صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد - ۰۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد - ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۵

دورنما

چاینا دیلی
چین

اخیراً چین در نشستی 6 روزه میزبان سران 50 کشور آفریقایی بود. مناسبات پکن و آفریقا پس از این نشست نیز حاکی از آن است که همکاری‌های متقابل بین آنها اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند به هر دو طرف در چالش‌های امنیتی که در جهان امروز وجود دارد و همچنین عدالت جهانی کمک کند. با این حال این به آن معنا نیست که چین بخواهد فرهنگ خود را به آفریقایی‌ها تحمیل کند.

 

لو پی نیو
فرانسه

دیروز (چهارشنبه) امانوئل مکرون سران تمامی احزاب فرانسه را دعوت کرد تا درباره وضعیت موجود کشور به مذاکره بنشینند. خود او نام «ابتکار عمل سیاسی بزرگ» را برای این نشست انتخاب کرده اما باید دید آیا واقعاً این نشست می‌تواند به اختلافات موجود پایان دهد؟ از آنجا که برگزاری این نشست غیرعلنی بود، از چند روز مانده به آن بسیاری معتقد بودند، نتیجه خاصی در بر نخواهد داشت و فقط یک نمایش سیاسی است.

 

عکاظ
عربستان

عبدالفتاح برهان، رئیس شورای ریاستی سودان، در اولین سفر خارجی خود که به مصر انجام شد، وعده داد، انتخاباتی آزاد و عادلانه برگزار کند. او همچنین اعلام کرده که ارتش خواهان قبضه قدرت و حاکمیت بر سودان نیست و فقط قصد دارد با ایجاد نظم در این کشور، به جنگ داخلی که دلیل آن تلاش یک گروه شورشی برای رسیدن به قدرت است، پایان دهد.

 

نو داچلند
آلمان

کی‌یف در حالی که یک سال و نیم است در جنگی سخت به سر می‌برد، اعلام کرده، در حال توسعه توان تسلیحاتی خود است و قرار است، علاوه بر تسلیحاتی که از سایر کشورها دریافت می‌کند، خود نیز تلاش کند چنین سلاح‌ها و تجهیزاتی را در داخل اوکراین بسازد و وابستگی‌اش به غرب را کاهش دهد. این در حالی است که غرب دیگر تمایلی به ادامه کمک‌ها به این کشور ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی