وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر یک روزه به ایلام مطرح کرد

ساخت دو فیلم با محوریت دلاوری‌های مردم ایلام

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجشنبه، در سفر یک روزه خود به استان ایلام پس از ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ایلام دیدار کرد.  او در این دیدار با تأکید بر تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی هنری این استان گفت: مظلومیت فرهنگی در این استان به چشم می‌خورد و روایت سال‌های جنگ و حماسه از رشادت‌های مردم شریف استان نیازمند توجه ویژه است و بنیاد سینمایی فارابی ساخت ۲ فیلم سینمایی با محوریت دلاورمردی‌های مردم این استان را در دستورکار قرار دهد. ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل برج هنر اختصاص می‌یابد که مجموعه‌ای جامع برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری از جمله سالن سینما و تئاتر است. اسماعیلی با تشکر از مردم ایلام برای میزبانی زوار اربعین گفت: مردم ایلام همچون گذشته خوش درخشیدند؛ چه در میزبانی از زوار سیدشهیدان(ع) و چه انعکاس رسانه‌ای شور و حضور مردم. فعالیت‌های فرهنگی در این زمینه تقویت خواهد شد.

تفکری به دنبال تضعیف حکمرانی فرهنگی بود
وزیر فرهنگ سپس در نشست شورای فرهنگ عمومی استان شرکت کرد و با اشاره به نقش ایثارگرانه استان ایلام در دفاع مقدس گفت: استان ایلام در هشت سال دفاع مقدس معراج بسیاری از شهدای کشور بوده و جای جای استان ایلام محل مقاومت و ایثار بوده است. ما نیز تلاش می‌کنیم بخشی از مطالبات مردم و مسئولان استان ایلام به‌خصوص در حوزه فرهنگ را در یک بازه زمانی مشخص، اجرایی کنیم.  نمایندگان وزارت ارشاد در این سفر مشکلات استان را به صورت تخصصی بررسی خواهند کرد.
۲ سال است که دولت انقلابی مدیریت کشور را برعهده دارد، وقتی این دولت کشور را تحویل گرفت، کشور در یک حالت نیمه‌تعطیل به دلیل مشکلات و شرایط وخیم اقتصادی و کرونا بود.
وزیر فرهنگ ادامه داد: دولت قبلی همه آرزوهایش را در برجام و توافق با غرب خلاصه کرده بود و فرمان کشور از دست رفته بود و مشکلات زیادی گریبانگیر کشور در حوزه‌های مختلف بود. اگر در حوزه اقتصادی مقام معظم رهبری دهه ۹۰ را دارای ضعف عملکرد عنوان می‌کنند، در حوزه فرهنگی به مراتب وضعیت بدتر بوده است.
تفکری در کشور وجود داشت که تلاش می‌کرد حکمرانی فرهنگی و اجرایی در حوزه حاکمیت تضعیف شود و برای این بخش برنامه داشت. آنها معتقد بودند که مدیریت فرهنگی در جامعه نباید از طرف دولت اداره شود، به همین دلیل شاهد اضمحلال مدیریت اجرایی و فرهنگی در کشور بودیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه کشور در اختیار یک تفکر انقلابی قرار گرفته است، تصریح کرد: رئیس‌جمهور کشورمان در سازمان ملل با بیانی صریح، زیبا و محکم از آرمان‌های انقلاب دفاع کردند و از منطق حکمرانی نظام اسلامی سخن گفتند. رئیس‌جمهور در این سخنان غرب و فرهنگ غربی را به استیضاح کشاندند و از دغدغه‌های خود در مورد خانواده و اجماع جهانی در این بخش صحبت کردند. در حالی دشمنان اسلام به دنبال جسارت به قرآن هستند، رئیس‌جمهور در سازمان ملل، مقتدرانه از مظلومیت قرآن سخن گفته و از آن دفاع کردند.

اختصاص 300 میلیارد تومان در حوزه فرهنگ و هنر استان ایلام
وی ادامه داد: دیروز در جلسه دولت رشد اقتصاد کشور ۶.۲ درصد اعلام شد، این یعنی حرکت فزاینده تولید در کشور که در حال حرکت به سمت قله هستیم، همان چیزی که مقام معظم رهبری فرمودند. امروز تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای فراوانی رخ داده است، امروزه جمهوری اسلامی به قدرت برتر منطقه تبدیل شده است، سیاست دوستی با همسایگان امروز دارد خودش را نشان می‌دهد و شاهد افزایش ۱۰۰ درصد تعاملات هستیم.
مسأله بودجه برای اولین‌بار در حوزه فرهنگ حل شد، با تصویب آیین‌نامه‌ بند «ه» تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، یک‌درصد از کل اعتبارات شرکت‌های دولتی و بانک‌ها با نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در حوزه فرهنگ و هنر هزینه شود. برای شورا‌های فرهنگی همه استان‌ها از ماه آینده بودجه مستقل اختصاص خواهد یافت و بودجه خوب و مناسب به استان‌ها تزریق می‌شود.
برای استان ایلام 300 میلیارد تومان به حوزه فرهنگ و هنر این استان اختصاص خواهد یافت و پروژه‌های فرهنگی و هنری استان تعیین‌تکلیف خواهد شد.  برای استان ایلام یک نگاه ویژه خواهیم داشت، در بحث کتاب و سینما برنامه‌های ویژه در نظر گرفته شده است.
برای روز شهادت ورزشکاران ایلامی، یک روز در شورای انقلاب فرهنگی در نظر گرفته شده و یک رویداد بین‌المللی در نظر خواهیم گرفت.

تولید کاغذ یارانه‌ای داخلی به ۸۰ هزار تن رسیده است
اسماعیلی سپس در نشست با جمعی از فعالان فرهنگی استان ایلام حاضر شد و با بیان اینکه کشور از لحاظ کاغذ یارانه‌ای به خودکفایی رسیده، گفت: تولید کاغذ یارانه‌ای از پنج هزار تن به ۸۰ هزار تن افزایش یافته است. بهای کاغذ ایرانی نصف قیمت کاغذ خارجی و دارای کیفیت و مرغوبیت مطلوب است و هر ماه ثبت‌نام برای یک هزار تن کاغذ یارانه‌ای ایرانی انجام می‌گیرد.
برنامه ۱۲۴ اقدامی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم ‌بارگذاری شده است که در قالب این برنامه فعالیت‌های مرتبط به وزارتخانه تدوین شده است.
وی به حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اصناف مختلف فرهنگ، هنر و رسانه تأکید کرد و ادامه داد: در قالب صندوق‌های امید، هنر و شکوفایی تسهیلات کم‌بهره به اصناف تحت‌نظر این وزارتخانه پرداخت می‌شود.  طرح نظام جامع روزنامه‌نگاری هنوز به صحن مجلس نرفته است و بعد از سال‌ها از تدوین این طرح که مسکوت مانده بود، توسط دولت سیزدهم در مراحل بررسی کارشناسانه و رفع اشکال برای طرح در صحن مجلس قرار گرفت. حوزه فعالیت رسانه‌ها و فعالان این حوزه در یک فرایند ضابطه‌مند باید مدیریت شود و فعالان این عرصه از مزایایی چون بیمه و رسانه‌های مکتوب از کاغذ یارانه‌ای برخوردار شوند. به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه هفتم توسعه و در برنامه‌های عادی وزارتخانه حمایت ویژه از مؤسسات قرآنی در دستورکار است. اسماعیلی به همسایگی ایلام با سه استان همجوار عراق اشاره کرد و گفت: فعالان فرهنگی استان طرح‌های قابل اجرا و دارای محتوای غنی را برای برقراری ارتباط فرهنگی با این استان‌های سه‌گانه تدوین و ارائه کنند.

شهدا اجازه ندادند امنیت و تمامیت ارضی کشور به خطر بیفتد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از آن به دیدار خانواده شهید جاسم امامی در شهرستان ایوان رفت و گفت: شهدا، انقلاب اسلامی را در مقابل یک حمله جهانی و ددمنشانه محافظت کردند. ما امروز هر چه داریم از برکت خون شهداست، شهدای بزرگی که مردانه ایستادند و مقاومت کردند و نگذاشتند امنیت و تمامیت ارضی کشور به خطر بیفتد و انقلاب اسلامی را در مقابل یک حمله جهانی و ددمنشانه محافظت کردند.

دولت مردمی نگاهی عدالت‌محور به فرهنگ و هنر دارد
اسماعیلی در جریان آخرین بازدید خود در استان ایلام در آیین پایانی جشنواره طنز تی‌تالی شرکت کرد و گفت: شعار و رویکرد دولت سیزدهم، مردمی‌سازی و نگاه عدالت‌محور به حوزه فرهنگ و هنر است.  
دولت سیزدهم نگاهی عدالت‌محور به همه بخش‌ها دارد که این نگاه عادلانه به فعالیت‌های فرهنگی هنری نیز در حال گسترش است. عدالت فرهنگی به این معناست که مردم در همه نقاط کشور با هر پویش و نگاهی و با هر فاصله‌ای از مرکز کشور، این فرصت در اختیارشان قرار گیرد تا استعداد‌ها و هنرشان را بروز دهند و این نگاه فقط معطوف به پایتخت نیست بلکه به کل کشور است. این کشور دارای استان‌های زرخیزی مانند ایلام با سابقه و تمدنی چندین‌هزار ساله است که تمدن‌های مهمی در آنها شکل گرفته است.  
استان ایلام دارای انسان‌های فرهیخته و فرهنگ‌دوست و هنرمندان زیادی است که اگر امکان بروز استعداد‌ها فراهم شود، هر کدام قله‌ای از فرهنگ و هنر در بخش‌های مختلف خواهند شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی