افزایش آمار دانش‌آموزان به دلیل مهاجرت‌پذیری جنوب‌غربی تهران

کمبود 230 مدرسه در شهریار

محمود غلامی‌
خبرنگار

شهرستان شهریار به دلیل رشد مهاجرت بی‌رویه و افزایش آمار دانش‌آموزی طبق اعلام اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با کمبود 230 مدرسه 15 کلاسه مواجه است که نشان از بحران فضای آموزشی و ناترازی در سطح وسیع دارد.
شهریار به عنوان بزرگ‌ترین منطقه آموزشی کشور با 170 هزار جمعیت دانش‌آموزی به دلیل رشد بی‌ضابطه مهاجرت با میانگین تراکم دانش‌آموزی ۴۰ نفر در کلاس رو‌به‌روست که خارج از ضوابط و استاندارد آموزشی است و قطعاً این رویه معیوب، کاهش کیفیت تعلیم و تربیت و افت کلاس درس را به دنبال دارد. هفته اول مهرماه را در حالی پشت سر می‌گذاریم که مدارس همچنان با کمبود کلاس درس و حدود ۲۰۰ معلم مواجه‌اند و مدارس پاسخی برای اولیا و دانش‌آموزان ندارند.
وجود 17 هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس شهریار از دیگر مشکلاتی است که نیازمند حمایت و نقش فعال کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در تأمین کلاس و خدمات آموزشی است. عدم تأمین سرانه آموزشی توسط سازندگان مسکن، انبوه‌سازان و تعاونی‌های مسکن در طول 20 سال گذشته در شهریار و در غفلت و قصور شهرداری‌ها و دستگاه‌های نظارتی موجب انباشت مشکلات و کمبود کلاس درس در سال‌های اخیر در منطقه شده که قابل مشاهده است. طبق ماده 18 شورای آموزش و پرورش، انبوه‌سازان مکلفند به ازای هر 200 واحد مسکونی یک مدرسه 15 کلاسه احداث کنند و تحویل دهند که متأسفانه تا کنون به این تعهد عمل نشده است و در صورت عمل به این تعهد قانونی باید 50 مدرسه احداث شود. هر چند آموزش و ‌پرورش خبر از پیگیری، احداث و بهره‌برداری از ۳۰ مدرسه می‌دهد، ولی تا رسیدن به استاندارد فضای آموزشی ۲۰۰ مدرسه ۱۵ کلاسه نیاز است به شرطی که جمعیت اضافه نشود. در این شرایط بحران فضای آموزشی و کمبود مدرسه، ثبت‌نام و شهریه مدارس غیردولتی با توجه به شرایط تورمی و اوضاع نامناسب اقتصادی نیز معضل دیگری است که بر دوش خانواده‌ها سنگینی می‌کند.
محسن نوروزی، معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شهرستان شهریار با بیان اینکه با همراهی نیروهای توانمند و دلسوز آموزش و پرورش شهرستان شهریار مشکلات تا حدودی بر طرف شده است، تلاش در جهت ارتقای کمی و کیفی تعلیم و تربیت و تأمین سرانه آموزشی را از سیاست‌های راهبردی آموزش و پروش دانست و بر اجرای دقیق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با مشارکت معلمان، دانش‌آموزان و اولیا تأکید کرد.
وی افزود: در یک‌سال گذشته با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده در شورای آموزش و پرورش شهرستان شهریار و با مشارکت مجمع خیرین نیک‌اندیش مدرسه‌ساز، اداره‌کل نوسازی و شهرداری‌ها ۳۰ پروژه در حال پیگیری و احداث است که 5 مدرسه به بهره‌برداری رسیده و 5 مدرسه دیگر نیز در مرحله تکمیل و افتتاح قرار دارد‌. توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل دو مدرسه برای اتباع احداث شده است و یک مدرسه نیز در هفته آینده برای دانش‌آموزان افتتاح خواهد شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی