صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

روایت الجزیره در مستند «اشرف‌مروان: مرگ یک ابرجاسوس»

چه کسی دست‌نوشته‌های مروان را برداشت؟

در این سوی مرزهای سرزمین‌های اشغالی، اعراب هم روایت خود را درباره اشرف مروان داشته‌اند. الجزیره به‌عنوان مهم‌ترین رسانه عرب‌زبان که فلسطین را به‌عنوان یک آرمان انسانی و سیاسی دنبال می‌کند، دو سال پیش در یک مستند خبری به مرور زندگی اشرف مروان پرداخته است.
این مستند با تمرکز بر ماجرای مرگ مشکوک مروان در سال 2007 میلادی تلاش می‌کند تا از این دریچه به احتمالاتی که درباره جاسوسی دوجانبه او مطرح است نگاهی بیندازد. مروان در سال 2007 درحالی که سال‌ها بود از اشتغالات قبلی خود در مقام جاسوسی فاصله گرفته و به‌عنوان یک میلیاردر مصری در بریتانیا زندگی مرفهی را دست‌وپا کرده بود، یک روز معمولی از پنجره بالکن خانه‌اش به پایین پرتاب شد.
پلیس انگلیس ادعا کرد که او خودکشی کرده اما مستند در بررسی‌هایش بر ابهامات موجود در پرونده تأکید می‌کند تا نشان دهد واقعه به این سادگی و سرراستی هم نبوده است. این روایت به چند شاهد خلاف متمسک می‌شود از جمله اینکه همه اطرافیان او، حتی نویسنده کتاب «جاسوسی که سقوط کرد» شهادت می‌دهند که او در وضعیت روانی باثباتی قرار داشته و هیچ بهانه‌ای برای پایان دادن به زندگی‌اش در او دیده نمی‌شده است. به علاوه مهم‌تر از همه اینکه درست در روز واقعه، دفترچه خاطرات مروان و کتابی که در حال جمع‌آوری آن برای انتشار به عنوان زندگی‌نامه خودش بوده، برای همیشه مفقود شده است.
این مستند در گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران و محققان انگلیسی و مصری که پیگیر زندگی و مرگ مروان بوده‌اند، روایت خود را پیش می‌برد و ابهامات در مرگ او را در کنار دو مرگ مشکوک دیگر از میلیاردرهای مصری قرار می‌دهد که درست در همین منطقه و یکی از آنها درست در همین ساختمان و به همین شیوه ظاهراً به زندگی خود پایان داده‌اند. با تمام اینها مستند هیچ نتیجه قطعی‌ای درباره این مرگ نمی‌گیرد اما با ردیابی رد پای اسرائیلی‌ها در ماجرای مرگ مروان، این فرضیه را در ذهن مخاطب تقویت می‌کند که او به دست کسانی به قتل رسیده که نمی‌خواستند خاطرات جاسوس بزرگ قرن بیستم هرگز منتشر شود.
جستجو
آرشیو تاریخی