ایران در ایران

پیگیری برای راه‌اندازی ۶ بازارچه مرزی در خوزستان
 اهواز- مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به پیگیری برای راه‌اندازی ۶‌بازارچه مرزی در استان گفت: پنج بازارچه از این تعداد جدید هستند و در حال حاضر تنها بازارچه اروند کنار در خوزستان فعال است.
سید سعید حسینی‌نژاد با بیان اینکه تجارت خارجی در کنار ارز‌آوری برای کشور به واسطه ایجاد ظرفیت اشتغالزایی و بهبود معیشت مرزنشینان نقش مؤثری در اقتصاد منطقه دارد گفت: فعالسازی ۶ بازارچه مرزی آبادان، شوش، اسماعیلیه اهواز، شادگان، هندیجان و مرز چذابه در دستور کار است و پیگیر دریافت مجوز راه‌اندازی این بازارچه‌ها هستیم.
به گفته وی، تمامی این بازارچه‌ها به غیر از بازارچه آبادان جدید هستند.
مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه بازارچه‌‍‌های آبادان و اروندکنار در گذشته دچار رکود شدند افزود: بازارچه اروندکنار از سال ۹۴ غیرفعال شد که مجدد از سال ۱۴۰۰ با پیگیری‌های انجام شده فعالیت خود را از سر گرفت.
وی با بیان اینکه نخستین محموله صادراتی از بازارچه اروند کنار از اسفند ماه سال ۱۴۰۰ ارسال شد افزود: عمده محصولات صادراتی از این بازارچه شامل ماهی و آبزیان بوده است.

عناب و زرشک خراسان جنوبی وارد بورس کالا می‌شود
بیرجند - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: عناب و زرشک خراسان جنوبی پس از طی مراحل لازم بزودی وارد بورس کالا می‌شود.
جواد اشرفی افزود: طرح عرضه زرشک در بورس کالا نیز در حال نهایی شدن است و این محصول راهبردی خراسان جنوبی هم طی ماه‌های آینده وارد بورس کالا می‌شود.
معاون استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: وقتی محصولات راهبردی استان وارد بورس شود قیمت‌گذاری آن مشخص می‌شود از طرفی این اقدام باعث رقابت‌پذیری کالا و ارزش افزوده محصول خواهد شد.
وی شفافیت قیمت‌ها و معامله در فضای مطمئن را از مزایای عرضه محصولات در بورس عنوان کرد و گفت: عرضه هر نوع کالایی از طریق بورس کالا منجر به حذف دلالان می‌شود و تولیدکننده نفع بیشتری از زحمات خود می‌برد.
 عناب خراسان جنوبی
اشرفی ادامه داد: عرضه زرشک و عناب در بورس کالا باعث حذف دلالان از این عرصه و سود بیشتر کشاورزان از محل فروش محصول می‌شود.

شهرستان پیشوا در خطر فرونشست و خشکسالی
تهران - مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با اعلام ارزیابی مناسب دستگاه‌های پیشوا در مانور لحظه صفر، فرونشست و خشکسالی را مخاطرات اصلی این منطقه دانست و گفت: وقوع زلزله همیشه محتمل است و باید برای آن برنامه داشته باشیم.
حامد یزدی مهر ا با بیان اینکه پیشوا متأثر از گسل‌هایی است که اطراف شهرستان وجود دارد و همواره خطر زلزله این منطقه را تهدید می‌کند، افزود: فرونشست و خشکسالی از پدیده‌های قالب و مخاطرات اصلی این شهرستان به حساب می‌آید که باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و هم‌افزایی‌های منسجم توسط دستگاه‌ها این مخاطرات و تهدیدات به فرصت تبدیل و از برداشت بی‌رویه آب و حفر چاه‌های غیر مجاز جلوگیری شود.
وی بر ضرورت فرهنگسازی و آموزش تاب‌آوری توسط مسئولان برای کاهش صدمات جانی و مالی به مردم و ضررهای ناشی از آن به دولت و کشور تأکید کرد و گفت: این فرهنگ‌سازی‌ها مردم را در حالت آماده قرار می‌دهد تا بتوانند در مواقع بحران و اضطرار اقدامات خود پیشگیرانه را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

صادرات سالانه پنج هزار تُن ماهی قزل‌آلا از چهارمحال و بختیاری
خرم آباد - مدیر شیلات و آبزیان چهارمحال و بختیاری گفت: در طول برنامه هفتم توسعه کشور صادرات ماهی قزل‌آلای تولیدی در این استان به خارج از ایران تا پنج هزار تُن در سال افزایش می‌یابد.
نامدار ملک‌پور افزود: تا پایان امسال ۵۰۰ تُن ماهی قزل‌آلای تولیدی در این استان به کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس، روسیه و ارمنستان صادر می‌شود.
وی با اشاره به فعالیت ۱۰ کارخانه فرآوری و بسته‌بندی ماهی قزل‌آلا در چهارمحال و بختیاری افزود: این واحد‌ها با ظرفیت اسمی تولید ۳۰ هزار تُن در سال فعالیت دارند.
ملک‌پور گفت: برای تحقق اهداف پیش‌بینی شده برای افزایش سالانه پنج هزار تُن صادرات ماهی قزل‌آلای چهارمحال و بختیاری در طول برنامه هفتم توسعه سه کارخانه فرآوری و بسته‌بندی آبزیان در استان با ظرفیت اسمی هشت هزار تُن در حال تأسیس است.

جستجو
آرشیو تاریخی