عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌و‌گو با «ایران»:

نظارت حداکثری می‌تواند جلوی تکرار تجربه تلخ خلازیر را بگیرد

میترا جلیلی
خبرنگار

روز یکشنبه ۱۵ مردادماه خبرهایی از تخریب چند ساختمان نیمه‌ساز در خلازیر واقع در منطقه ۱۹ تهران با اضافه شدن خبر جان باختن ۲ نیروی پلیس، ۲ نیروی شهرداری و یک مرد میانسال در جریان این تخریب، توجهات را به خود جلب کرد؛ موضوعی که منجر به متوقف شدن عملیات تخریب این ساختمان‌های غیرمجاز شد. توقف چند روزه عملیات، صدای برخی از اعضای شورای شهر را درآورد. آنان از اقدام شهرداری تهران در خلازیر دفاع کرده و بر ادامه تخریب ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز تأکید کردند. به هر حال کار تخریب ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز خلازیر از روز گذشته از سر گرفته شد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد باید با برنامه‌ریزی درست‌تر و ایمنی بالاتری نسبت به گذشته انجام شود.
جعفر بندی‌شربیانی، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران دراین‌باره به خبرنگار «ایران» گفت: برخورد با ساخت‌وساز غیرمجاز به عهده شهرداری است و نباید به دلیل وقوع یک حادثه آن را متوقف کرد. معتقدم قطعاً باید مسببین اتفاق تلخ خلازیر توسط کمیته‌ای که شورای اسلامی شهر تهران تعیین کرده است، شناسایی و اعلام شوند و با آنها برخورد جدی صورت بگیرد.
این عضو کمیسیون شهرسازی و معماری اظهار داشت: قطعاً شهرداری باید با توجه به تجربه تلخی که در ماجرای تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز در خلازیر داشته است، با سطح بالایی از ایمنی به قلع و قمع ساختمان‌های غیرمجاز ادامه دهد و با سوء‌استفاده‌کنندگان برخورد شدید شود.
وی گفت: باید با کسانی که با استفاده از کوچک‌ترین فرصتی به دنبال مال‌اندوزی از جان مردم هستند و برایشان اهمیتی ندارد افرادی که با زحمت زیاد خانه‌ای را خریداری می‌کنند قرار است در ساختمانی با چه کیفیتی زندگی کنند، برخورد شود و کاری کرد که افراد سودجو از این پس در مخیله‌شان هم نگنجد که از مشکلات مالی مردم سوء‌استفاده کنند.
بندی‌شربیانی با اشاره به اینکه تخریب حوزه‌ای تخصصی است، اظهار داشت: روش‌های تخریب مختلفی وجود دارد و حتی میزان سرعت تخریب و دقت آن هم در ساختمان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است و در این موضوع باید به صورت کاملاً تخصصی رفتار کرد تا شاهد وقوع چنین حوادثی نباشیم.
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: باید بنا بر شرایط ساختمان و سازه و نوع مواد به کار رفته و میزان مقاومت آن، روش تخریب خاصی در نظر گرفت تا تخریب ساختمان‌ها کاملاً ایمن باشد.
وی اظهار داشت: در مجموع در خلازیر باید 270 پلاک که به صورت غیرمجاز ساخته شده‌اند و همه آنها ناایمن هستند و مشخص نیست بر چه اساسی ساخته شده‌اند، تخریب شود.
عضو کمیسیون شهرسازی و معماری افزود: معتقدم برای جلوگیری از فعالیت مافیای ساخت‌و‌ساز غیرمجاز باید نظارت به حداکثر خود برسد تا زمینه و فرصت چنین سوء‌استفاده‌هایی به افراد سودجو داده نشود. همچنین باید با شبکه یا افرادی که در بدنه شهرداری با این کار فسادآمیز همکاری می‌کنند برخورد شود، چون قطعاً آنها هم یک وجه از این قضیه بوده‌اند.
وی خواستار همکاری نهادهایی همچون فراجا و قوه قضائیه با شهرداری شد و گفت: معتقدم همکاری این نهادها در بازدارندگی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی