وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از نمایشگاه «روایت خدمت»:

در آستانه خودکفایی کاغذ قرار گرفته‌ایم

مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم در خدمت‌رسانی به مردم استان‌هامعرفی شد

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران از نخستین نمایشگاه روایت خدمت بازدید کرد. وی در این دیدار با اشاره به تلاش‌های دولت برای تأمین کاغذ گفت: ما در آستانه خودکفایی در حوزه کاغذ قرار گرفته‌ایم و به زودی جشن خودکفایی تولید کاغذ فرهنگی را برگزار می‌کنیم.
محمدمهدی اسماعیلی با حضور در غرفه‌های مختلف با نمایندگان وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف حاضر در این نمایشگاه گفت‌و‌گو کرد. وی با حضور در غرفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انتظار جهش در بخش بازی‌های رایانه‌ای را داریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه همه اقشار جامعه به لباس خوب، عفیف و مرغوب نیاز دارند، گفت: فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در کشور راه‌اندازی و لباس‌هایی با فرهنگ ایرانی-اسلامی تولید خواهد شد. رویدادهای مهم کشور را با دستاوردهای کم‌نظیری در حوزه‌هایی همچون سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، کتاب و نمایشگاه قرآن برگزار کردیم. فقط در فصل بهار ۲۵ میلیون ایرانی در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری پول دادند و در رویدادهایی نظیر اجراهای صحنه‌ای، سینما و موسیقی شرکت کردند. در زمینه فروش بلیت سینما رکوردهای تاریخی شکسته شد و مردم رونق اصلی فرهنگ و هنر را در ماه‌های اخیر مشاهده می‌کنند. در همه بخش‌ها میزان حضور بشدت بالا رفته و استقبال گسترده از همه فعالیت‌های ما به واسطه فضای پرنشاط و بی‌حاشیه‌ای است که فراهم شده و این ابتکار و دستاورد بزرگ دولت انقلابی است.
محمدمهدی اسماعیلی همچنین درباره تأمین کاغذ نیز گفت: روزی که ما کار را در دولت مردمی شروع کردیم حجم تولید کاغذ داخلی بین 5 تا ۱۰ هزار تن بود اکنون این عدد به ۷۵ هزار تن رسیده و با افتتاح مجموعه‌ای تا پایان سال این میزان به ۱۲۰ هزار تن افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از نیاز حوزه نشر با کاغذ تولید داخل رفع می‌شود، توضیح داد: ۱۴۵ میلیون جلد از کتاب‌های آموزش و پرورش با کاغذهای تولید داخل به چاپ رسیده است. کل نیاز کاغذ برای تولید محصول‌های فرهنگی نظیر کتاب و روزنامه حدود ۸۵ هزار تن است و ما در آستانه خودکفایی در حوزه کاغذ قرار گرفته‌ایم و به زودی جشن خودکفایی تولید کاغذ فرهنگی را برگزار می‌کنیم.
اسماعیلی در مورد هدیه دولت به خبرنگاران نیز گفت: بیش از 8 هزار خبرنگاری که در سامانه معاونت مطبوعاتی ثبت‌نام کرده بودند روز گذشته هدیه دولت به مناسبت روز خبرنگار به حساب آنها واریز شد. طبق بررسی‌های صورت گرفته ۷۰ خبرنگاری که برای ثبت‌نام در این سامانه مشکل داشتند نتوانستند این هدیه را دریافت کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این هدیه به برخی خبرنگارانی که در مجموعه‌های رسمی مشغول به کار هستند، تعلق نمی‌گیرد، تصریح کرد: افرادی که فراموش کرده‌اند در سامانه جامع خبرنگاران ثبت‌نام کنند، می‌توانند با ثبت‌نام در این سامانه از هدیه دولت که به مناسبت روز خبرنگار به خبرنگاران اهدا شد، بهرمند شوند.
نخستین نمایشگاه روایت خدمت با شعار «وعده، وفا» و با هدف معرفی دستاوردهای دو ساله دولت سیزدهم از چهارم تا هفتم شهریور در سالن‌های ۸ و ۹ محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.
تراز بودجه فرهنگی در کشور رشد کرده است
وی همچنین با حضور در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: وعده حمایت دولت و وزارت فرهنگ از برنامه‌های مصوب فرهنگی استان‌های دارای سند برش فرهنگی محقق شده و تخصیص منابع مالی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور به این موضوع اتفاق مهمی است که در دولت جدید رخ داده است.
اسماعیلی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور ادامه داد: در حال حاضر با افزودن رایزن‌های فرهنگی در کشورهایی مانند الجزایر و تونس در مسیر گسترش دیپلماسی فرهنگی هستیم و با تأسیس شبکه اعزام مبلغان فرهنگی گام‌های مهمی در این زمینه برداشته شده است. به بخشی از این گام‌های مهم در تدوین برنامه هفتم توسعه اشاره شده و امیدواریم بعد از تصویب نهایی این برنامه از سوی شورای نگهبان، شاهد رشد کم‌نظیری در بخش اقتصاد فرهنگ و هنر کشور باشیم. در دوره جدید وزارت فرهنگ و دولت مردمی تراز اقتصاد فرهنگ و هنر رشد کم‌نظیری داشته و این موضوع تقریباً حل شده است و سهم افزایش ۲۰ درصدی بودجه‌های فرهنگی کشور نیز در هر سال پیش‌بینی شده است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: در برنامه هفتم توسعه بسته کاملی از بودجه‌های فرهنگی با همکاری مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه در نظر گرفته شده که در این میان سهم مساجد قابل توجه بوده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به افزایش بودجه مؤسسات فرهنگی مردمی در دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: در مجلس یازدهم ارتقای فوق‌العاده‌ای در حوزه بودجه فرهنگی رخ داد که نمونه آن کمک ۵۰۰ میلیارد تومانی به مؤسسات مردمی با نظارت مجلس در دو سال اخیر بود.

 

روایتی از جنس خدمت، وعده و وفا

بیتا  میرعظیمی
خبرنگار

 نمایشگاه روایت خدمت با شعار «وعده؛ وفا» در حالی روز گذشته به پایان رسید که بیش از 30 وزارتخانه و دستگاه اجرایی، دبیرخانه شورای عالی و سازمان‌های مناطق آزاد تجاری-صنعتی، آخرین و مهمترین اقدامات و دستاوردهای دو سال فعالیت دولت سیزدهم در خدمت‌رسانی به مردم را به نمایش گذاشتند.
سالن‌های ۸ و ۹ نمایشگاه بین‌المللی تهران، حال و هوای دیگری داشت. حضور فعال و پررنگ وزارتخانه‌ها از همان بدو ورود به نمایشگاه، دیده می‌شد. مسئولان دولتی و اجرایی در غرفه‌های مختلف حضور پیدا کرده و مهمترین دستاوردهای 2 ساله دولت را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند. اغلب غرفه‌ها شلوغ است؛ خبرنگاران و مردم در کنار مسئولان دولتی قرار گرفته و ضمن طرح سؤالات، از آخرین دستاوردهای وزارتخانه‌های مختلف نیز آگاه می‌شوند، اما حضور پررنگ مردم و مسئولان سراسر استان‌های کشور، به نمایشگاه رنگ و بویی دیگر بخشیده است. از سیستان و بلوچستان گرفته تا خراسان رضوی  گلستان و... همه و همه آمده‌اند تا بی‌واسطه با خدمات و دستاوردهای دولت مردمی آشنا شوند.

پروژه‌های عمرانی در استان‌ها
در غرفه وزارت کشور، بخش‌های مختلف در کنار مراکز اطلاع‌رسانی مانند مدیریت بحران، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، دفتر تقسیمات کشوری، امور بانوان و... حضور داشته و دستاوردهای 2 ساله خود را به مردم معرفی می‌کنند.

خراسان رضوی در رتبه نخست
«گیتا صدیق»، مشاور معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور به «ایران» می‌گوید: «مطابق آمار منتشر شده از سامانه منتک، خراسان رضوی با 2 هزار و 467 پروژه، رتبه نخست استانی کشور براساس تعداد پروژه‌های قابل افتتاح را به خود اختصاص داده است. همچنین خوزستان با یک هزار و 989 پروژه در رتبه دوم، گیلان با یک هزار و 831 پروژه در رتبه سوم، گلستان با یک هزار و 530 پروژه در رتبه چهارم و مازندران با یک هزار و 143 پروژه در رتبه پنجم براساس تعداد پروژه‌های قابل کلنگ‌زنی قرار دارند؛ این در حالی است که تعداد پروژه‌های تأیید شده توسط استانداری‌ها، 3 هزار و 148 پروژه و تعداد کل پروژه‌های تأیید شده توسط دهیاری‌ها 8 هزار و 531 پروژه است.»

رکوردشکنی خراسان جنوبی
آنگونه که گیتا صدیق به «ایران» می‌گوید: «در رتبه‌بندی براساس تعداد پروژه‌های قابل کلنگ‌زنی، خراسان جنوبی با 467 پروژه در رتبه اول، گلستان با 249 پروژه در رتبه دوم، زنجان با 247 پروژه در رتبه سوم، بوشهر با 243 پروژه در رتبه چهارم و استان مرکزی با 229 پروژه در رتبه پنجم قرار دارند. همچنین در رتبه‌بندی استان‌های برتر کشوری براساس تعداد پروژه‌های قابل افتتاح تأیید شده استانداری، خراسان جنوبی با 2 هزار و 462 پروژه در رتبه نخست، خوزستان با یک هزار و 989 پروژه در رتبه دوم، گیلان با یک هزار و 831 پروژه در رتبه سوم، گلستان با یک هزار و 530 پروژه در رتبه چهارم و مازندران با یک هزار و 143 پروژه در رتبه پنجم قرار دارند.»

تقویت اعتبارات در حوزه زنان
یکی از گام‌های مهم دولت سیزدهم در حوزه زنان، اصلاح و متناسب‌سازی قوانین و مقررات حقوقی و تقویت اعتبارات زنان و خانواده است. دولت سیزدهم بدین منظور برای اولین بار، تصویب اعتبارات ویژه زنان و خانواده در سفرهای استانی و پیگیری اجرای مصوبات در سفرهای استانی را در اولویت نخست قرار داده است.
 آنگونه که «فرناز هوشیار پارسیان»، مشاور و دستیار اجرایی معاون رئیس جمهور به «ایران» می‌گوید: «ستادی در معاونت زنان تشکیل شده است تا تک تک مصوبات مرتبط با زنان را در استان‌های مختلف با جدیت هرچه تمام‌تر پیگیری کند. همکاران ما در حوزه ارتباطات مردمی، مصوبات را تا حصول نتیجه و عملیاتی شدن و اختصاص اعتبار پیگیری می‌کنند. در حال حاضر ساخت، تجهیز و تکمیل پارک‌های بانوان در استان‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته و بر اشتغال و کارآفرینی بانوان اعم از شهری و روستایی تأکید می‌شود.»

بیمه اجتماعی زنان روستایی
طبق گفته وی، «در سفرهای استانی به صورت خاص و ویژه از روستاهایی که ثبت جهانی بوده و در آنها مشاغل خانگی پایدار، کارآفرینی و... رونق دارد، بازدید به عمل آمده و به صورت جداگانه در همه استان‌ها به موضوع زن و خانواده توجهی ویژه شده است. همزمان در بخش‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی اعتباری تخصیص داده شده و بر اجرای آن به صورت مکرر نظارت می‌گردد. طی 2 سال گذشته در حوزه زنان و خانواده اقدامات بسیاری نظیر انتصاب زنان در شوراهای عالی تصمیم گیری، ایجاد بیمه اجتماعی زنان روستایی دارای 3 فرزند، پوشش‌دهی 100 درصدی بیمه زنان درمان نابارور، تسهیلات ویژه زوجین دهه شصتی روستایی، ایجاد صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار، اعطای تسهیلات فرزندآوری، بیمه‌های اجتماعی زنان روستایی دارای 3 فرزند و تصویب اعتبارات ویژه زنان در سفرهای استانی و... انجام شده است.»

توانمندسازی بانوان
مطابق گفته مشاور و دستیار اجرایی معاون رئیس جمهور به «ایران»، «در آسیب‌زدایی و پیشگیری از آسیب‌های مرتبط با زنان و خانواده اقداماتی نظیر توجه به مناطق محروم و بازدید از مناطق آسیب دیده، بازتوانی و توانمندسازی زنان آسیب‌دیده اجتماعی و خیابانی، پوشش‌دهی خانواده زندانیان در قالب طرح (زنان برای زنان)، ایجاد زمینه اشتغال بانوان زندانی و زمینه‌سازی آزادی 120 زن زندانی با اولویت زنان دارای فرزند در استان‌های مختلف کشور و.... انجام شده است. همچنین در حوزه توانمندسازی و افزایش نشاط و سلامت بانوان استان‌های مختلف بویژه زنان سرپرست خانوار، 600 میلیارد ریال اعتبار توسط صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون تخصیص پیدا کرده و ضمن حمایت از 311 زن کارآفرین و ایجاد 3 هزار و 600 فرصت شغلی برای زنان سرپرست خانوار، توانمندسازی اقتصادی 2 هزار و 55 بانو در 11 استان و ایجاد زمینه اشتغال برای زنان آسیب دیده یا دارای معلولیت و.... در اولویت قرار گرفته است.»

طرح ضربتی هلال احمر
بازدید از غرفه هلال احمر، خالی از لطف نیست؛ غرفه‌ای که در آن آخرین دستاوردهای تولید دارو، تجهیزات پزشکی، تولید اقلام امدادی و تجهیزات نجات، قطعات توانبخشی و... به نمایش درآمده است. اقدامات نوآورانه هلال احمر در 2 سال اخیر چشمگیر بوده است. طی این مدت، جمعیت هلال احمر در تمامی حوادث رخ داده در استان‌های کشور حضوری فعال داشته و با جانفشانی بی‌وقفه به مردم خدمت کرده است.

  زلزله خوی
«پیرحسین کولیوند» رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به دو حادثه «زلزله خوی» و «ریزش متروپل» به «ایران» می‌گوید: «جمعیت هلال احمر پس از وقوع زلزله خوی در بهمن ماه 1401، به حالت آماده‌باش درآمده و اقداماتی نظیر اعزام اولیه تیم ارزیاب از شهرستان خوی، برقراری ارتباط با مسئولان محلی و خانه‌های هلال احمر در نقاط روستایی، حضور تیم‌های واکنش سریع، ارسال بیش از 3 هزار و 600 تن محموله امدادی و زیستی از 23 استان کشور، اعزام 5 تیم ارزیاب ستادی از سازمان امداد و نجات(28 نفر)، استقرار خودروی امدادی از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، تهران، زنجان و....، اعزام محموله‌های امدادی از طریق 5 فروند هواپیمای ارتش و سپاه به وزن تقریبی بیش از 152 تن، اقدام جهت اسکان اضطراری بیش از 130 هزار نفر، توزیع موادغذایی و اقلام زیستی در 72 روستا و 110 اردوگاه اسکان اضطراری، ارسال بسته غذایی به میزان 570 تن، اجرای طرح ضربتی توزیع بسته‌های غذایی در 44 منطقه خوی و... را انجام داده‌اند.»

خدمات امدادی در «متروپل»
طبق گفته رئیس جمعیت هلال احمر، «در حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان (خرداد 1401) به محض اعلام گزارش، عملیات جست‌و‌جو، نجات و خدمات امدادی با آماده‌باش 2 هزار نیروی عملیاتی هلال احمر آغاز گردید. با توجه به وسعت حادثه و توان عملیاتی و لجستیکی جمعیت هلال احمر برای پوشش امدادی، 275 نفر در نیروی عملیاتی و 67 تیم عملیاتی (خوزستان 55 تیم، لرستان 1 تیم، ایلام 3 تیم، فارس 2 تیم، اصفهان 2 تیم، کرمانشاه 3 تیم و کرمان 3 تیم) در قالب نیروهای واکنش سریع، آواربرداری، ارتباطات، امداد هوایی و... در منطقه حضور پیدا کردند.»

رکوردشکنی جهاد کشاورزی
غرفه وزارت جهاد کشاورزی در نمایشگاه، روایتی از تلاش این وزارتخانه و مسئولان برای خدمت‌رسانی به مردم در دو سال گذشته است. مطابق آمارهای منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، ارزش افزوده این بخش با احتساب قیمت ثابت سال 1390 در 9 ماهه سال 1401، 1.1 درصد برآورد شده و در حوزه زراعت خرید تضمینی گندم 105 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین خرید تضمینی گندم از مرز 10 میلیون تن عبور کرده و با توجه به کاهش بارش بهار، افزایش تولید حاصل تلاش‌های مشترک کشاورزان و کارشناسان کشاورزی بوده است. افزایش 320 درصدی مساحت اراضی دیم تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور و افزایش 7 درصدی تولیدات باغی نیز از دیگر دستاوردهای بخش کشاورزی است. درسال زراعی جاری تولید محصولات باغی به 25 میلیون و 700 هزار تن رسیده است. همچنین تولید گیاهان دارویی در سال زراعی جاری 418 هزار و 350 تن به ثبت رسیده است که نشان دهنده رشد 17 درصدی در حوزه تولید این محصولات نسبت به سال پایانی دولت قبل بوده است.

خودکفایی سیستان و بلوچستان
استان چهار فصل سیستان و بلوچستان، با 520 هزار هکتار اراضی قابل کشت، سالانه بیش از 4 میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، شیلاتی، دامی، جنگل و مرتع را تولید می‌کند. آنگونه که «سیدمحمدرضا سیدحسینی» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان به «ایران» می‌گوید: «شاخص‌ترین برنامه‌ها و اقدامات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم، شامل طرح خودکفایی استان به تولید گوشت مرغ، طرح ارتقای ضریب خوداتکایی به تولید تخم مرغ، طرح تأمین گوشت مورد نیاز کشور از طریق استان، توسعه سرمایه‌گذاری و اشتغال در زیربخش‌های کشاورزی، طرح توسعه کشت گلخانه‌ای و گیاهان دارویی، طرح توسعه نخلستان‌ها با ارقام تجاری، توسعه فعالیت‌های آب و خاک، توسعه صنایع تبدیلی و غذایی و... است.»

افزایش مرغداری‌ها
طبق گفته این مقام مسئول، «از ابتدای فعالیت دولت مردمی، سازمان جهاد کشاورزی استان با یک اقدام جهادی برای جبران کمبود گوشت مرغ تولیدی، اجرای طرح عظیم خودکفایی گوشت مرغ را در استان آغاز نمود. در همین راستا، تاکنون 973 موافقت اصولی مرغداری 20 هزار قطعه‌ای صادر شده که با همت بهره‌برداران ۱۵۷ واحد 20 هزار قطعه‌ای مرغداری جدید به بهره‌برداری رسیده و به مجموعه مرغداری‌های استان افزوده شده است. همچنین ۲۴۸ واحد دیگر نیز با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۲۳۲ میلیارد تومان و پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۹۰ درصد در حال اجراست. با توجه به اینکه قبل از دولت سیزدهم فقط 30 درصد نیاز استان توسط مرغداری‌های داخل استان تولید می‌شد، خوشبختانه این رقم در حال حاضر به حدود 80 درصد ارتقا یافته است».

توسعه اشتغالزایی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان تصریح می‌کند: «استان سیستان و بلوچستان پیشتر دارای 2 واحد پرورش مرغ تخمگذار با توان تولید 5000 تن تخم مرغ در سال بود که به منظور افزایش ضریب خوداتکایی استان به تولید تخم مرغ با احداث 3 واحد جدید، در حال حاضر این رقم به 5 واحد پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت 640 هزار قطعه و توان تولید 11520 تن تخم مرغ در سال ارتقا یافته است. واحدهایی که می‌توانند 36 درصد نیاز استان به تخم مرغ را تأمین نمایند. همچنین با سرمایه‌گذاری 1080 میلیارد ریال، 9 واحد جدید پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت 180 هزار قطعه و تولید سالانه 3240 تن در دست احداث می‌باشد که زمینه اشتغال 80 نفر را فراهم خواهد کرد.»

 

بــــرش

در رتبه‌بندی بر اساس تعداد پروژه‌های قابل کلنگ‌زنی، خراسان جنوبی با 467 پروژه در رتبه اول، گلستان با 249 پروژه در رتبه دوم، زنجان با 247 پروژه در رتبه سوم، بوشهر با 243 پروژه در رتبه چهارم و استان مرکزی با 229 پروژه در رتبه پنجم قرار دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی