گام بزرگ دولت برای صرفهجویی ۶ میلیون لیتری بنزین
با راهاندازی ۴۰۰ جایگاه جدید در قالب همکاری وزارت نفت با وزارت دفاع، تعداد جایگاههای سیانجی کشور به ۳ هزار باب افزایش خواهد یافت
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، از توسعه زیرساختهای صنعت سیانجی و افزایش تعداد جایگاههای سیانجی کشور به ۳ هزار باب خبرداده و گفته است که با راهاندازی ۴۰۰ جایگاه جدید از محل جایگزینی سیانجی با بنزین، در مصرف روزانه ۶ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفهجویی خواهد شد که این موضوع نقش مهمی در دستیابی به تراز تولید و مصرف بنزین کشور خواهد داشت.
جلیل سالاری در آیین امضای تفاهمنامه سهجانبه تجهیز ۴۰۰ باب جایگاه سیانجی، افزوده که با راهاندازی ۴۰۰ جایگاه جدید در قالب این تفاهمنامه و با همکاری وزارت نفت و وزارت دفاع، تعداد جایگاههای سیانجی کشور به ۳ هزار باب افزایش خواهد یافت.
در حال حاضر و بهطور میانگین روزانه بیش از ۲۳ میلیون مترمکعب سیانجی به خودروهای گازسوز عرضه میشود که باعث جایگزینی همین میزان بنزین در کشور شده و کمک مؤثری در زمینه تراز مصرف سوخت در کشور به شمار میآید.
ازابتدای دولت سیزدهم، ۳۶ تجهیز گاز طبیعی فشرده (سیاناجی) در کشور راهاندازی شده است. گفته میشود که در حال حاضر ۴ میلیون و ۱۳۰ هزار خودرو رسمی گازسوز در کشور وجود دارد. این عدد درباره خودروهای غیررسمی هم حدود ۵۰۰ هزار دستگاه است.
از کشورهایی چون چین، پاکستان و ایران به عنوان بزرگترین کشورها در زمینه احداث جایگاه و مصرف سیانجی در جهان یاد میشود.
به عبارتی ایران درجایگاه سوم قرار داشته و درتلاش است تا سهم این فرآورده را درسبد سوخت کشور بهمنظور کاهش سوختهای فسیلی افزایش دهد. میزان مصرف بنزین از ابتدای امسال تاکنون رشدی ۱۳ درصدی داشته که بیم آن میرود این روند همچنان فزاینده باشد.
سوخت سی ان جی را به درستی می توان جایگزینی مناسب برای بنزین دانست. درحال حاضرروزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین در پالایشگاههای کشور تولید و روانه بازار مصرف میشود. ازقرار معلوم، میزان عرضه و تقاضای بنزین در کشور در نقطه سربه سر بوده که احتمال دارد با ادامه روند صعودی مصرف بنزین ناترازی در این سوخت به وجود آید. واقعیت این است که با توجه به اختلاف قیمت بنزین آزاد و سهمیهای با قیمت سی.ان.جی و جایگزینی بنزین با گاز طبیعی در سبد سوخت خودروها تا ۷۰ درصد صرفهجویی در هزینه سوخت خودروها محقق میشود. درحال حاضر بالغ بر ۳۰ میلیون کارت سوخت در اختیار مردم قرار دارد.
بسیاری از این خودروها، مربوط به خودروهای تولید نسل قدیم، فرسوده و پرمصرف بوده که با توجه به مصرف بالا و روند کند خروج و اسقاط آنها بر طبل افزایش مصرف بنزین در این سالها کوبیدهاند.
در کنار آن سالانه حدود ۱.۲ میلیون عدد کارت سوخت نوشماره برای خودروهای نو (معادل مصرف ۳.۵ میلیون لیتر بنزین در روز و ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه تبریز به تنهایی) صادر میشود که این امر هم در روند کنونی مصرف بنزین مزید بر علت شده است.
ناگفته نماند که تبدیل رایگان خودروهای عمومی، براساس مصوبه شورای اقتصاد از تیرماه ۹۹، اجرا شده که اکنون از سوی هفت پیمانکار در کشور و ۴۰۰ کارگاه فعال، در سراسر کشور انجام میشود.
تاکنون حدود ۲۶۰ هزار خودرو در قالب این طرح به دوگانهسوز تبدیل شده و ثبتنام متقاضیان برای تبدیل همچنان ادامه دارد و مالکان خودروهای عمومی مانند وانتها، مسافربرهای شخصی (اسنپ، تپسی و آژانسهای ساماندهیشده بر اساس فهرست وزارت کشور) میتوانند به سامانه معرفی شده برای تبدیل مراجعه و ثبتنام کنند.
هزینه تبدیل خودروهای شخصی به گازسوز در بازار ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان است که اگر بهصورت رایگان انجام شود، جامعه آماری افزایش مییابد و آمار مصرف و تبدیل بالا میرود.
زیرساختهای لازم برای تبدیل ۹۳۰ هزار خودرو تا پایان سال ۱۴۰۵ برای توسعه صنعت سیانجی فراهم است. برآورد شده که گازسوز کردن ۵۰۰ هزار خودرو باعث صرفهجویی روزانه ۶ میلیون لیتر بنزین میشود.
هر چند که اجرای طرح سیانجی در سالهای اخیر باعث صرفهجویی ۱۴۰ میلیون دلاری شده است.
با این حال، رشد فزاینده مصرف سوخت در کشور بویژه پس از افول همهگیری ویروس کرونا در شرایطی اتفاق افتاده که اگـر مصـرف بنزیـن بـا ۵ میلیـون لیتـر صرفهجویی، از ۱۱۰ بـه ۱۰۵ میلیـون لیتـر کاهـش یابد، بـا احتساب قیمـت ۳۰ هزار تومانی بنزیـن در بازارهای جهانـی، درآمد کشور از این محل به تنهایی، بیش از ۵۴ هزار میلیـارد تومـان خواهـد بـود. این اتفاق در شرایطی است که برای ساخت یک پالایشگاه باید حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری شود.
از طرفی، مصـرف غیربهینـه گاز و بنزیـن سبب شـده تا سـالانه بیش از ۳۰ میلیارد دلار عدمالنفع در کشـور عـارض شـود.
این در شرایطی است که برپایه آمار، درآمد نفتـی ایـران در سـال ۱۴۰۱، حـدود ۳۶ میلیـارد دلار برآورد میشود که بهینهسـازی مصـرف سـوخت میتوانـد درآمـدی معـادل صـادرات نفـت بـرای ایـران ایجـاد کنـد.
واقعیت این است که توسعه جایگاههای سی ان جی با هدف جایگزینی آن با مصرف بنزین میتواند صرفهجویی جدی ای را در استفاده از فرآوردههای نفتی مانند بنزین و نفتگاز در کشور و کاهش هزینههای اقتصادی و عوارض محیط زیستی، به دنبال داشته باشد.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، با تأکید بر اینکه با ساخت ۴۰۰ جایگاه جدید سیانجی با همکاری وزارت دفاع در مصرف روزانه ۵ تا ۶ میلیون لیتر بنزین در کشور صرفهجویی خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که با توسعه این صنعت گام مهمی در جهت صرفهجویی در مصرف انرژی و جایگزینی سوخت پاک سیانجی با بنزین در سبد سوخت برداریم.
معاون وزیر نفت با اشاره به توسعه شبکه سراسری گاز در شرق کشور افزود: با توسعه شبکه گازرسانی، ظرفیتهایی برای توسعه صنعت سیانجی در شرق کشور ایجاد شده و مکانیابی احداث جایگاههای جدید نیز انجام شده است. سالاری با اشاره به همکاری مجموعه وزارت نفت با مجموعه شرکت هسا و خاتمالاوصیا از گذشته دور بیان کرد: خوشبختانه این دو مجموعه توانستند ظرفیت بومیسازی در کشور را با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان عملی سازند و امروز با محوریت این دو مجموعه و شرکتهای دانشبنیان در حوزه سیانجی، استانداردهای کیفی تجهیزات تولیدی این دو مجموعه ارتقا یافته و استانداردهای وزارت نفت را زیرپوشش قرار داده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تصریح کرد: امروز ۲۵۱۵ جایگاه عرضه سیانجی در کشور فعال است که ۶۰ درصد این ظرفیت (معادل مصرف ۲۳ میلیون لیتر بنزین در روز) استفاده میشود که با توسعه این صنعت، امکان افزایش آن تا معادل ۳۴ میلیون لیتر بنزین وجود دارد.
سالاری با ابراز امیدواری به استفاده از ظرفیتهای وزارت دفاع در بخشهای پاییندستی صنعت نفت بهمنظور تأمین امنیت انرژی کشور تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم با توجه به مذاکرات بخش دیپلماسی انژری از ظرفیت ایجادشده در داخل کشور، برای صدور خدمات فنی -مهندسی به دیگر کشورها استفاده کنیم.