گفت و گوی «ایران» با خانم مهندس تیراندازی که خیلی زود المپیکی شد

چهل‌امیرانی: خودم را در پاریس روی سکو می‌بینم

مهری رنجبر
روزنامه‌نگار

خانم مهندس تیراندازی که نیامده المپیکی شد، شرمینه چهل‌امیرانی، دانشجوی ارشد مهندسی پلیمر دانشگاه امیرکبیر است. او خیلی زودتر از اینکه فکرش را بکند، ملی‌پوش شد. تیراندازی برایش به حدی جذاب بود که دو سال پیش کارش را حرفه‌ای شروع کرد و بعد از دو سال به اردوی تیم‌ملی رسید. دعوت به اردوی تیم‌ملی همانا و درخشش در یونیورسیاد و حضور در قهرمانی جهان باکو همان؛ مسابقه‌ای که همه تیراندازان پرآوازه جهان برای مدال و سهمیه المپیک با هم رقابت می‌کنند. شاید کمتر کسی انتظارش را داشت که از بین تیراندازان ملی‌پوش تفنگ، شرمینه چهل‌امیرانی تازه‌وارد با امتیاز 632.5 روی دست تیراندازان پرآوازه دنیا بزند و فینالیست شود، اما شد. این خانم مهندس، تنها با تمرین چند ماهه در اردوی تیم‌ملی، فینالیست رقابت های جهانی شد، هرچند دستش به مدال نرسید، اما با پنجمی در اولین تجربه جهانی‌اش المپیکی شد؛ اتفاق بزرگی که همه خستگی‌هایش را شست و برد:«شنبه شب بعد از اینکه سهمیه گرفتم، شب خیلی عجیبی بود. خیلی خوشحال بودم. با سهمیه المپیک خستگی این چند وقت، فشار و استرس‌هایم از تنم دررفت.»
تیرانداز جوان و جسور خوشحال است که با باورش این نتیجه را رقم زده است:«من با باور برای بهترین عملکرد، در خط آتش قرار گرفتم تا بهترین نتیجه را رقم بزنم. خدا را شکر باورم به من کمک کرد و نتیجه خوبی گرفتم.»
حتی بی‌تجربگی هم باعث نشد او در باکو رؤیای مدال و سهمیه المپیک نداشته باشد:«سطح مسابقات قهرمانی جهان خیلی بالاتر از یونیورسیاد بود و برای اولین‌بار فشار زیادی را تحمل می‌کردم، با این حال همه فکر و ذکرم بهترین نتیجه در اولین حضورم بود. من حتی به مدال و سهمیه هم فکر می‌کردم.»
شرمینه ایمان دارد از رقبایش چیزی کم نداشته است: «خانواده‌ام اعتماد‌به‌نفس به من دادند. اعتماد و باور کادر فنی، به من امید می‌داد. تمرینات مستمر و تلاشم به من این باور را می‌داد که می‌توانم عملکردم را اجرا کنم و از رقبایم چیزی کم ندارم. به هر حال هرکسی اول باور داشته باشد، می‌تواند کار را انجام دهد و بعد برای رسیدن به آن تلاش کند. اگر باور نباشد، شک نکنید به هدف نمی‌رسید.» تیرانداز المپیکی قبل از شروع رقابت‌ها با دیدن قسمت سکو، رؤیای رفتن روی سکو را برای خودش تصویر‌سازی می‌کرده است:«قبل از شروع رقابت‌های قهرمانی جهان، وقتی سکو را آماده می‌کردند، من در ذهنم رفتن روی سکو را تصویر‌سازی می‌کردم. با شروع تمریناتم برای المپیک، با تصویر‌سازی رقابت در فینال و اهدای مدال المپیک پاریس، خودم را روی سکوی المپیک پاریس می‌بینم.»
تمریناتی که به گفته خودش در مدت دو، سه هفته رکوردهایش را بالا برده است:«من اوایل لباس دست‌دوم داشتم و رکوردهایم بالا نبود، چراکه لباس در تیراندازی اثر زیادی دارد. به محض اینکه با لباس جدید تمرین کردم، کمتر از دو، سه هفته رکوردم در مسابقات آزاد به 627 رسید و به اردوی تیم‌ملی دعوت شدم. در اردو هم رکوردهای 632 ، 630 و 634 را ثبت کردم. قطعاً تمرین در اردوها به پیشرفت تیراندازان کمک می‌کند، چراکه تیراندازان با ساچمه باکیفیت تمرین می‌کنند و ساچمه با خرید شخصی گران تمام می‌شود. به هر حال اردوها به پیشرفت رکوردهای من خیلی کمک کرد.»
به نظر شرمینه، تجربه یونیورسیاد خیلی به او در قهرمانی جهان کمک کرده است: «قطعاً هر تجربه مسابقه‌ای خیلی تأثیرگذار است، بویژه اگر بین‌المللی باشد. یونیورسیاد جهانی دانشجویان، اولین تجربه بین‌المللی من بود و خیلی به پیشرفتم کمک کرد. به هر حال اعتماد‌به‌نفس مرا بالا برد.»
او با برگشت به تهران، با استراحت چند روزه برای بازی‌های آسیایی آماده می‌شود:«با نظر کادر فنی، بعد از استراحت چند روزه، با تمرینات جدی برای بازی‌های آسیایی و قهرمانی و چند مسابقه دیگر آماده می‌شویم.»

 

بــــرش

چهل‌وهشتمی نوروزیان در «تفنگ سه وضعیت» جهان
پوریا نوروزیان دور مقدماتی تفنگ سه وضعیت مردان قهرمانی جهان باکو را با چهل‌وهشتمی تمام کرد. در چهارمین روز مسابقات تیراندازی قهرمانی جهان باکو سه تیرانداز ایران در مرحله حذفی تفنگ سه وضعیت مردان رقابت کردند که تنها پوریا نوروزیان به مرحله مقدماتی رسید، ولی با رکورد ۵۷۷.۱۹ در رده چهل‌وهشتم ایستاد و فینالیست نشد. امیرمحمد نکونام و مهیار صداقت هم به ترتیب با رکورد ۵۷۲.۲۰ و ۵۶۶.۱۶ با بیست‌وششمی و پنجاه‌وهشتمی از دور رقابت‌ها کنار رفت. تیم تفنگ سه وضعیت مردان هم با ترکیب امیرمحمد نکونام، مهیار صداقت و پوریا نوروزیان بین ۲۲ تیم، نوزدهم شد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی