اعضای اتحادیه اروپا برای کمک به کی یف به اختلاف افتاده‌اند

اوکراین بار اضافه قاره سبز

زهره صفاری
خبرنگار

بار سنگین بودجه چند صدمیلیاردی که حدود 18 ماهی است جنگ اوکراین بر حامیان غربی‌اش تحمیل کرده، در شرایطی که بسیاری از کشورهای اروپایی با بحران اقتصادی و تورم دست به گریبان شده‌اند، صدای اعضای اتحادیه را درآورده و حالا که ضدحملات کی یف نیز آن طور که پیش‌بینی می‌کرد، ثمری نداشته سران قاره سبز را برای پذیرش تخصیص 86 میلیارد یورو هزینه اضافی نیز به اختلاف انداخته است.
به گزارش فایننشال تایمز، 27 عضو اتحادیه اروپا که هر یک در داخل مرزهای خود با مشکلات اقتصادی بسیاری روبه‌رو هستند، در قبال اوکراین دچار تردید شده‌اند. در عین حال شماری از اعضا این شکاف را برای آینده کی یف خطرآفرین می‌دانند.
آن طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد درخواست بروکسل برای بودجه اضافی 86 میلیارد یورویی چندان به مذاق اعضا خوش نیامده و تصویب این بودجه را با دشواری‌هایی همراه کرده است. اما بدون شک این کشمکش‌ها محکی برای غربی‌ها در راستای تعیین موضع شان در قبال اوکراین است، آن هم در شرایطی که منتقدان در اروپا و امریکا هر روز دستاوردهای محدود کی یف در ضدحملات علیه روسیه را پررنگ‌تر می‌کنند و نسبت به آن اعتراض دارند.گرچه این تنها اعضای اتحادیه اروپا نیستند که از ادامه همراهی کی یف با بودجه‌های سنگین به تردید افتاده‌اند، در امریکا نیز نمایندگان و سناتورهای کنگره دیگر مانند گذشته با کاخ سفید برای صرف این هزینه همراهی نمی‌کنند و حتی نسبت به تداوم این هزینه‌های میلیاردی نسبت به آن رویکرد مثبتی ندارد.
 
از سرگیری مذاکرات اروپایی
وزرای اقتصادی اتحادیه اروپا نیز
از پشت سر گذاشتن تعطیلات تابستانی، مذاکرات مشورتی خود را با اولویت تعیین تکلیف کمک‌ها به کی یف آغاز کردند. اهمیت این نشست‌ها از آن جهت است که وزرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا در کنار موضوع حمایت مالی از اوکراین، باید درباره پوشش بدهی‌ها و افزایش حقوق مقامات این اتحادیه چانه زنی داشته باشند.بسیاری از اعضا بر این باورند، گرچه کمک‌های اضافه به اوکراین آن هم در برهه فعلی جنگ منطقی است اما اتحادیه باید به دیگر مخارج داخلی نیز پیش از افزایش هزینه کردها در شرق اروپا بیندیشد. برخی کشورها مانند آلمان و هلند در این مخالفت جدی‌تر هستند و معتقدند فشار ناشی از بودجه ملی باید در فهرست هزینه‌های بروکسل نیز بازتاب داشته باشد. یکی از مقامات ارشد اتحادیه در این باره تأکید کرد: «ما در زمان درستی نیستیم. دولت‌ها باید برای خودشان تصمیم‌های سختی بگیرند و درست در همین زمان بروکسل از آنها می‌خواهد این شرایط را پیچیده‌تر کنند. بدون شک بروکسل برای افزایش دستمزدها با توجه به تورم نیاز به پول بیشتر ما دارد و این موضوع در چهارچوب سیاست داخلی فعلی کشورها، مقامات رده بالایی را به دردسر می‌اندازد.»
بدون شک اما این اختلاف نظرها درباره اوکراین، دستور کار اتحادیه در ماه‌های مانده تا پایان سال را مشخص کرده است. در ماه ژوئن کمیسیون اروپا برای سال 2021 تا 2027، بودجه 66 میلیارد یورویی را در نظر گرفت که از محل ذخیره اعضای این کمیسیون تأمین می‌شود. در همین زمان بروکسل پیشنهاد 20 میلیارد یورو کمک تسلیحاتی دیگر به اوکراین را نیز ارائه داد. این 66 میلیارد یورو برای پوشش هزینه‌هایی مانند هزینه‌های غیرمترقبه ناشی از افزایش بهره‌های بانکی یا وام‌های اتحادیه اروپا، افزایش دستمزدها و پشتیبانی کشورها در مسائلی مانند پذیرش مهاجران و هم نوآوری‌ها مورد بهره‌گیری قرار می‌گیرد. اما چهارچوب اقتصادی اتحادیه در حدود 18 ماه جنگ شامل 17 میلیارد دلار برای کمک به کی یف و 33 میلیارد دلار برای تأمین پشتیبانی از این کشور نیز شده است؛ موضوعی که در کل 50 میلیارد یورو هزینه بیشتر را به کشورهای قاره سبز تحمیل کرده است. مقام ارشد اتحادیه اروپا معتقد است: «ماه دسامبر همان زمانی است که ما باید برای تک تک هزینه‌های اضافی اوکراین پاسخگو باشیم.»
ناظران معتقدند، گرچه به رغم همه مشکلات این هزینه اضافی برای اوکراین در چهارچوب بسته‌های صلح اروپا برای تأمین تجهیزات جنگی پرداخت شده و می‌شود و با توجه به درخواست‌های گسترده برای همراهی کی یف، اجتناب ناپذیر خواهد بود اما در این شرایط نباید این هشدار را نادیده گرفت که چطور می‌توان با این هزینه‌های اضافی، خواسته‌های بروکسل را نیز تأمین کرد.
دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در این باره گفت: «ما همگی خواهان کمک به اوکراین هستیم و نه فقط بودجه اضافی یا حتی بیشتر از آن را نیز در صورت لزوم پرداخت می‌کنیم. اما آنچه مهم است همه این پول‌ها باید از منابع مشترک تأمین و برای کارهایی که لازم است، بهره‌گیری شود.»
 
وعده دور اروپا
آنچه که این روزها از اظهارات مقامات اروپایی می‌توان فهمید آن است که در حال حاضر سران اروپا فقط برای تزریق بودجه به کی یف با هم اختلاف پیدا نکرده‌اند، بلکه موضوع عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا نیز آن هم در شرایطی که این کشور درگیر جنگ با روسیه است برای اروپایی‌ها چندان قابل هضم نیست و این خواست کی یف را با وعده‌ای دور و مبهم پاسخ می‌دهند.
به گزارش پولیتیکو، حرف‌های شارل میشل، رئیس کمیسیون اروپا اثباتی بر این امر است. او در اظهارات اخیر خود در بحث گسترش اتحادیه اروپا، اوکراین را تحت شرایطی خاص، یکی از اعضای بالقوه اتحادیه اروپا آن هم در سال 2030 یا فراتر از آن معرفی کرده است. اما تحقق این امر را با دیده تردید نگاه می‌کند و خود را در برابر چالش جدی متقاعد کردن اعضای اتحادیه برای چنین هدفی می‌داند: «ما باید برای این کار تضمین داشته باشیم و دل همه اعضا را به دست بیاوریم.»

جستجو
آرشیو تاریخی