییر نشود اما از آنجا که پافشاری خودروسازان برای تغییر قیمت‌ها جواب نداد، ‌خودروسازان تصمیم گرفتند که از عرضه خودرو بکاهند. به عنوان مثال سایپا 12 هزار خودرو سواری را به مشتریان خودرو تحویل نداد. ایران خودرو نیز چنین رویه‌ای را در پیش گرفته است. با آنکه تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی از خودروها در پارکینگ خودروسازان در حال خاک خوردن است، ‌خودروسازان مدعی شدند که این خودروها در انتظار شماره‌گذاری یا تکمیل کاری است.
اما به واقع چنین نیست چرا که هدف خودروسازان، ‌کاهش عرضه خودرو و تحت فشار قرار دادن وزارت صمت و شورای رقابت است تا آنها پای افزایش قیمت محصولات دو خودروساز را امضا کنند.
تاکنون شورای رقابت به خواسته خودروسازان رأی مثبت نداده است. از این‌رو خودروسازان با خبرسازی مانند حذف سامانه یکپارچه خودرو و جوسازی در بازار، می‌خواهند تعادلی را که طی سال‌جاری در بازار خودرو ایجاد شده است از بین ببرند. این در حالی است که شاخص قیمت خودرو در پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به صورت متوالی نزولی بوده و حدود ۱۶ درصد کاهش یافته است.شاخص قیمت خرید خودرو که در ابتدای امسال ۲۲۹ درصد بوده با روند نزولی به ۱۹۳.۲ درصد رسیده است.

ترفند 200 هزار میلیارد تومانی
از آنجا که ترفندهای خودروسازان نتیجه‌بخش نبوده است، این روزها برخی مدیران خودروسازی صحبت از زیان انباشته 200 هزار میلیارد تومانی را مطرح می‌کنند؛ عددی که از سوی قطعه سازان هم قابل باور نیست. قطعه سازان زیان انباشته خودروسازان را 130 هزار میلیارد تومان عنوان کردند. نکته مهم دیگر آنکه میزان پرداختی خودروسازان به قطعه سازان رو به کاهش و البته زمان بازپرداخت‌ها هم طولانی‌تر شده است. خودروسازان مدعی شده بودند که با افزایش قیمت محصولات خود (اوایل سال‌جاری) پرداختی آنها به قطعه سازان نهایت 120 روزه خواهد بود، اما طی چند وقت اخیر زمان پرداختی‌ها به 180 روز هم رسیده است.

تمرکز بر عرضه نکردن
مجموع این موارد نشان می‌دهد شرکت‌های خودروسازی که دیدند سیاست‌های دولت در مهار قیمت‌ها بواسطه سامانه یکپارچه خودرو، ‌مناسب بوده است، با فشار بر متقاضیان خرید خودرو و قطعه سازان، می‌خواهند ‌مجوز افزایش قیمت محصولات خود را بگیرند.
بر اساس گزارش رسمی ای که شرکت سایپا به بورس ارائه داده، این شرکت در پنج ماهه نخست امسال 12 هزار خودرو تولیدی خود را به مشتریان عرضه نکرده است.طبق آماری که سایپا ارائه داده، مجموع تولید سواری‌های این شرکت (شاهین، تیبا، کوئیک، ساینا) در پنج ماهه نخست امسال 127 هزار دستگاه بوده اما این شرکت فقط 115 هزار دستگاه را به فروش رسانده است.
این در حالی است که مشتریان این شرکت از تأخیر در تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده گلایه دارند و مشخص نیست چرا سایپا محصولات تولیدی خود را به مشتریان تحویل نداده است. ابهام دیگر در عملکرد سایپا این است که در مردادماه این شرکت 2569 دستگاه شاهین تولید کرده بود اما فقط 687 دستگاه را به مشتریان تحویل داد. آیا این اقدام سایپا تأییدکننده شایعاتی نیست که گفته می‌شود این شرکت به دنبال اخذ مجوز جدید از شورای رقابت برای افزایش قیمت برخی محصولاتش است؟
این در حالی است که با راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش در سال‌جاری توسط وزارت صمت، عطش بازار برای خرید خودرو تا حدی کاهش یافته است؛ اما مکمل این طرح برای آرام شدن کامل بازار، عرضه منظم خودروسازان است. هرگونه تأخیر خودروسازان در تحویل محصولات پیش‌فروش‌شده به مشتریان، سبب تحریک بازار شده یا حداقل اینکه روند نزولی قیمت‌ها در بازار آزاد را متوقف می‌کند. بنابراین اگر هدف سایپا از عدم تحویل 12 هزار خودرو تولیدی به مشتریان، کسب مجوز افزایش قیمت از شورای رقابت نباشد، لاجرم این گزینه تقویت می‌شود که این شرکت به دنبال تنظیم بازار به نفع خویش است.
البته دلیل سومی هم در این میان می‌تواند مطرح شود و آن این است که برخی محصولات تولیدی سایپا دچار نقص قطعه هستند و به اصطلاح هنوز تجاری نشده‌اند، اما سایپا آنها را جزو آمار تولید قطعی محسوب می‌کند که در این باره ضروری است این شرکت اطلاعات درست و دقیق به اطلاع بورس و سهامداران برساند. در این میان باید عنوان کرد که ایران خودرو در برابر انتقاداتی که از سیاست‌های آن می‌شود تأکیده کرده است که در ماه‌های اخیر با وجود شرایط سخت تأمین و تولید، توانسته میانگین تولید روزانه را همچنان بیش‌تر از دو هزار دستگاه خودرو حفظ کند و همواره به دنبال افزایش عرضه و انجام تعهدات به مشتریان است. این خودروساز توانسته از ابتدای امسال تا پایان هفته نخست مهرماه با تولید بیش از ۲۷۶ هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری، رشد ۱۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم بزند و درصدد است این میزان را تا پایان سال به رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال گذشته برساند.

انبارهای پر
نماینده اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودروسازان به دنبال ایجاد اخلال در بازار خودرو هستند، گفت: خودروسازان افزایش قیمت خودرو را دنبال می‌کنند.
کیومرث سرمدی افزود: خبرها حاکی از این موضوع است که انبار و پارکینگ خودروسازان مملو از محصولات تولید شده است اما خودروهایی که در قالب قرعه کشی تعهد شده، به مردم تحویل داده نمی‌شود و به دنبال مجوز افزایش قیمت خودرو هستند.
یک منبع آگاه نیز گفته است: این روزها کاهش قیمت‌ها و آرامش بازار خودرو ظاهراً چندان به مذاق خودروسازان خوش نیامده؛ زیرا براساس اطلاعات دریافتی دو خودروساز بزرگ داخلی دنبال دریافت مجوز افزایش قیمت هستند. از سوی دیگر چون این دو شرکت هنوز مجوز افزایش قیمت نگرفته‌اند، تولیداتشان را احتکار کرده‌اند. یک منبع آگاه به فارس گفت که ایران‌خودرو پیشنهاد افزایش ۳۰ درصدی تولیداتش را به سازمان حمایت ارائه داده است.
به‌گفته این منبع آگاه، ایران‌خودرو برخی محصولاتش را در سایت‌های تولید تهران مرکزی، خراسان و تبریز دپو کرده است. سایپا هم فاکتورکردن برخی ماشین‌ها مثل شاهین را کند کرده است.
سعید موتمنی، ‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران نیز می‌گوید: احتکار خودرو توسط خودروسازان تقریباً به عُرف تبدیل‌شده است؛ آنها هر وقت می‌خواهند ماشین‌هایشان را گران کنند اول عرضه را کم می‌کنند.

 

برش

تداوم کاهش تورم خودرو
شاخص قیمت خودرو در پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به صورت متوالی نزولی بوده و حدود ۱۶ درصد کاهش یافته است.شاخص قیمت خرید خودرو که در ابتدای امسال ۲۲۹ درصد بوده با روند نزولی به ۱۹۳.۲ درصد رسیده است.
شاخص قیمت خرید خودرو در فروردین ماه ۲۲۹ درصد، اردیبهشت ماه ۲۲۲.۳ درصد، خردادماه ۲۰۴.۵ درصد، تیرماه ۱۹۸.۲ درصد، مردادماه ۱۹۴.۹ درصد و شهریورماه ۱۹۳.۲ درصد ثبت شده که نشان دهنده سیر نزولی است. همچنین این شاخص در شهریورماه امسال نسبت به ماه قبل (مردادماه) کاهش ۱.۷ درصدی را نشان می‌دهد. سیاست‌های وزارت صمت با افزایش تولید خودرو در کشور، در کنار شفاف‌سازی عرضه و شکل‌گیری سامانه یکپارچه نوبت دهی، باعث شد که بازار خودرو کشور از شرایط بی‌ثبات گذشته خارج شود و به آرامش نسبی دست یابد. افزایش تولید خودرو بعد از چهار سال متوالی، در سال گذشته و در دولت سیزدهم از مرز یک میلیون دستگاه فراتر رفت و روند افزایشی تولید خودرو همچنان در سال‌جاری نیز تداوم خواهد داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی