گرامیداشت هفته دفاع مقدس با رژه نیروهای مسلح در سراسر کشور برگزار شد

سمفونی مقاومت و اقتدار

آیت‌الله رئیسی: اجازه فتنه‌انگیزی هیچ گروه تجزیه‌طلبی را نمی‌دهیم سرلشکر باقری: بخش بسیاری از تجهیزات ما امکان نمایش نداشت و در حالت محرمانه قرار دارد

چهل و سومین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس با برگزاری رژه نیروهای مسلح کشورمان در تهران و دیگر شهرها از جمله اراک، مشهد، رشت، اصفهان و بندرعباس با شعار واحد «متحد هستیم» با حضور مقامات عالی کشوری و لشکری و نیز نمایش بخشی از آخرین تجهیزات و دستاوردهای تسلیحاتی‌شان گرامی داشته شد. در تهران مراسم رژه نیروهای مسلح در نخستین روز از هفته دفاع مقدس با حضور رئیس‌جمهور و جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در جوار مرقد حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در این مراسم گفت: مردم ما همواره دوستدار و در کنار نیروهای مسلح هستند و به نیروهای مسلح کشورشان عشق می‌ورزند، چرا که احساس می‌کنند در همه مواقع و در سختی‌ها در کنار آنها هستند و احساس دوگانگی نمی‌کنند.

مردم جنگ را اداره کردند
رئیس‌جمهور در تبیین این وحدت با اشاره به حضور سپاه و ارتش و نیروهای فراجا و بسیج در همه صحنه‌ها و سختی‌ها، در بلایای طبیعی، در سیل و زلزله در کنار مردم و نقش‌آفرینی آنها به عنوان حافظان امنیت مردم، مردم‌باوری را از ویژگی‌های نیروهای مسلح کشورمان برشمرد و خاطرنشان کرد: در دفاع مقدس نیز اگر چه این نیروهای مسلح ما بودند که جانفشانی و ایثار کردند، اما در واقع این مردم بودند که دفاع مقدس را اداره کردند و همواره پشتیبان و حامی نیروهای مسلح کشور بودند و همچنان در عرصه‌های مختلف پشتیبان آنها هستند و خواهند بود.
 
تبدیل شدن از واردکننده به صادرکننده تسلیحات
آیت‌الله رئیسی یکی از ویژگی‌ها و درس‌های دفاع مقدس را خودباوری دانست و گفت: تحریم‌ها و فشارها اجازه نمی‌داد که نیروهای مسلح ما به تسلیحات مورد نیاز مجهز شود، اما با درس‌آموزی از تجربه دفاع مقدس تصمیم گرفتیم با هدایت مقتدای بصیرت‌آفرین خود به سلاح‌های پیشرفته مجهز شده و صنایع نظامی و دفاعی را بازسازی کنیم و امروز نه‌تنها به خودکفایی در این زمینه رسیده‌ایم بلکه از یک واردکننده تجهیزات و تسلیحات به تولیدکننده و صادرکننده تبدیل شده‌ایم و امروز همه منطقه و شاید همه دنیا به توانایی نیروهای مسلح ما در آموزش و مهارت و تجهیز به سلاح‌های پیشرفته اقرار دارند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه هفته دفاع مقدس یادآور این خودباوری است، ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی در عرصه‌های دیگر نیز توانسته در بستر همین زیرساخت مهم یعنی نیروهای مسلح توانمند و مقتدر به پیشرفت‌های بزرگی نائل شود به نحوی که در کنار رونمایی از موشک فتاح و پهپاد مهاجر ۱۰، به عضویت ائتلاف‌های بزرگ و مهم منطقه‌ای و جهانی درآمده و در کنار اینها تلاش برای رشد اقتصاد و تولید کشور نیز جریان داشته و توانسته‌ایم در همه عرصه‌های علمی و فناوری پیشرفت کرده و در جهان حرف برای گفتن داشته باشیم.
 
نیروهای مسلح، پشتوانه کشور در معادلات جهانی
آیت‌الله رئیسی افزود: این پیشرفت‌ها و توانمندی‌ها ناشی از آن است که ملت ایران می‌خواهد روی پای خود بایستد و ضمن حفظ و اعتلای استقلال و آزادی خود، جمهوری اسلامی را به عنوان یک مدل موفق حکمرانی که معنویت را به سیاست پیوند زده به جهان معرفی کند.
رئیس‌جمهور نیروهای مسلح مقتدر کشور را پشتوانه مردم و نیز دولت در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی از جمله در مذاکرات و معادلات جهانی دانست و اظهار داشت: نیروهای مسلح مقتدر ما برای جمهوری اسلامی قدرت بازدارندگی مؤثر ایجاد کرده‌اند، به نحوی که شاهدیم به پشتوانه این اقتدار نیروهای مسلح و نیز حضور مردم دیگر حتی سخن از تعدی، تجاوز و حمله به جمهوری اسلامی ایران زده نمی‌شود و این گزینه از ادبیات دشمنان کنار زده شده و دیگر حتی تصور آن را هم نمی‌توانند بکنند.
 
حفظ آمادگی با رویکرد دفاعی
رئیس‌جمهور سپس با تأکید بر اینکه در دکترین جمهوری اسلامی ایران جنگ یا سلطه‌گری بر دیگران وجود ندارد، اما حفظ آمادگی نظامی با رویکرد دفاعی، برای امنیت پایدار و بازدارندگی اطمینان‌بخش یک سیاست قطعی و عملی است، تصریح کرد: پروژه دشمن و طرح او برای منزوی کردن ایران در عرصه جهانی از یکسو و مأیوس و ناامید کردن ملت ایران در داخل از دیگر سو با شکست مواجه شده و این ناشی از اقتدار نیروهای مسلح و ایستادگی مردم ما است.
آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به سیاست اعلامی و عملی تقویت همسایگی از سوی جمهوری اسلامی ایران، گفت: یکی از جلوه‌های سیاست تقویت روابط همسایگی ایران، علاوه بر همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی و فناوری، همکاری دفاعی، امنیتی و نظامی است.
 
جلوگیری از هرگونه تغییر
در ژئوپلیتیک منطقه
رئیس‌جمهور با بیان اینکه نیروهای مسلح ما آماده همکاری با همه کشورهای منطقه برای اعتمادسازی و اطمینان‌بخشی هستند، افزود: همواره اعلام کرده‌ایم که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دست همه نیروهای مسلح منطقه را که آماده همکاری با ما هستند به گرمی می‌فشارند تا با همکاری یکدیگر خلیج فارس و منطقه را از حضور بیگانگان بی‌نیاز کرده و با قدرت اعلام کنند که امنیت منطقه به دست نیروهای مسلح کشورهای منطقه حفظ شده و حضور بیگانگان صرفاً مشکل‌آفرین است نه رافع مشکلات.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه نیروهای مسلح مقتدر ایران در منطقه حضور دارند تا از هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه و تغییر در مرزها جلوگیری کنند و در این کار موفق بوده‌اند، اظهار داشت: در مورد تحولات منطقه تأکید می‌کنیم که حفظ حقوق ارامنه و رعایت حال ارامنه یک ضرورت است، به نحوی که امنیت و حقوق ارامنه باید در منطقه حفظ شود و وضعیت مرزها کاملاً حفظ گردد.
تأکید بر خلع سلاح گروهک‌های تجزیه‌طلب
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این سخنرانی با اشاره به حرکت مثبت دولت عراق و آغاز خلع سلاح گروهک‌های تجزیه‌طلب مستقر در پشت مرزهای جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: رئیس محترم ستاد مشترک نیروهای مسلح هیأت‌هایی را اعزام تا از خلع سلاح گروه‌‌های مسلح در مناطق مرزی اطمینان حاصل کنند. آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: هیچ گروهی در نزدیکی مرز ایران حق داشتن سلاح ندارد و ما به هیچ گروه تجزیه‌طلبی اجازه نخواهیم داد در نقاط مرزی، یا درون اقلیم و یا در هر جای دیگر علیه جمهوری اسلامی ایران فتنه‌انگیزی کند، لذا حصول اطمینان از خلع سلاح کامل افراد مسلح غیرقانونی در اطراف مرز لازم است.

جستجو
آرشیو تاریخی