صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و شش - ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای مجازی

توصیه یک گرافیست به «نوشابه مشکی»
مسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست و گرافیست ایرانی به دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرامش تماشای فیلم کوتاه «نوشابه مشکی» را پیشنهاد کرده است. طبق نوشته او، پخش اینترنتی این فیلم کوتاه همزمان با هفته دفاع مقدس از پلتفرم‌های آنلاین نمایشی آغاز شده است. فیلم کوتاه «نوشابه مشکی» به نویسندگی و کارگردانی محمد پایدار و تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد در ژانر دفاع مقدس تولید شده است که با زبانی طنازانه داستان یکی از همرزمان شهید مهدی باکری را روایت می‌کند. این فیلم کوتاه تاکنون برای منتقدان و مخاطبان جشنواره‌ای به نمایش درآمده و این برای نخستین بار است که برای عموم مردم به نمایش درمی‌آید.»«نوشابه مشکی» برای اولین بار در سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ کوتاه تهران اکران شد و توانست نامزد ۹ رشته و برنده ۴ جایزه از این جشنواره شود که جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران از آن جمله‌ هستند.


«خاطرات یک آدمکش» به روایت هوتن شکیبا
هوتن شکیبا با انتشار برشی از خوانش کتاب «خاطرات یک آدمکش» به همراه تصاویری از فیلم اقتباس شده این اثر، مخاطبانش را به شنیدن این کتاب صوتی دعوت کرده است. «خاطرات یک آدمکش» نوشته کیم یونگ‌ها داستان مردی را بازگو می‌کند که سالیان طولانی آدم کشته است و در این کار بسیار حرفه‌ای بوده است .کیم بیونگ سو باسواد است، ادبیات و شعر خوانده، اما حال که در دوران بازنشستگی به سر می‌برد دچار زوال عقل شده و دکتر به او گفته که به‌زودی همه چیز را فراموش خواهد کرد...


ماجراهایی که ممکن است در واقعیت اتفاق بیفتند
فرهاد حسن‌زاده از انتشار کتاب «سیب سرخ سوسن» شامل سه داستان کوتاه به نویسندگی خودش خبر داده و نوشته: «بعد از چند سال این کتاب با سر و شکل و تصویرگری‌های تازه‌ای منتشر شد. کتابی که من به آن می‌گویم «سیب سرخ سوسن» ولی این نام یکی از قصه‌هاست و دو قصه دیگر هم دارد به نام‌های «قطار زرد مزدک» و «سوت آبی سهراب». داستان‌های این کتاب با الهام از تخیلات و ماجراهایی که ممکن است در واقعیت اتفاق بیفتند نوشته شده است. در داستان اول سوسن نگران کرمی است که از خانه‌اش خارج شده و می‌ترسد گم شود، همان‌طور که خودش یک روز گم شده بود. در داستان دوم با مزدک آشنا می‌شویم که کمی شلخته است و با شنیدن خبر واژگون شدن یک قطار خواب‌های آشفته می‌بیند. اما داستان سوم به سهراب تعلق دارد که از یک آدم مشکوک هدیه‌ای مشکوک گرفته است.»


تمدید جشنواره عروسک‌های شاهنامه
عادل بزدوده از تمدید جشنواره سیمرغ تا 19 آبان ماه خبر داده است. سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با همکاری جمعی از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر عروسک‌سازی جشنواره ساخت عروسک‌های شاهنامه را برگزار می‌کند. از اهداف این جشنواره ارتباط با ادبیات و فرهنگ ایرانی و ایجاد الگو و شخصیت از داستان‌های شاهنامه است. آثار ارسال شده به این جشنواره در دو بخش طراحی و ساخت داوری خواهند شد. مهلت ارسال آثار تا 19 آبان ماه تمدید شده است.


گفت‌وگوی تازه وحید خضاب درباره سازمان مجاهدین خلق
وحید خضاب با انتشار ویدیویی از ادامه روند پرماجرای تغییر ایدئولوژی سازمان مجاهدین خلق گفته است. طبق نوشته او، گفت‌و‌گوی تازه او شامل این موضوعات است: اطلاع یافتن روحانیون مبارز همچون آیت‌‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از تغییر ایدئولوژی، از نقش سیداسدالله لاجوردی در شناساندن رویکرد واقعی مجاهدین به دیگر مبارزین، از اختلافات داخل زندان که بعدها نقش مهمی در درگیری‌های حاد پس از انقلاب ایفا کرد، از تلاش مارکسیست‌ شده‌ها برای فعالیت «انقلابی» بیشتر، از روزی که سرتیپ‌ زندی‌پور هدف تیر وحید افراخته و مرتضی صمدیه لباف قرار گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی