صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

اخبار

معاون سیاستگذاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری:
اقتصاد دانش‌بنیان، مبتنی بر دارایی نامشهود دانشی است

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری تأکید کرد که اقتصاد مبتنی بر دارایی نامشهود دانشی، اقتصاد دانش‌بنیان را معنی می‌کند.
به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، مهدی الیاسی گفت: در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان با بلوغ خود در دو دهه اخیر هم‌اکنون با یک جثه اقتصادی قابل مبادله و تجارت‌پذیر بر مبنای دانش روبه‌رو هستیم، به‌طوری که در حال حاضر حجم دارایی نامشهود بیش از 8 هزار شرکت‌ دانش‌بنیان، کاملاً بر دارایی مشهود آنها برتری دارد؛ البته این دارایی‌ها باید هم قابل تقویم و تجارت
باشد.
وی با تأکید بر اینکه باید از دو بعد موضوع حوزه دارایی‌های نامشهود در کشور ساماندهی شود، اظهار داشت: یک جنبه تجارت دانش و همکاری دانشی و جنبه دیگر سرمایه‌گذاری مشترک و مبادلات فناوری و انتقال فناوری است.
الیاسی خاطرنشان کرد: امروز در تبادلات داخل به داخل و حتی تبادلات شرکت‌های دانش‌بنیان که در معرض صادرات هستند، با مفهوم ارزش‌گذاری، تقویم دارایی و تعیین نظام ارزش‌گذاری دارایی نامشهود روبه‌رو
هستیم.
الیاسی، بعد دیگر را نگاه دارایی به دانش برای قیمت شرکت‌ها، قیمت‌گذاری، بورس، تسهیلات، ضمانت و وثیقه‌گذاری دانست و گفت: اکنون در جایی قرار داریم که مفهومی به اسم ارزش‌گذاری دارایی نامشهود کاملاً عملیاتی است.

 

حضور ۱۶ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در نمایشگاه عمان
پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشکی، دارویی و آزمایشگاهی سلامت عمان (2023 OMAN HEALTH) روز گذشته گشایش یافت.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه عمان هلث ۲۰۲۳ از روز گذشته در شهر مسقط، پایتخت این کشور آغاز به کار کرد و تا روز چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه ادامه دارد.
 در این نمایشگاه ۱۶ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در قالب یک پاویون اختصاصی، دستاوردها و توانمندی‌های خود را در حوزه پزشکی، سلامت، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و داروسازی به نمایش گذاشته‌اند.
 براساس اعلام صندوق نوآوری و شکوفایی، از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در این پاویون حضور دارند، می‌توان به آراد طب توس، آرمان تجهیز مدیسا، بهینه فرایند آزما (بهفا)، پارس طب کهن آساک و واریان فارمد اشاره کرد.


برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) معرفی شدند
در نشست خبری که روز گذشته در محل فرهنگستان علوم برگزار شد، برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) معرفی شدند.
به گزارش ایسنا، این ۵ نفر برگزیده، ۲ نفر غیرمقیم کشورهای مسلمان و ۳ نفر مقیم کشورهای مسلمان هستند. برگزیدگان غیرمقیم، پروفسور احمد حسن (متولد ۱۳۵۵، مصر) استاد دانشگاه کویینز کانادا با اثر کاوش مخازن نرم‌افزاری (MSR) در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و پروفسور امید فرخ‌زاد (متولد ۱۳۴۷، ایران) با طرح داروهای نوین بر پایه نانو ذرات پلیمری در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی هستند.
۳ دانشمند برگزیده این دوره جایزه مصطفی(ص) ۲۰۲۳ در حوزه برگزیدگان مقیم کشورهای اسلامی را پروفسور سامیا خوری (متولد ۱۳۳۷، لبنان) استاد دانشگاه امریکایی بیروت لبنان و با اثر رویکردهای نوین در درمان بیماری‌ ام‌اس، شناسایی عوامل بیماری‌زا و سازکارهای تنظیم و تحمل آن در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی، پروفسور مورات اویسال (متولد ۱۳۵۲، ترکیه) استاد دانشگاه نیویورک ابوظبی امارات با اثر فناوری ارتباطات بی‌سیم نوری در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و پروفسور احمد فوزی اسماعیل (متولد ۱۳۴۴، کامبوج) استاد و رئیس دانشگاه فناوری مالزی با اثر توسعه کاربردهای فناوری غشاء در حوزه علوم پایه و مهندسی تشکیل می‌دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی