صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

به یاد بنان

 موسیقی ملی، موهبتی است آسمانی و میراثی گرانبها که در طول قرن‌ها حیاتش نسل به نسل استمرار یافته و به بالندگی رسیده است. بدون شک جان‌مایه این موسیقی آواز است و نماد و نمود عظمت و غنا و شکوه آن در حنجره و آواز استادان بزرگی چون غلامحسین بنان متجلی است. بنان بی‌تردید یکی از خوانندگان بزرگ موسیقی ایران است که با تکیه بر ذوق، نبوغ و خلاقیت کم‌نظیر، شیوه‌ای منحصر به فرد و بی‌سابقه را در آواز و تصنیف‌خوانی پدید آورد که اگرچه شیوه او توسط خوانندگان بزرگی چون محمدرضا شجریان (خصوصاً در تصنیف‌خوانی) پی گرفته و به تکامل رسید اما در بسیاری وجوه منحصر به خود او باقی ماند. نوع صدادهی و تحریرهای بنان همراه با شیوه بیان شعر، تلفیق شعر و موسیقی و آرایه‌های بسیار در عین سادگی بسیار عمیق، پیچیده و به تعبیری سهل و ممتنع است. در میان خوانندگان نسل جوان معدودی سعی در دنباله‌روی این شیوه فاخر و ممتاز آوازی داشته‌اند که یکی از بهترین آنها محمد عبدالکریمی است که نزدیک به دو دهه در این مسیر صعب و پرفراز و نشیب طی طریق داشته و تلاش فراوان کرده است. وی ردیف موسیقی ایران را بخوبی می‌داند و شیوه‌های مختلف آوازی را تجربه کرده، درک شعری بسیار خوب دارد و خصوصاً چند سالی است با تمرکز بر آثار استاد بنان با رمز و راز و ظرایف و لطایف این شیوه بخوبی آشناست. اثر حاضر «به یاد بنان» که یادواره بنان نام دارد اولین آلبوم اوست که در قالب اثری از هنرمند خوش‌قریحه محمد عشقی تقدیم هنردوستان می‌شود. برای ایشان آرزوی بهروزی و اعتلای روزافزون در حوزه هنر موسیقی و اجراهای درخشان‌تر دارم.
 نوازندگان: سنتور، محمد عشقی، ویولن، ویولن آلتو، کمانچه، علیرضا دریایی، ویولنسل: کریم قربانی، مسعود فیروزی، کمانچه (همنواز آواز): المیرا مردانه، تنبک: آرش فرهنگ‌فر، سهیل الله‌دادیان، تار: هومن قنبری، عود: علی قنبری. قانون: مرجان مهربان، نی: محسن ایروان‌فر (قطعه فرین، تصنیف گلشن دل)، فلوت: نفیسه طباطبایی، کلارینت، نی: علی فربودنیا (تصنیف آتشین لاله).
 غلامحسین بنان از خوانندگان مطرح موسیقی دستگاهی ایرانی بود. او از سال ۱۳۰۶ تا سال ۱۳۴۷ در زمینه موسیقی فعالیت داشت و عضو شورای موسیقی رادیو، استاد آواز هنرستان موسیقی تهران و بنیانگذار انجمن موسیقی ایران بود. بنان نخستین خواننده ایرانی آشنا با خط بین‌المللی موسیقی (نُت) بود. ترانه‌هایی از جمله بهار دلنشین، الهه ناز و سرود ای ایران از آثار شناخته‌شده با صدای بنان هستند.
 به یاد بنان
آهنگسازی و تنظیم: محمد عشقی
خواننده: محمد عبدالکریمی
ناشر: ماهور
سال انتشار: 1402
جستجو
آرشیو تاریخی