«ایران» از دلایل کاهش آمار غریق گزارش می‌دهد

کاهش 80 درصدی غریق طی 2سال

مهسا قوی قلب
خبرنگار

هر سال با آغاز فصل تابستان با آمارهای افزایشی مرگ و میر ناشی از غرق شدگی مواجه بودیم، حالا اما آمارها معکوس شده و خوشبختانه با کاهش ۸۰ درصدی تعداد غریق در سواحل دریای خزر به کاهش 100 درصدی آن در سال‌های آینده امیدوار شده‌ایم. این در حالی است که سواحل دریای خزر در مجاورت دو استان شمالی مازندران و گیلان همواره یکی از پرحادثه‌ترین نقاط ساحلی کشور محسوب می‌شد و تا دو سال پیش هر سال جان صدها مسافر و بومی را می‌گرفت.
آنچه بر اهمیت این آمار می‌افزاید، این نکته است که به دستور رئیس جمهور، ۴۲۴ کیلومتر از ۴۷۳ کیلومتر سواحل دریای خزر در مازندران، آزادسازی شده است. با توجه به این میزان از حریم آزاد شده و تمایل نداشتن برخی از مردم به استفاده از طرح‌های سالم‌سازی دریا، بیم آن می‌رفت که رقم فوتی‌های ناشی از غرق شدگی با افزایش چند برابری روبه‌رو شود، اما با اقدامات انجام شده با همکاری سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، این اتفاق نیفتاد و آمار و ارقام کاهش چشمگیری را در این زمینه نشان داد.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، درباره دلایل کاهش 80درصدی نرخ غرق شدگی‌ در استان‌های شمالی به «ایران» توضیح داد: در سال‌جاری جمعیت هلال احمر با توجه به آزادسازی سواحل مطابق با دستور رئیس جمهور، در حوزه ساماندهی با همکاری دستگاه‌های متولی، رویکرد ویژه‌ای را در پیش گرفت تا در پایان سال بتواند 50 درصد کاهش غریق نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته باشد. این دغدغه هر سال با افزایش سفر به استان‌های شمالی در فصل تابستان وجود داشت.
به گفته مرتضی مرادی‌پور، رویکرد جمعیت در این موضوع دو جانبه بود، رویکرد پیشگیری و رویکرد مطالبه‌گری. در خصوص پیشگیری، آموزش‌های همگانی با همکاری سازمان جوانان و ظرفیت‌های موجود برای افزایش اطلاع رسانی‌ها به مردم ارائه و پوسترها و بنرهای متعددی منتشر شد تا مردم بدانند، چگونه می‌توانند از این حوادث دور بمانند و در صورت بروز حادثه چه باید بکنند. در گام دوم و در بحث ارائه خدمات امدادی، پایگاه‌ها و مراکز عملیاتی راه‌اندازی شد. 140 پست موقت مشتمل بر 100 پست پیشگیرانه و 40 پست موقت ساحلی ایجاد کردیم. در عین حال 20 پست ثابت هم وجود دارد که در طول سال فعال هستند.
2000 ناجی
نجات‌بخش جان مسافران
یکی از دلایل دستیابی به آمار کاهشی در سال‌جاری، حضور ناجیان غریق است. معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در پست ساحلی نیروهای امدادی هلال احمر، از همکاری نیروهای نجات غریق هم برخورداریم، افزود: 500 باب خانه هلال جمعیت هلال احمر در مناطق ساحلی به کمک ما آمده‌اند تا هشدارها و توصیه‌های لازم را ارائه دهند. 2 هزار ناجی هم در کل کشور همکاری می‌کنند که تمرکز اصلی آنها بر نوار ساحلی است. بیش از 10 هزار مربی، 22 هزار نیروی امدادی و 3 هزار و 500 دستگاه لجستیک امدادی سبک و سنگین نیز در این طرح مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی