رئیس شورای اسلامی شهر تهران:

انتقال بازار تهران منطقی نیست

شهرداران مناطق برای ساختمان‌های ناایمن ‌پرونده قضایی تشکیل دهند

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وقوع آتش‌سوزی‌های اخیر در بازار گفت: انتقال بازار تهران بحث منطقی نیست، چراکه ساختمان‌های بازار قابل انتقال نیستند، اما انبارهای بازار را می‌توان به خارج از شهر منتقل کرد.
به گزارش ایرنا، مهدی چمران در یکصدوهفتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: بیشتر آتش‌سوزی‌ها در انبارها رخ می‌دهد و می‌توان آنها را در خارج از شهر مدیریت کرد و برای خرید و فروش عمده، از خارج شهر امور را انجام داد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سؤال از شهردار تهران گفت: ما این سؤال را ارسال کردیم و در اولین جلسه‌ای که تنظیم کنیم شهردار تهران در صحن حضور می‌یابد و پاسخگوی سؤال مطرح شده خواهد بود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مدیران بیشتر در مناطق مرزی حضور دارند، گفت: با کاری که در ستاد اربعین صورت گرفته هریک از مناطق در یکی از نقاط مرزی ایران و عراق مستقر خواهند شد تا آسایش و آرامش زائران فراهم شود.
چمران با تأکید بر اینکه شهرداران نیروها را مستقر می‌کنند و به تهران بازخواهند گشت، خاطرنشان کرد: بودجه امسال برای اربعین ۳۰ میلیارد تومان است.
وضعیت بحرانی ۱۲ پاساژ پایتخت از لحاظ ایمنی
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این جلسه گفت: از ۷۱۵ پاساژ موجود در تهران ۱۵ پاساژ وضعیت بحرانی داشت که ۳ پاساژ بازسازی شد اما ۱۲ پاساژ هنوز در وضعیت بحرانی است.
به گزارش سایت شهر، قدرت الله محمدی با بیان اینکه دسترسی به زیرزمین‌ها بسیار سخت و پیچیده است، یادآور شد: اتفاقی در ساعت ۳ بامداد روز پنجشنبه در یکی از پاساژها با کاربری وسایل آرایشی و بهداشتی و خرازی رخ داد، در شرایطی که میزان دپوی پاساژ، 5 برابر حد استاندارد آن گزارش داده شده است.
وی تأکید کرد: بیشترین معضل در بازار، تولید، توزیع و انبار است و این سه موضوع باید برطرف شود تا به ایمنی برسیم. منطقه عملیاتی ویژه بازار نیز شکل گرفته تا تمرکز بیشتری بر حوادث بازار داشته باشد.
بازار باید به یک فضای گردشگری و تاریخی تبدیل شود
پس از ارائه گزارش مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، اعضای شورای شهر مواردی را مطرح کردند و رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برگزاری جلسات شهر ایمن در مناطق شهر تهران گفت: تاکنون این جلسات در ۱۸ منطقه از ۲۲ منطقه برگزار شده است و پیشرفت خوبی در حوزه ایمنی داشته‌ایم اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم.
مهدی بابایی با بیان اینکه درخصوص ساختمان‌های ناایمن صرفاً مناطق به اخطار اکتفا می‌کنند، اظهار کرد: در خصوص ۱۲۹ ساختمان معروف ناایمن با قوه قضائیه مکاتبه شده اما انتظار این است که خود مناطق قطع انشعابات را پیگیری کنند تا مالکین ملزم به ایمن‌سازی شوند.
وی تأکید کرد: اگر یکی از ساختمان‌های ناایمن که در لیست آتش‌نشانی بوده، دچار حریق شود و منطقه تشکیل پرونده قضایی نداده باشد، مسئولیت آن با شهردار منطقه است. این موضوع را به طور جدی پیگیری می‌کنم و در صورت اهمال مجریان، موضوع را از طریق سازمان بازرسی کل کشور پیگیری خواهم کرد.
احمد صادقی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: بازار باید به یک فضای گردشگری و تاریخی تبدیل شود و همه ارکان نظام برای ایمن‌سازی بازار فکر کنند. بازار تهران هزاران ملک مجهول المالک دارد که بخش زیادی از آن موقوفه است. این شرایط تعیین تکلیف بازار را به امری محال تبدیل می‌کند. این موضوع در اختیار شهرداری و یک یا دو سازمان نیست و باید بخش‌های مختلف وارد شوند، چراکه کار پیچیده و بزرگی است و بعید به نظر می‌رسد که نوسازی در بازار به نتیجه برسد.
بهسازی معابر بعد از چندین سال
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری تهران بعد از چندین سال چاله‌ها و آسفالت‌های نامناسب را بهسازی می‌کند اما در برخی نقاط که خودروهای سنگین عبور می‌کند، موج‌هایی ایجاد شده که از شهرداری تهران می‌خواهم برای اصلاح زیرسازی و مسائل مهندسی این محدوده‌ها، اقدام لازم را انجام دهند.
مهدی پیرهادی همچنین با تقدیر از اعلام موضع سازمان بازرسی کل کشور در زمینه انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران اظهارکرد: نامه‌ای که در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه، درباره انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به شهر آفتاب برای کاهش آلودگی هوا به ریاست جمهوری ارسال کردند جای تشکر دارد. وی از این سازمان خواست این‌ موضوع‌ را تا حصول نتیجه از سوی سازمان بازرسی کل کشور پیگیری کند.
به گزارش ایسنا، پرویز ظهراب‌زاده اظهارداشت: پروژه اتصال تهران به ورامین از طریق خطوط راه‌آهن ریلی از ۱۰ سال پیش در بلاتکلیفی به سر می‌برد.
در واقع اختلاف نظری وجود داشت که آیا اساساً این اتصال باید توسط شبکه مترو تهران صورت گیرد یا اینکه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران باید با قطار حومه‌ای مسافران آن را پوشش دهد. در این مدت طی دو نوبت، مدیریت احداث خط ارتباطی تهران - ورامین بین شرکت مترو و شرکت راه‌آهن جابه‌جا شد.
وی با اشاره به اینکه بررسی‌های مشاور طرح، بر احداث مترو در مسیر تهران - پیشوا - ورامین صحه گذاشت، گفت: البته در حال حاضر «ریل باس» در مسیر تهران - ورامین با ظرفیت جابه‌جایی ۴۰۰۰ نفر فعال است، اما درمجموع در طول روز دو سفر صبح و بعدازظهر انجام می‌شود که با آمدن مترو، این سیستم حمل و نقل باید کاملاً متحول شود.
معاون فنی و مهندسی شرکت مترو تهران با تأکید بر اینکه مطالعات نشان می‌دهد برای پوشش این حجم مسافر در افق سال ۱۴۲۰ باید از مدلی مشابه قطار تهران - کرج استفاده کنیم، افزود: پس از بررسی سه گزینه پیشنهادی، ‌به این نتیجه رسیدیم که برای خط مترو تهران - ورامین - پیشوا با طول حدودی ۵۵ کیلومتر، باید از قطارهای دوطبقه که از برق بالاسری تغذیه می‌کنند، استفاده کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی