از این پنجره

نظر یک جامعه شناس درباره رفتارهای هیجانی مردم در مواجهه با سلبریتی‌ها
به خاطر یک ستاره

مهسا قوی قلب/ روز گذشته کاروان فوتبال النصر در حالی وارد کشورمان شد که ستاره فوتبال، کریستیانو رونالدو هم این تیم را همراهی می‌کرد. همین موضوع موجب حضور جمعیت زیادی از مردم در اطراف هتل اسپیناس، محل اقامت این تیم شد. افرادی از گروه‌های سنی مختلف برای دیدن ستارگان فوتبال از نزدیک، به سمت هتل راهی شده بودند؛ به هر حال، چنین فرصتی به ندرت ممکن است پیش بیاید. فیلم‌ها و کلیپ‌های زیادی در این باره در شبکه‌های مجازی بارگذاری شد. کامنت‌ها اما متفاوت بود. برخی رفتار مردم را به سخره می‌گرفتند و چنین رفتاری را شایسته نمی‌دانستند و برخی سعی می‌کردند از زاویه دید متفاوتی قضیه را تحلیل کنند. ازجمله اینکه چنین چیزی همه جای دنیا طبیعی است.
چنین اتفاقاتی در سطح دنیا و در اکثر کشورها رخ می‌دهد. مردم دوست دارند سلبریتی‌ها را از نزدیک ببینند. اما برخی رفتارهای خشن و گاه بسیار هیجانی، قابل تأمل است. آیا می‌توان چنین رفتارهایی را کنترل کرد یا به نحوی از شدت آن کاست؟
دکتر سعید معدنی، جامعه‌شناس، در این باره به «ایران» گفت: اتفاق دیروز یک امر طبیعی است. به عنوان نمونه اگر رونالدو به تک تک کشورهای بزرگ و کوچک اروپایی سفر کند، نوجوانان و جوانان آنجا هم رفتاری مشابه خواهند داشت. چه بسا که با دیدن رونالدو یا دیگر  بازیکنان فوتبال معروف به گریه هم می‌افتند.
دیدن صحنه‌هایی که دیروز اتفاق افتاد در کل دنیا طبیعی است. چندی پیش لباسی جامانده از یک بازیکن انگلیسی در رختکن کشور ژاپن با قیمتی گزاف در این کشور به فروش رفت.
معدنی خاطرنشان کرد: برعکس برداشت برخی از مردم، این رفتارها نشان‌دهنده حقارت نیست. او توضیح داد: الگوسازی در جهان تغییر کرده است. همان گونه که در رسانه‌ها بویژه در فضای مجازی بارها دیده‌ایم گاهی حتی وقتی یک سلبریتی پرطرفدار از خیابانی عبور می‌کند بعضی از طرفدارانش شاید حتی بیهوش هم بشوند. زمانی هم که مارادونا ستاره فوتبال آرژانتین فوت کرد در روستایی در بوشهر نوجوانی برایش سنگ قبر ساخت. اینها ستارگان جدید جهان هستند و نمی‌توان گفت که از اساس، این قبیل رفتارها درست است یا غلط. این بستگی به نگاه‌های مختلف دارد.
وی افزود: ذائقه جهان و نسل امروز تغییر کرده است. خوب و بد بودن این امر فقط به زاویه دید بستگی دارد. دنیا در این زمینه‌ها به نسبی‌گرایی رسیده است و نباید در این مقوله به مردم تحقیرآمیز نگریست.
معدنی درباره کنترل رفتارهای هیجانی توضیح داد: «از آنجا که اتفاق‌هایی مانند ورود یک ستاره فوتبال به کشور خیلی دیر به دیر تکرار می‌شود، سخت است که بتوان رفتارهای هیجانی مردم را تغییر داد، اما می‌توان از قبل آگاه‌سازی کرد.»
این جامعه شناس گفت: «بعد از وقوع این اتفاق‌ها باید تحلیل‌های جامعه‌شناسی انجام شود. باید پی برد چه عواملی در بروز این رفتارها نقش دارند. مردم، مسئولان و رسانه‌ها چه نقشی در این زمینه و کنترل آن دارند. شاید اگر تلویزیون به مردم وعده می‌داد که در روزهای حضور رونالدو با او گفت‌و‌گوی تلویزیونی خواهد داشت، امروز خیلی‌ها راهی خیابان سعادت آباد نمی‌شدند.»

جستجو
آرشیو تاریخی