صفحات
شماره هشت هزار و دویست و هفتاد - ۰۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و هفتاد - ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۴

اخبار


حمایت انگلیس از استقلال تایوان
کمیته روابط خارجی مجلس عوام انگلیس در سندی رسمی از تایوان به عنوان یک کشور مستقل یاد و از دولت به دلیل نداشتن جسارت برای حمایت از این جزیره خودگردان انتقاد کرد.
به گزارش پولیتیکو، این سند در حالی منتشر شد که جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس این هفته به چین سفر کرده است. آلیسیا کرنز، رئیس این کمیته مدعی شد: «تایوان در حال حاضر کشور مستقل تحت نام جمهوری چین است. تایوان تمام شرایط لازم برای کشور شدن را دارد.»

 

خروج خانواده‌های داعشی قرقیزستان از سوریه
دولت قرقیزستان 95 عضو خانواده‌های عناصر قرقیز گروه تروریستی داعش را از اردوگاه‌های شمال شرقی سوریه خارج کرد. به گزارش روزنامه النهار، وزارت خارجه قرقیزستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در 30 آگوست 2023، 31 زن و 64 کودک از اتباع قرقیزستان از سوریه منتقل شدند.» این گزارش در شرایطی منتشر شد که هنوز شماری از اتباع قرقیزی در اردوگاه‌های شمال شرقی روسیه به سر می‌برند. این سومین عملیات قرقیزستان برای بازگرداندن اتباع خود از سوریه و عراق است.

 

حمایت مکرون از جنگ با داعش
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌و‌گوی تلفنی با نخست‌وزیر عراق، حمایت پاریس را از نبرد علیه داعش اعلام کرد. به گزارش رویترز، در بیانیه‌ای که کاخ‌الیزه منتشر کرده است این مکالمه سه‌شنبه گذشته با محمد شیاع السودانی انجام شد آن هم در شرایطی که در روزهای اخیر سه نظامی فرانسوی مستقر در عراق در جریان عملیات رزمی کشته شدند. در حال حاضر حدود 600 فرانسوی در چهارچوب عملیات شمال یا عملیات نظامی فرانسه در عراق و سوریه علیه داعش مستقر هستند.

 

عمران خان از زندان آزاد نمی‌شود
نخست‌وزیر سابق پاکستان که روز گذشته پس از رأی قاضی اسلام آباد قرار بود از زندان آزاد شود، به اتهام افشای اسرار محرمانه کشور 14 روز دیگر با حکم قاضی در زندان می‌ماند. رسانه‌های پاکستان نوشتند؛ رئیس دادگاه به پلیس دستور داد تا عمران خان را در همان زندانی که دادگاه داشت، نگهداری کند تا دو هفته دیگر در دادگاه حاضر شود. مدافعان حقوقی عمران‌خان معتقدند تشکیل پرونده افشای اسرار محرمانه علیه عمران‌خان هیچ توجیه قانونی ندارد و ماهیت آن صرفاً یک اقدام سیاسی و انتقام جویانه علیه وی است.

جستجو
آرشیو تاریخی