رئیس‌جمهور در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی رمز موفقیت دو سال گذشته برای عبور از چالش‌ها را همراهی مردم با دولت سیزدهم دانست

بازگشت به مردم

- دشمن در پیشبرد راهبرد خود برای منزوی کردن ایران شکست خورده است

- زمانی 61 اقتصاددان مخالف دولت نسبت به تورم سه رقمی هشدار دادند، اما نقطه مقابل نظر آنان محقق شد

سومین نشست خبری رئیس‌جمهور، روز گذشته به مناسبت هفته دولت و با حضور پرشمار رسانه‌های رسمی داخلی و خارجی برگزار شد. در این نشست، رسانه‌ها با گرایش‌های مختلف، سؤالات خود را در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست خارجی مطرح کردند. به عبارت دیگر، تنوع رسانه‌ها زمینه‌ساز تنوع سؤالات و پاسخ‌های رئیس‌جمهور هم شد؛ هرچند آیت‌الله رئیسی در ابتدای این نشست، در سخنانی کوتاه، به گوشه‌ای از دستاوردها و اقدمات دولت سیزدهم در دو سال گذشته اشاره کرد، دستاوردهایی که علاوه بر احیای امید در جامعه و برهم زدن نقشه‌های گوناگون دشمنان، زمینه ارتقای جایگاه بین‌المللی ایران اسلامی را نیز فراهم کرد.

تغییر گفتمان و ایجاد امید در کشور
آیت‌الله رئیسی سخنان خود را با قدردانی از اصحاب رسانه آغاز کرد که همواره دولت را در اطلاع‌رسانی و انعکاس اخبار یاری کرده، با نقدهای منصفانه به دولت کمک و ارتباطی دوسویه میان مردم و دولت ایجاد کرده‌اند.
رئیس‌جمهور در ادامه، با اشاره به وضعیت خاص کشور در مقطع آغاز فعالیت دولت، همچون شیوع کرونا، کاهش ذخایر کالاهای اساسی و مشکلات متعدد دیگر گفت: خیلی‌ها باور نداشتند که دولت بتواند وضعیت را مدیریت کند، اما با تغییر گفتمان در این دولت مبتنی بر بازگشت به مردم و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی صورت گرفت، با مشارکت مردم توانستیم شرایط را در مدت کوتاهی تغییر دهیم.
وی با اشاره به توفیق دولت در رفع کسری بودجه 480 هزار میلیارد تومانی افزود: امروز تورم قریب به 60 درصدی به 40 درصد رسیده، وضعیت ذخایر کالاهای اساسی به شرایط اطمینان‌بخشی رسیده، رشد اقتصادی حدود صفر درصدی به
 4 درصد رسیده و امید در کشور ایجاد شده است.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به شاخص‌های دیگری همچون کاهش آمار تورم تولید از 103 درصد به 30 درصد، افزایش نرخ رشد ماشین‌آلات تولید به 19 درصد، افزایش نرخ رشد تولید به 6 درصد و کاهش نرخ بیکاری به 8.2 درصد تصریح کرد: این شاخص‌ها نشان می‌دهد که توجه به ظرفیت‌های داخلی و اقداماتی که بر اساس آن صورت گرفته جواب داده است.

خنثی‌سازی دو راهبرد دشمن
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دشمن نیز در این مدت 2 راهبرد منزوی کردن ایران اسلامی در جهان و مأیوس کردن مردم در داخل کشور را دنبال کرد و در هر دو زمینه شکست خورد، اظهارکرد: در بعد منزوی کردن ایران اسلامی، از ابتدا اعلام کردیم که پرونده هسته‌ای تنها موضوع تعاملات بین‌المللی جمهوری اسلامی نیست و ما به آن صرفاً به عنوان یکی از زمینه‌های تعاملات خارجی نگاه می‌کنیم. در همین راستا گسترش و ارتقای سطح روابط با کشورهای همسایه، همسو و دوست را دنبال کردیم که در نتیجه حجم مبادلات و روابط تجاری ما نسبت به دولت قبل 14 درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه گسترش ارتباطات دوجانبه، منطقه‌ای و نیز همکاری با سازمان‌های منطقه‌ای از جمله اوراسیا، شانگهای و اخیراً نیز بریکس نشان داد که دشمن در پیشبرد راهبرد خود برای منزوی کردن ایران موفق نشده است، اضافه کرد: دشمن در همان روزهای آغاز فعالیت دولت مردمی تلاش کرد با یک حمله گسترده سایبری و از کار انداختن جایگاه‌های سوختگیری مردم را عصبانی کرده و برای کشور مشکل ایجاد کند، اما با اقدام فوری دولت و هوشیاری و همراهی مثال‌زدنی مردم، ناکام ماند.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه وقتی دشمن همراهی مردم با دولت و تکیه دولت به ظرفیت‌های داخلی را دید و احساس کرد کشور در حال پیشرفت است، تلاش کرد با ایجاد اغتشاش روند رشد ایران اسلامی را متوقف کند، گفت: لذا حتی میز مذاکره را ترک کرد تا بلکه از مسیر اغتشاش‌آفرینی به اهداف خود برسد. (اما) وقتی دشمن دید اغتشاشات با کمک و حضور مردم در صحنه که در همه عرصه‌ها هم شاهد این حضور بوده و هستیم، ناکام ماند، بلافاصله به ما پیام دادند که می‌خواهیم به میز مذاکره بازگردیم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دشمن همچنان تلاش می‌کند در عرصه‌های مختلف به نحوی اطلاع‌رسانی کند که ناامیدی در جامعه القا شود، ادامه داد: ایران اسلامی امروز با سرعت در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند.

دولت برای مشکلات باقی مانده از گذشته برنامه دارد
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه دولت برای بسیاری از مشکلات باقی مانده از گذشته که در برنامه‌های توسعه قبلی نیز برای رفع آنها برنامه‌ریزی شده بود، اما موفق به رفع آنها نشده بودند، برنامه دارد، اظهارکرد: این برنامه نیز صرفاً نوشته روی کاغذ نیست و دولت اقدامات لازم را نیز آغاز کرده و به عنوان مثال در حالی که در ابتدای این دولت 22 هزار مگاوات ناترازی در عرصه تولید برق داشتیم، امروز این ناترازی به 15 هزار مگاوات کاهش یافته است.
وی گفت: یکی از مواردی که دولت روی آن تمرکز جدی داشته، توجه به اقشار نیازمند بوده که تلاش‌هایی برای تأمین مسکن، رایگان کردن آب، برق و گاز و نیز بیمه سلامت رایگان برای آنها انجام شده و این اقدامات ادامه دارد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت مردمی یقین دارد با ارتقای مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد، تصریح کرد: آمارها حکایت از ارتقای مشارکت و نشاط اجتماعی مردم دارد. بر اساس گزارش‌ها مشارکت مردم در رویدادهای فرهنگی در بهار امسال به
 25 میلیون نفر رسیده و در نوروز امسال 5 میلیون سفر انجام شده که نشان می‌دهد مردم اگر چه ممکن است گلایه‌هایی هم داشته باشند، اما با نشاط و مشارکت اجتماعی خود به دولت برای باز کردن گره‌ها کمک می‌کنند.
 آیت‌الله رئیسی ابراز امیدواری کرد با همراهی مردم و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، ادامه مسیر را همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرموند که نزدیک قله هستیم و هرگز نباید خسته شویم، بدون خستگی و ناامیدی و با نشاط تا رسیدن به هدف بپیماییم.

در ادامه موضوع 18 سؤال مطرح شده از سوی رسانه‌ها و متن پاسخ رئیس جمهور را می‌خوانید.

 

        روزنامه جوان: سانسور، تخریب، توهین و تمسخر دولت در برخی رسانه ها
رئیس جمهور: نقد اگر همراه با رعایت انصاف باشد بسیار خوب است. ممکن است دولت در بخش‌هایی هم دچار مشکل باشد اما باید آنچه را که دولت تحویل گرفته و آنچه در طی این مدت انجام داده را در کنار یکدیگر دید. اختلاف دیدگاه در کشور امری طبیعی است، اما نباید نسبت به منافع ملی بی‌توجه بود. نقطه اشتراک همه مردم و گروه‌هایی که دل در گرو نظام و کشور دارند منافع ملی است. ما هرگز دنبال آن نبودیم که مشکلات را به درون جامعه انتقال دهیم، بلکه آمده‌ایم تا مشکلات جامعه را به گردن بگیریم و بارها به مدیران دولتی نیز تأکید کرده‌ام در عین بیان حقایق و واقعیت‌ها به هیچ‌وجه حق نگران کردن مردم را ندارند. از همه دغدغه‌مندان کشور، نظام و مردم بویژه اصحاب قلم و رسانه می‌خواهم با رعایت انصاف به بررسی عملکردها بپردازند.

 

       خبرگزاری ایرنا: سفرهای استانی به جای مدیریت کارتابلی گذشته
رئیس جمهور: رویکرد بنده از ابتدای آغاز به کار دولت 6 روز کار ملی و یک روز کار استانی بوده است. به باور من حضور در استان‌ها، دیدن مسائل از نزدیک و شنیدن سخنان مردم کمک شایانی به حل مسائل خواهد کرد. می‌شود در تهران نشست و به صرف مشاهده گزارش دستوراتی صادر کرد، اما حضور در استان و دیدن نقص‌ها موجب برانگیختن انگیزه برای رفع آن خواهد شد. همواره به وزرا و استانداران نیز توصیه کرده‌ام از سفر به نقاط مختلف کشور و استان‌ها غفلت نکنند. چرا که هدف ما صرفاً سفر کردن نیست بلکه پیگیری حل مسائل و اجرای مصوبات با اقدام و عمل است.

 

        راشاتودی: تأثیر ائتلاف‌های بریکس و شانگهای در کمک به اقتصاد ایران
رئیس جمهور:طرف‌های غربی که میز مذاکره را ترک کردند امروز پشیمانند و برای بازگشت به میز مذاکره پیغام می‌فرستند. در عین حال ما در کنار این پرونده، پرونده‌های متعدد دیگری از جمله عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را دنبال کرده‌ایم. برخی می‌گویند راهکار برون‌رفت مشکلات بسته به لبخند غربی‌هاست، اما ما هرگز منتظر لبخند آنها نخواهیم ماند. ائتلاف‌هایی نظیر بریکس و شانگهای فرصت بسیار خوبی برای شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی کشور و همچنین مقابله با یکجانبه‌گرایی غرب است. حتماً اقتصاد ایران با داشتن ظرفیت‌های کم‌نظیر در کنار اقتصادهای بزرگ در تبادل دوطرفه با این ائتلاف‌ها به رشد خواهد رسید، ضمن اینکه مسأله رفع تحریم‌ها نیز از دستور کار ما خارج نشده است.

 

      خبرگزاری فارس: رفتارهای مجرمانه برخی اساتید در دانشگاه‌ها
رئیس جمهور: حفظ آرامش در محیط علمی دانشگاه‌ها در گرو رفتار مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه‌هاست. نشاط علمی دانشگاه‌ها نباید دچار مشکل شود، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و ارتباط با دانشجویان مورد توجه دولت بوده است. باید مراقبت کرد محیط علم‌افزایی دانشگاه‌ها به محیط‌های دیگری تبدیل نشود و برخی افرادی که دچار غفلت شده‌اند نیز باید حتماً آگاه شوند. دولت متعاقب عفو تعدادی از محکومان و متهمان اغتشاشات از سوی رهبر انقلاب، تعدادی از متخلفین در دانشگاه‌ها را نیز مورد بخشش قرار داد. اگر افرادی بخواهند در محیط‌های علمی قانون‌شکنی کنند خودِ دانشگاه‌ها باید با آنها برخورد کنند. طی روزهای گذشته گزارش‌هایی در ارتباط با برخی سوء رفتارها در دانشگاه‌ها به بنده رسیده که حتماً پیگیری خواهد شد.

 

        المیادین: تحرکات رژیم صهیونیستی و احتمال وقوع درگیری در منطقه
رئیس جمهور: امروز وضعیت جریان مقاومت و لبنان، سوریه و فلسطین کاملاً با گذشته متفاوت است. این تفاوت نیز با نگاهی به وضعیت جنگ 6 روزه رژیم صهیونیستی با 6 کشور عربی تا نبردهایی که با نیروهای جریان مقاومت داشت و به نبردهای 33 روزه، 22 روزه، 8 و 2 روزه معروف شده‌اند، قابل مشاهده است. امروز در منطقه ابتکار عمل به دست باکفایت مجاهدین فلسطینی و لبنانی است، امروز جریان مقاومت از همیشه قدرتمندتر و رژیم صهیونیستی از همه زمان‌ها آسیب‌پذیرتر است و اساساً این تحرکات ره به جایی نبرده و بیشتر نشان از افول توان این رژیم دارد.

 

       خبرگزاری ایکنا: واکنش به اهانت‌ به مقدسات مسلمانان
رئیس جمهور: دشمنان به خوبی دریافتند تنها عاملی که می‌تواند در برابر سلطه‌جویی آنها مقاومت کند، اسلام است، لذا تلاش کردند با به کار‌گیری امپراطوری رسانه‌ای و خبری خود و نیز به راه انداختن گروه‌های تکفیری و جنایتکار میان مسلمانان اختلاف‌افکنی کنند تا از رشد اسلام جلوگیری کنند، اما این اقدامات مایه انسجام و وحدت بیشتر مسلمانان و توجه عمومی به قرآن کریم خواهد شد و این توطئه ناکام خواهد ماند.

 

       خبرگزاری فرانسه: گام‌های دولت در زمینه حقابه ایران از افغانستان
رئیس جمهور: دولت به تنش‌های آبی در مناطق مختلف کشور توجه و برای مدیریت آنها برنامه‌هایی در دست اقدام دارد. ارتباط ما با همسایگان خوب است. قراردادهایی از گذشته بین ایران و کشورهای همسایه وجود دارد و تأکید ما هم پایبندی به این قراردادها است و پیگیر اجرای آنها هستیم.

 

     روزنامه کیهان: دلایل توفیقات دولت در دو سال گذشته
رئیس جمهور:مهم‌ترین نکته همواره امید به آینده است، دشمن می‌خواهد ملت را ناامید کند، اما ما باید امیدوارانه حرکت کنیم تا دشمن از تحرکات خود پشیمان و مجبور به عقب‌نشینی شود که این کار را ملت ایران انجام داده است. هنر ملت ایران تبدیل تهدیدها به فرصت‌هاست و این کار را تاکنون خیلی خوب انجام داده و اصلاً به همین خاطر دشمن عصبانی شده است. ما بیشترین تهدید و تحریم را در صنایع نظامی، هسته‌ای و علم و فناوری داشتیم اما امروز حرف اول و برتر را در این عرصه‌ها می‌زنیم. دشمنان تصور می‌کنند با تحریم و تهدید ملت ما متوقف می‌شود، غافل از اینکه ملت ایران برای موفقیت تلاش می‌کند و این رمز موفقیت کشور است. آنها می‌خواستند کشور رشد اقتصادی و تولیدی نداشته باشد، اما تمام نقشه‌هایشان شکست خورد، البته مشکلاتی مثل تورم در کشور وجود دارد که با تلاش و پیگیری این مسائل حل خواهد شد. ما در حوزه‌های مختلفی سیاست‌های مصوب داریم که ابلاغ شده و هر دولت و مجلسی باید بر اساس سیاست‌های ابلاغی و اسناد بالادستی فعالیت کند. بنای دولت سیزدهم توجه به سیاست‌ها، قوانین و قانون‌مداری و ظرفیت‌های ملت است.

 

      خبرگزاری مهر: برنامه دولت برای توسعه سبد فرهنگی خانوار
رئیس جمهور: از دغدغه های مهم و قابل توجه، دغدغه فرهنگی است، بیشتر موضوع قیمت کتاب به قیمت کاغذ ربط دارد که ما در زمینه تولید کاغذ می‌توانیم خودکفا شویم، چرا که زمینه‌های آن در کشور موجود است. میزان تولید کاغذ کشور قابل قبول نبود که در این دو سال به موضوع کاغذ توجه ویژه‌ای شده و افزایش چشمگیری در تولید کاغذ حاصل شده است. مرز ما در حوزه چاپ و نشر کتاب همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب در نمایشگاه کتاب دستور فرمودند خودکفایی در تولید کاغذ است که با همکاری وزارتخانه‌های مرتبط در حال تحقق است و بزودی اعلام می‌کنیم که در حوزه تولید کاغذ خودکفا شده‌ایم.

 

     صداوسیما: برنامه دولت برای حمایت از دهک‌های پایین
رئیس جمهور: امروز به غیر از یک دهک، مابقی افراد جامعه یارانه 300 و 400 هزار تومانی دریافت می‌کنند که با اضافه شدن کالابرگ به سبد معیشت این رقم افزایش یافته است. همچنین در حال حاضر به 5 دهک کالابرگ تخصیص یافته که امکان توسعه آن وجود دارد. با افزایش یارانه در دولت از 45 هزار تومان به 300، 400 و 520 هزار تومان، آنچه در موضوع پرداخت یارانه‌ها مورد توجه دولت بوده است، کم کردن فاصله طبقاتی، ثبات در قیمت‌ها و کاهش نرخ کالاهاست. افزایش ارزش پول ملی به‌رغم توطئه و حربه‌های دشمنان با دستکاری در قیمت‌ها و عددسازی در فضای مجازی از جمله برنامه‌های مهم دولت است. برخی ادعا کردند هدف دولت از اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها جبران کسری بودجه بوده است، درحالی که تلاش دولت توزیع عادلانه یارانه و حذف رانت‌خواری بوده است نه درآمدزایی برای دولت.

 

     شبکه العراقیه: همکاری ایران و عراق برای برگزاری اربعین
رئیس جمهور: دولت ایران ضمن تلاش برای آماده‌سازی زیرساخت‌های برگزاری این مراسم در استان‌های مرزی به دنبال برگزاری زیارت ارزان، آسان و دلنشین برای زائرین بوده است. حضور پررنگ و بانشاط مردم با برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی و همچنین حسینیه‌ها، مساجد و مؤسسات خیریه بسیار معنادار است و ضمن تشکر از همه همکارانمان در بخش‌های مختلف دولت و همچنین ملت ایران برای برگزاری باشکوه این مراسم امیدواریم همکاری دو دولت و دو ملت رویدادی بی‌نظیر و به‌ یاد ماندنی که جلوه‌ای از مقاومت اسلامی و اتحاد ملت‌های مسلمان است، رقم بزند.

 

    خبرآنلاین: احیای برجام
رئیس جمهور: دولت از ابتدا برجام را به عنوان یک پرونده در حوزه سیاست خارجی دنبال کرده، اما موضوع سیاست خارجی ما مانند گذشته تک گزینه‌ای نیست. از ابتدای دولت، به دنبال اقداماتی که از قبل صورت گرفته بود، گروهی را تعیین کردیم تا کار دنبال شود و مذاکرات جدی روی یک متن که اروپایی‌ها هم رسماً آن را قبول داشتند و می‌گفتند خواسته‌های ایران در آن دقیق است، صورت گرفت. مذاکرات ما در راستای همان توافق اصلی هم بود چرا که ما در زمان آن قرارداد نبودیم که البته اگر بودیم این توافق دقیق‌تر تنظیم می‌شد تا امروز این گرفتاری‌ها به وجود نمی‌آمد. در هر صورت ما میز مذاکره را ترک نکردیم که بهانه دست دشمن ندهیم، اما آنان به تصور اینکه در اغتشاشات می‌توانند دستاوردی داشته باشند، میز مذاکره را ترک کردند و اکنون برگشتند. دولت در مذاکرات و طرح حقوق ملت برای احقاق حق و رفع تحریم‌های ظالمانه کوتاهی نکرده و در جبهه دیگر یعنی خنثی کردن تحریم‌ها نیز فعال هستیم.

 

      خبرگزاری برنا: اقدامات دولت در حوزه اینترنت و پیام رسان‌ها
رئیس جمهور:  در مورد شبکه ملی اطلاعات رشد آن از 24 درصد به حدود 65 درصد رسیده و تا پایان سال به بیش از 80 درصد می‌رسیم. فضای کشور کاملاً آماده فعالیت همه سکوهای پیام‌رسان است، فقط ما به پلتفرم‌های خارجی اعلام کردیم، مانند کشورهای اروپایی و امریکایی و دیگر کشورها باید در ایران هم پاسخگوی فعالیت‌های خود باشید، چرا که ایران با سایر کشورها فرقی ندارد.

 

      روزنامه همشهری: زمان اثرگذاری اقدامات دولت در سفره مردم
رئیس جمهور: افزایش تولید، رشد تجارت خارجی و صادرات در زندگی مردم مؤثر است و وقتی ما بتوانیم اقداماتی برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده کشور انجام دهیم، قطعاً بر دسترسی مردم به کالا و قیمت آن اثرگذار است. اساس تحریم‌ها ایجاد مشکل در سفره مردم بود و دولت به دنبال تسهیل زندگی ملت است. افزایش تولید، رشد اقتصادی و رشد ذخایر بانک مرکزی در جهت بهبود معیشت مردم است، اما دولت برخلاف گذشته که سفره مردم به دلار وابسته بود، برنامه دلارزدایی از معیشت مردم را دارد تا نوسانات مرتبط با دلار در زندگی مردم تأثیری نداشته باشد.

 

      روزنامه شرق: رویکرد دولت به فضای ملتهب جامعه و هشدار منتقدان
رئیس جمهور: ما معتقد به وجود التهاب در جامعه نیستیم، بلکه وضعیت دشمنان را بسیار ملتهب می‌بینیم. در جامعه ما اختلاف نظر وجود دارد اما معنای این اختلاف نظر التهاب نیست و وجود دوقطبی‌ها از القائات دشمنان است. وجود اشتراکات فراوان در جامعه به‌رغم برخی اختلاف نظرها و دیدگاه‌ها از جمله ویژگی‌های جامعه سرزنده ایران اسلامی است. زمانی 61 اقتصاددان مخالف دولت نسبت به تورم سه رقمی هشدار داده بودند، اما نقطه مقابل نظر آنان محقق شد. بنده هرگز نگفتم که این افراد اقتصاد نمی‌دانند یا دغدغه کشور را نداشتند، چون چنین ادبیاتی را نمی‌پسندم، بلکه معتقد بودم که این مسأله یک تفاوت نگاه اقتصادی است که در نقطه مقابل آن کاهش تورم با اقدام و عمل و اتکا به ظرفیت‌های داخلی محقق شد. در جریان اغتشاشات سال گذشته بنده هم در دانشگاه‌ها و هم در شهر حضور داشتم که هم با استقبال مردم مواجه می‌شدم و هم برخی اعتراضاتی را مطرح می‌کردند که این نشانه التهاب در جامعه نیست، ممکن است افرادی در جامعه خواسته‌هایی داشته باشند که حتماً مورد توجه خواهد بود. در عین حال بنده وعده‌های انتخاباتی داده شده را به یاد دارم و به آن وفادار خواهم بود، گرچه ممکن است تفسیرها در این زمینه متفاوت باشد، اما پایبندی به وعده‌های انتخاباتی قطعی است.

 

    خبرگزاری میزان: اقدامات دولت در شناسایی گلوگاه‌های فساد
رئیس جمهور: اولین نشست کاری بنده به عنوان رئیس‌جمهور منتخب و قبل از آغاز به کار رسمی دولت سیزدهم نشستی با مسئولان دستگاه‌های نظارتی بود. در گذشته صرف ارائه یک گزارش از بدهکاران بزرگ بانکی جنبه محرمانگی داشت، اما امروز وزارت اقتصاد و بانک مرکزی رسماً اسامی آنها را منتشر می‌کند و خود این مسأله جنبه بازدارندگی در زمینه فساد دارد. در این دولت اولین مدعی برخورد با هر گونه فساد خود مسئولان دولتی هستند که در کشف، پیگیری و به نتیجه رساندن پرونده‌های فساد پیشقدم هستند. اخیراً نیز بخشی در بازرسی ریاست جمهوری فعال شده که گزارش‌های فساد را سریع‌تر دریافت و دنبال کند. البته در همه دستگاه‌های اجرایی علاوه بر دستگاه‌های بازرسی بیرونی، بخش‌های بازرسی و نظارت درونی را نیز فعال کرده‌ایم چرا که دولت عزم قاطع در برخورد با هرگونه فساد، رشوه و روابط ناسالم دارد و قدم‌های خوبی نیز در این زمینه برداشته شده است.

 

   آساهی ژاپن: روابط با ژاپن و سفر به این کشور
رئیس جمهور: ارتباط ما با همه کشورهایی که خواهان برقراری رابطه دوستانه باشند، خوب خواهد بود. ما با ژاپن همکاری داریم و به دنبال توسعه آن هستیم. توصیه ما به همه کشورها این است که مستقل زندگی کنند و به امریکا وابسته و تحت تأثیر کشورهای دیگر نباشند. ما ارتباط خوبی با ژاپن داشته و خواهیم داشت. من در زمان مناسب به ژاپن سفر خواهم کرد و از مقامات ژاپنی هم دعوت کردیم تا به تهران سفر کنند.

 

     روزنامه آرمان امروز: مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس
رئیس جمهور: از افتخارات جمهوری اسلامی ایران این است که برخلاف کشورهایی که ادعای مردمسالاری دارند، در ایران همه نهادها با انتخاب مردم شکل می‌گیرند. اینکه می‌گوییم انتخابات باید مشارکتی، رقابتی، همراه با سلامت و امنیت باشد، نه شعار و ادعا بلکه کاملاً واقعی است. قطعاً سطح مشارکت مردم تأثیرگذار است و این حضور باید حداکثری باشد. هر چه عدد رأی دهندگان بالاتر باشد، پشتوانه مجلس قوی‌تر خواهد بود و مجلس قوی دولت قوی‌تری را شکل می‌دهد که در نتیجه ایران قوی ساخته می‌شود، لذا طبق تأکید رهبر معظم انقلاب تمام تلاش‌ها برگزاری انتخابات با مشارکت حداکثری است.

 

     بازدید رئیس‌جمهور از نمایشگاه «روایت خدمت»
گفتنی است، رئیس‌جمهور روز گذشته پس از برگزاری نشست خبری، از بخش‌های مختلف نمایشگاه «روایت خدمت» نیز که به مناسبت هفته دولت و به منظور نمایش و روایت خدمات و دستاوردهای دو سال گذشته دولت برگزار می‌شد، بازدید کرد.  آیت‌الله رئیسی در حین این بازدید در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره ارزیابی خود از عملکرد دولت مردمی، گفت: ما صرفاً خدمتگزار مردم هستیم و داوری درباره عملکرد ما با مردم است و نظر آنها برای ما ملاک است. وی همچنین ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این نمایشگاه، چنین اقداماتی را در راستای معرفی و ارائه اقدامات و دستاوردهای دولت مفید دانست.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی