در پی وقوع سیل و طوفان مهیب در لیبی پیش‌بینی‌ها حکایت از 10 هزار کشته و 100 هزار نفر مفقودی دارد

فاجعه بزرگ

به دنبال جاری شدن سیل و طوفان روز دوشنبه در لیبی که شدیدترین بارندگی‌ها طی ۴۰ سال گذشته در این کشور توصیف شده است، دولت لیبی خواستار کمک‌های بین‌المللی شد. تعدادی از کشورها نیروهای امدادی به لیبی روانه کرده و پروازهایی با تیم‌های امدادی از جمله قایق‌های نجات، چادر و تدارکات در هواپیما سازماندهی شده است.
شهر بندری درنا بویژه بر اثر طوفان «دانیل» بشدت آسیب دیده است و تصاویر ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی، خانه‌های ویران‌شده و اتومبیل‌های له شده را در خیابان‌ها نشان می‌دهد که در اثر باران‌های شدید غرق در گل و لای شده‌اند. گفته می‌شود طوفان «دانیل» که لیبی را درنوردید، دو سد در بالادست این شهر را شکسته و خسارت سنگینی به زیرساخت‌های عمومی و املاک و دارایی‌های خصوصی شهروندان وارد کرده است. به گزارش ایرنا، «ژرژت گانیون» هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در لیبی، از جامعه بین‌المللی خواست تا کمک‌های فوری را به این کشور حادثه‌دیده اعزام کنند.  وی در صفحه خود در فضای مجازی نوشت، گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که ده‌ها روستا و شهر بشدت آسیب دیده و بر اساس گزارش‌ها، به شمال شرق این کشور خسارت‌های زیادی وارد شده است.
«عبدالحمید الدبیبه» رئیس دولت وحدت ملی لیبی دوشنبه‌شب به دنبال جان باختن شماری از شهروندان لیبیایی در شرق این کشور بر اثر وقوع ‌طوفان و جاری شدن سیل، سه روز عزای عمومی اعلام کرد. به گفته شورای محلی، وضعیت شهر درنا خارج از کنترل است. به گفته اورژانس، عملیات امدادرسانی و نجات به‌سختی و با کمک بالگرد صورت می‌گیرد و برق و اینترنت در مناطق آسیب‌دیده قطع شده است. خبرگزاری رویترز به نقل از «هشام شکیوات» وزیر حمل و نقل و هوانوردی دولت لیبی گزارش داد که در اثر سیل ویرانگر در شمال این کشور، 25 درصد از شهر درنا در کرانه جنوبی دریای مدیترانه ناپدید شده است. بر‌اساس اخبار منتشر شده تا زمان تنظیم این خبر، در نتیجه بارش باران‌های سیل‌آسا در شرق لیبی 5 تا 6 هزار نفر مفقود شده‌اند.
وزیر بهداشت دولت لیبی پیش‌بینی کرد که شمار کشته‌‌ها در اثر سیل ویرانگر  در شهر ساحلی درنا در شمال لیبی به 10 هزار نفر و تعداد مفقودی‌ها به 100 هزار نفر برسد.
این مقام لیبیایی فاجعه رخ‌داده در این کشور را که سالیان طولانی است درگیر جنگ داخلی بوده، این‌گونه توصیف کرد: یک‌سری از محله‌های شهر کاملاً با ساکنانش بر اثر سیل به دریا ریخته و محو شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی