تحول در آموزش و پرورش مسیر اعتلای جامعه است

رضا مراد صحرایی
وزیر آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «ایران»:

 

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

حدود 12 سال از عمر سند تحول بنیادین می‌گذرد و طی این سال‌ها اجرایی‌سازی آن در کف مدارس آنطور که انتظار می‌رود محقق نشده است. وزیر آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران»، با تأکید بر اینکه رشد جامعه منوط به رشد مدرسه است و این روح سند تحول در آموزش و پرورش است، به ابعاد مهم این سند در زمینه اجتماعی و فرهنگی و تأثیر آن بر تحول در مدارس پرداخت.
رضا مراد صحرایی در پاسخ به این سؤال که طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نظام تعلیم و تربیت یک نظام اجتماعی و فرهنگی است، چقدر این موضوع محقق شده است و برای آنکه به این نقطه برسیم چه اقداماتی باید انجام شود، توضیح داد: این موضوع بسیار اهمیت دارد. ما دو رویکرد داریم؛ آیا آموزش و پرورش یک دستگاه خدمت رسان است یا آموزش و پرورش یک دستگاه فرهنگساز و یک نهاد فرهنگی اجتماعی است؟ اگر آموزش و پرورش را یک نهاد خدمت‌رسان بدانیم آن وقت به جای تربیت‌معلم، تأمین معلم و به جای مدرسه دولتی بحت مدرسه غیر دولتی را دنبال می‌کنیم. اما اگر آموزش و پرورش را یک نهاد فرهنگساز و درحقیقت یک نهاد تمدن‌ساز و آینده‌ساز بدانیم و آن را محور تحولات اجتماعی و فرهنگی قلمداد کنیم، نگاه‌ها کاملاً متفاوت خواهد شد. وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: روح سند این است که تحول در آموزش و پرورش، تحول در کشور است. تحول در فرهنگ، در جامعه، در سیاست و در اقتصاد، فقط از مسیر تحول در آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد. این اعتقاد جدی بنده است که اگر غیر از این بود، این مسئولیت را قبول نمی‌کردم.
صحرایی با تأکید بر اینکه در این رویکرد آموزش و پرورش به مثابه نهاد اجتماعی است گفت: مدرسه کانون تربیت محله و نه صرفاً محل نگهداری فرزندان ماست. بنابراین دو رویکرد مطرح می‌شود؛ ما مدرسه‌ای می‌خواهیم که با آن بتوانیم محله را آباد کنیم یا مدرسه‌ای که فرزندانمان را نگهداری کند و آنها را آموزش دهد. متأسفانه این رویکرد خوب جا نیفتاده است. اگر این رویکرد خوب جا بیفتد، حرکت در مسیر تحول هموار خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: مدرسه در سند تحول، کانون محله است. مدرسه محل بحث و گفت‌و‌گو پیرامون مشکلات محله و تصمیم‌سازی درباره آنها و ارائه راهکار به مسئولان محله است.
وی بیان کرد: فصل هشتم، سند تحول بنیادین دستگاه‌های مختلف را به تحول در آموزش و پرورش مکلف کرده است. اگر امروز که ما به دنبال نگاشت نهادی سند و تقسیم کار ملی هستیم به خاطر این است که تحول در آموزش و پرورش با کمک سایر نهادها و دستگاه‌ها امکان پذیر است. آموزش و پرورش همه توان خود را به کار بسته و میدان‌دار این مسأله‌است اما صدا وسیما، وزارت ارشاد، وزارت کشور، وزارت علوم، مجلس شورای اسلامی، نهادهای نظامی و انتظامی و حوزه‌های علمیه در قبال دستگاه تعلیم و تربیت وظایفی دارند و همه باید پای کارآموزش و پرورش بیایند. این خواسته رهبر معظم انقلاب است. در دیدار امسال ایشان فرمودند: عبور از گردنه‌های پیشرفت بدون کمک آموزش و پرورش ممکن نیست.
صحرایی با اشاره به اینکه پیشرفت همه جانبه کشور از طریق آموزش و پرورش ممکن است گفت، مثلاً اگر شهرداری و وزارت ورزش می‌خواهند در فرهنگسازی و کشف استعداد موفق شوند باید از دانش‌آموزان شروع کنند. یا اگر سازمان تبلیغات می‌خواهد کار اثربخش انجام دهد باید از دانش‌آموزان شروع کند. حتی اگر در شورای سیاستگذاری ائمه جماعت می‌خواهیم کاری انجام دهیم باید از مدرسه شروع کنیم.
وی با اشاره به اهمیت مدرسه در کارهای تحولی گفت: کار تحولی در کشور پیش نخواهد رفت مگر با محوریت مدرسه. بنابراین همه باید به مدرسه برگردیم. این مسأله جدی است و سند تحول بنیادین هم همین را از ما می‌خواهد. نگاشت نهادی سند که تقسیم کار ملی ما و میثاق ملی ما برای اعتلای آموزش و پرورش است به ما می‌گوید که هرنهادی وظیفه خودش نسبت به آموزش و پرورش را انجام دهد. عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: ما هرتغییری که خواستیم در کشور ایجاد کنیم و از طریق مدرسه رفتیم، موفق بودیم. یک نمونه اعلای آن همیار پلیس است؛ پلیس برای کاهش آسیب‌های ناشی از تصادفات در بحث استفاده از کمربندایمنی؛ با حکم و جریمه، فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی را ترویج نداد بلکه بدرستی سراغ مدرسه رفت و با همیار پلیس این کار انجام شد. وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه امروز اگر سازمان‌های اجتماعی کشور می‌خواهند در کاهش آسیب‌ها موفق شوند به مدرسه بیایند گفت: پیام سند تحول بنیادین از این حیث که آموزش و پرورش را یک نهاد فرهنگی - اجتماعی می‌داند همین است که جامعه ما با آموزش و پرورش درست خواهد شد و هر مسیری غیر از این، نتیجه مطلوب را در پی نخواهد داشت.
معوقات معلمان حق‌التدریسی
تا اول مهر پرداخت می‌شود
وزیر آموزش و پرورش گفت: تلاش می‌کنیم تمام حقوق معوقه نیروهای حق‌التدریسی را تا پیش از سال تحصیلی بپردازیم.
به گزارش مهر، رضا مراد صحرایی در حاشیه مراسم افتتاح سینمای دانش‌آموزی گفت: تمام تلاش ما این است که تمام معوقات نیروهای حق‌التدریسی تا پیش از آغاز سال تحصیلی پرداخت و رسیدگی به اعتراضات نسبت به صدور احکام رتبه‌بندی تا پیش از پایان شهریور انجام شود. همچنین صدور احکام رتبه‌بندی جدید از هفته جاری آغاز شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی