صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

فناورانه

تولید زخم‌پوش‌های گیاهی بدون نیاز به تعویض مکرر

محققان دانشگاه تبریز پوشش زخم هیدروژل نانوکامپوزیتی حاوی دارو را تولید کرده‌اند که از ویژگی‌هایی چون زیست‌تخریب‌پذیری، زیست‌ سازگاری و سمی نبودن برخوردار است.
به گزارش روابط عمومی ستاد نانو، سپیده هزاری با اشاره به تولید زخم‌پوش‌ها با ترکیبات گیاهی و خاصیت آنتی‌باکتریال با تأکید بر اینکه زخم‌پوش تولیدشده در این تحقیق، قابلیت استفاده عمومی برای انواع مختلف زخم را دارد، گفت: هیدروژل‌ها را می‌توان به‌عنوان ماده پلیمری تعریف کرد که در عین ‌حال که توانایی تورم در آب و حفظ آب درون ساختار خود را دارد، اما در آب حل نمی‌شود. این مواد به دلیل ظرفیت بالای نگه‌داشتن آب در زمینه‌های پزشکی با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته‌اند و هیدروژل را می‌توان به‌عنوان ژل استفاده کرد. هزاری تأکید کرد: این زخم‌پوش‌های هیدروژلی حاوی عصاره گیاهان دارویی است و در آن از نانوذرات چهارچوب آلی فلزی برای افزایش بهبود استفاده شده است. از آنجا که پلیمر نقش مهمی در زخم‌پوش دارد، استفاده از پلیمری طبیعی، ارزان و سازگار با پوست در محصول، اهمیت زیادی داشت.
این محقق خاطرنشان کرد: باتوجه‌ به قیمت ارزان، قابلیت تولید آسان و در دسترس‌بودن مواد اولیه، تولید این زخم‌پوش هیدروژلی از لحاظ اقتصادی به‌صرفه است. همچنین استفاده راحت و نبود نیاز به تعویض مکرر زخم‌پوش می‌تواند نقش مهمی در راحتی بیمار و کاهش هزینه‌های درمان داشته باشد. به همین دلیل اگر از این طرح برای انجام تست‌های بالینی حمایت شود، می‌توان به تجاری‌سازی یک محصول باکیفیت و کم‌خطر برای بیماران امیدوار بود.
جستجو
آرشیو تاریخی