صدور مجوز استفاده از آب‌های سرانی برای رونق کشاورزی خراسان شمالی

بجنورد- با هدف رفع مشکلات آب شرب و رونق کشاورزی استان خراسان شمالی، مجوز ماده ۲۳ انتقال آب‌های سرانی به خراسان شمالی اخذ شد.
 خراسان شمالی از ظرفیت بزرگی به نام آب‌های سرانی که در منطقه گلیل شیروان قرار دارند، بهره می‌برد؛ آب‌هایی در فاصله نیمه‌عمیق که اکنون بدون هیچ استفاده‌ای از استان عبور کرده و وارد مرزهای کشورهای همسایه می‌شود.
حجم بالای این آب می‌تواند مشکلات آبرسانی به شهرهای استان را تا حد قابل توجهی جبران کند.
سید عقیل مرتضوی، مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: برداشت آب از منطقه شمال شرق استان برای کوتاه‌مدت و میان‌مدت درنظر گرفته شده است. این منابع هم جزو آب‌های عمیق محسوب نمی‌شوند و با حفر چاه می‌توان از این آب‌ها استفاده کرد.
وی افزود: مطالعات این پروژه صورت گرفته و مصوبات مربوط به آن هم صادر شده است؛ به لحاظ محیط زیستی و فنی هم مطالعات انجام شده است.
مرتضوی گفت: آبی که قرار است از منطقه گلیل و سرانی استخراج شود، صرفاً برای شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد و شهرهای در مسیر خود را سیراب خواهد کرد. اما مسیر کوهستانی دسترسی به این آب تا رسیدن به شهرها، کار را سخت می‌کرد و هزینه را بالا می‌برد؛ پرداخت این هزینه از بودجه‌های استانی عملاً ممکن نبود و نیاز به کمک‌های ملی داشت. از همین رو پیگیری‌های نمایندگان مجلس و مجموعه دولت در خراسان شمالی برای اخذ مجوز ماده ۲۳ این پروژه آغاز شد.
در سفر رئیس‌جمهور به خراسان شمالی، از این محل بازدید شد و حجت‌الاسلام رئیسی وعده اجرای این پروژه را داد و جزو مصوبات قرار گرفت.
چندی بعد وزیر کشور نیز به این محل سفر کرد و بار دیگر شرایط را از نزدیک سنجید.
اما در نهایت هفته گذشته بود که استاندار خراسان شمالی به صورت رسمی اخذ مجوز ماده ۲۳ پروژه انتقال آب‌های سرانی را اعلام کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی