صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

بــــرش

پاکسازی جو زمین و کره ماه

پاکسازی جو زمین و کره ماه
بسیاری از اخبار روی خطر ناشی از سندروم کسلر متمرکز شده‌اند. در این شرایط، فضا توسط ابری از زباله‌هایی که سیاره ما را احاطه کرده است، غیرقابل دسترس می‌شود و درنهایت، هرگونه تلاش برای ورود به مدار زمین، بی‌فایده خواهد بود. با توجه به این نگرانی‌ها، شرکت‌های زیادی برای رسیدگی به این مشکل درتلاشند و با ارائه راهکارهایی همچون انفجار ماهواره‌های فرسوده با لیزر، مدل‌های تجاری زیادی ایجاد شده‌اند. این شرکت‌ها طی مأموریت‌های جدید خود، گاه ماهواره‌های مرده را گرفته و آنها را به جو می‌برند تا بسوزند و برخی نیز روش‌های دیگری به کار گرفته‌اند.
یکی از این شرکت‌ها، استارتاپ بریتانیایی Astroscale است که می‌خواهد با یکی از تکنیک‌های مرسوم‌تر، یعنی اتصال به ماهواره‌های موجود برای خارج کردن آنها از مدار، مشکل را حل ‌کند و به‌تازگی هم یک ویدیوی تبلیغاتی برای پروژه جدید خود، ELSA-M منتشر کرده است. ELSA-M که مخفف عبارت End of Life Services-Multiple است، برای جفت شدن با ماهواره‌های موجود و کشاندن آنها به مدار پایین‌تر با سرعت بالاتر طراحی
شده است.
 این نخستین ماهواره‌ای خواهد بود که خود را به مدار بالاتر می‌رساند و با استفاده از فناوری مغناطیسی اختصاصی، ماهواره دوم را نیز از مدار خارج می‌کند. مشخص نیست که یک ماهواره ELSA-M می‌تواند چند مورد از این پروژه‌ها را انجام دهد، اما با وجود کلمه Multiple در نام آن، انتظار می‌رود بیش از یک پروژه را اجرا کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی