جشنواره « رسانه خورشید» با حضور 100 بانوی فعال رسانه ای از 41 کشور جهان به کار خود پایان داد

مشعل روشنگری در دست زنان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: روشنگری توسط زنان یک ضرورت انکارناپذیر است که باید برای تقویت آن اتحادهای فرهنگی و ائتلاف‌های فکری تازه‌ای را شکل داد معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور: با حفظ و حمایت از خانواده اجازه ندهیم از زنان به عنوان ابزار جنسیت سوءاستفاده کنند

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه اولین جشنواره بین‌المللی «رسانه خورشید» گفت: عصر پایان سلطه رسانه‌های جهانی آغاز شده است. در این عصر زنان و روشنگری آنها دیگر یک شعار نیست بلکه یک ضرورت انکارناپذیر است که باید برای تقویت آن اتحادهای فرهنگی و ائتلاف‌های فکری تازه‌ای را شکل داد.
به گزارش«ایران»، محمدمهدی اسماعیلی افزود: باید این جشنواره را نمونه‌ای از خیزش حکمت دانست. ریشه‌های جعلی از مسأله زنان و آزادی برای سال‌ها، فضایی را ساخته بود که اجازه نمی‌داد تاریخ‌سازی و آزاداندیشی زنان آزاده و نقش قدرتمند آنان در دنیای معاصر بازنمایی شود. جشنواره بین‌المللی خورشید خیزشی برای شکستن این کلیشه‌هاست و قدرت زنان آزاده جهان هژمونی جدیدی را به میدان فرهنگ خواهد آورد.
وی درباره اهمیت این جشنواره افزود: ما در عصری زندگی می‌کنیم که همه نظم‌ها در حال تغییر است و اتحادها و ائتلاف‌های تازه‌ای در حال شکل‌گیری است. تغییراتی که برآیند آنها شاید در نگاه اول چندان سرنوشت‌ساز به نظر نرسد، اما بسیاری از داده‌ها و مطالعات حاکی از آن است که فرهنگ، سیاست و رسانه در جهان از روند سکولارسازی، فرهنگ‌ستیزی و کالا‌انگاری بشر عقب‌نشینی خواهند کرد. امروزه در کنار پیدایش یک جغرافیای سیاسی جدید، یک جغرافیای فرهنگی نوین در حال سربرآوردن است. اگر هر یک از ما به مثابه کنشگران فرهنگی روند این تغییرات را نشناسیم و با آن ساده‌انگارانه و شعاری روبه‌رو شویم، نمی‌توانیم نقش سازنده خود را در جهان فردا به‌درستی ایفا کنیم. در میانه این تحولات ما به عنوان کنشگران فرهنگی باید بدانیم اگر نظم موجود سیاسی، فرهنگی و رسانه تغییر نکند، براساس پیش‌بینی اکثر دانشمندان، روند موجود، جهان را در آستانه نیستی قرار خواهد داد و دیگر نمی‌توان نشانی از تمدن، دین و عقلانیت جست.
اسماعیلی گفت: فرهنگ‌های معنوی که گنجینه انسانیت به شمار می‌روند و امروز هم تحت مخاطرات جدی قرار دارند، در روند این نظم نابود خواهند شد؛ اما امروزه در جهان قدرتی به میان آمده که چشم‌اندازهای سکولار در فرهنگ و رسانه را تضعیف کرده و چشم‌اندازهای فکری و معنوی را ممکن‌تر ساخته است.
وی خاطرنشان کرد: همان‌گونه که پیش‌بینی نمی‌شد معادلات جغرافیای سیاسی در میان بلوک‌های قدرت در جهان از نیم دهه گذشته تغییر کند و پیمان‌های جدیدی با هدف عقب راندن قدرت‌های غربی منعقد شود، شاید امروز نیز تصور نشود با تغییراتی که در جغرافیای فرهنگی جهان روی خواهد داد، نیم دهه آینده، سال‌های بر هم خوردن نظم رسانه‌ای دنیای سرمایه‌داری است که امروز همه چیز از جمله زنان را مانند کالا مصرف می‌کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: برای آنها که صرفاً براساس تفکر فناورانه و عقلانیت ابزاری به ارزیابی این تحولات می‌پردازند، انرژی نهفته در این تغییرات فرهنگ و رسانه‌ای قریب‌الوقوع قابل شناسایی و حتی قابل تحلیل نیست. همان‌طور که این عده در عرصه سیاسی نیز همچنان به دلیل عدم شناخت از ظرفیت‌های سرنوشت‌ساز بین‌المللی دچار خطای محاسباتی هستند و نگاهشان از روبنا فراتر نمی‌رود و به همین سبب عموماً تحلیل‌های آنها عقب‌تر از واقعیت‌های موجود است؛ از این رو ما نباید در دام این دستگاه محاسباتی روبنایی خصوصاً در عرصه فرهنگ و رسانه بیفتیم.
وی افزود: کارکرد بزرگ جشنواره بین‌المللی خورشید، ساختن اتحادی تازه است تا یک نظام آگاهی واقع‌گرا، اما آرمان‌ساز را به‌تدریج سامان دهد و زنان را در نقش تاریخی خود بازنمایی کند.
اسماعیلی تأکید کرد: یادبود مبارز نستوه، شیرین ابوعاقله در جشنواره بین‌المللی خورشید تنها یک حرکت نمادین نیست بلکه پاسداشت فرهنگی معنوی است که به ما قدرت برهم زدن معادلات سنتی را یادآور می‌شود.
زنان نه فقط به خاطر خود بلکه برای نفع بشریت روشنگری می‌کنند
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در این مراسم گفت: مصیبت‌ها و آسیب‌هایی که متوجه زنان در مجامع بین‌المللی و در سطح کلان است، ما را موظف می‌کند، همان‌طور که رئیس‌جمهور در سازمان ملل مطرح کرد، مسأله خانواده را به یک دستور کار جهانی تبدیل کنیم و اجازه ندهیم خانواده و جنسیت مثل بسیاری از ثروت‌های فرهنگی انسانیت به تاراج رفته و بازیچه سودجویان قرار گیرد و با حفظ و حمایت از خانواده اجازه ندهیم به عنوان ابزار جنسیت و خانواده‌های چندگانه و غیرطبیعی در حق بشریت جنایت کنند.
انسیه خزعلی افزود: رهبر انقلاب اسلامی معتقدند که زنان می‌توانند تاریخ را با تدبیر و درایت خود و با تبیین و روشنگری تغییر دهند، آن‌گونه که حضرت زینب(س)، چنین عملکردی را به عنوان الگویی عملی در تاریخ ثبت کرد. زنان نه فقط به خاطر منافع معنوی خود بلکه برای اینکه منافع فرزندان و همه مردان و زنان بلکه بشریت دچار آسیب نشود در این مسیر روشنگری می‌کنند. این روشنگری از عهده زنان بر‌می‌آید و قوی و استوار از حق در برابر باطل، دروغ و تزویر دفاع خواهند کرد و شما زنان پیام‌رسان و تبیین‌گر از آن زمره هستید.
معاون رئیس‌جمهور گفت: زنان این مرز و بوم چه در مدیریت خانه و خانواده و چه در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی به تأسی از نمونه بی‌نظیر خود فاطمه زهرا(س) توانستند الگوی سومی را به جهان عرضه کنند و در مقابل هجمه‌های وسیع امپریالیسم رسانه‌ای که تلاش کرد زیر نقاب زن و آزادی اهداف شوم خود را محقق کند، ایستادگی کردند.

 

برش

جشنواره رسانه خورشید، با شعار «زنان روشنگری می‌کنند» به یاد شهیده راه روشنگری «شیرین ابوعاقله» خبرنگار فلسطینی که به دست رژیم اشغالگر قدس به شهادت رسید، در مشهد مقدس برگزار شد. او یکی از خبرنگاران فعال در خاورمیانه بود که اخبار مرتبط با فلسطین را پوشش می‌داد و در این راه به درجه رفیع شهادت نائل شد.
یوسف اسماعیل‌زاده، دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی خورشید و عضو شورای شهر مشهد، در حاشیه این مراسم گفت: ۱۰۰ بانوی فعال رسانه‌ای از 41 کشور جهان و 50 بانوی خبرنگار از رسانه‌های داخلی در این جشنواره حضور دارند. این جشنواره با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری و شهرداری مشهد برنامه‌ریزی و عملیاتی شد. کارگاه‌های مختلفی با موضوع رسانه برای انتقال تجربیات از طرف اساتید ایرانی برای خبرنگاران خارجی و بالعکس با موضوع زن و رسانه نیز برگزار شد. تورهای متعدد بازدید از اماکن مختلف شهر مشهد نیز برای حاضران در این جشنواره تدارک دیده شد.

جستجو
آرشیو تاریخی