آیت‌الله رئیسی در جلسه فعالان مردمی ستاد اربعین:

پیاده‌روی اربعین حرکتی تمدنی است

رئیس جمعیت هلال احمر در گفت وگو با «ایران» مطرح کرد خدمات ویژه دارویی و درمانی در راهپیمایی اربعین

پنجشنبه گذشته دو جلسه مهم به ریاست رئیس جمهور برگزار شد؛ نخست جلسه فعالان مردمی ستاد اربعین که نشانگر تدابیر و اهتمام دولت برای هرچه بهتر برگزارکردن این آیین جهانی است و دیگری نشست ویژه اعضای شورای راهبردی توسعه سیستان و بلوچستان. نشست دوم، در ادامه سیاست‌های کلان دولت مبنی بر توسعه استان محروم مانده سیستان و بلوچستان است، اما یک خبر مهم هم در دل خود دارد؛ اینکه دولت سیزدهم رفع کاستی‌ها و محرومیت از استان سیستان و بلوچستان را فراتر از فرایندهای عادی و مرسوم اداری و بوروکراتیک دنبال می‌کند. واقعیت این است که سیستان و بلوچستان، یکی از نخستین اولویت‌های دولت سیزدهم بوده است. این امر، نه تنها از نخستین سفر آیت‌الله رئیسی در مقام رئیس جمهور به این استان قابل درک است، بلکه از سفرهای متعدد اعضای ارشد دولت، بویژه معاون اول رئیس جمهور نیز دریافت می‌شود. در سفر چندی پیش محمد مخبر به این استان، برخی از پروژه‌های مهم بررسی و برخی دیگر افتتاح شد که راه‌آهن چابهار به خاش از آن جمله بود. با وجود این، پس از بروز مشکلاتی در انتقال آب هیرمند به این استان، تقریباً به‌صورت هفتگی، شاهد برگزاری جلساتی به ریاست معاون اول رئیس جمهور هستیم که در آن، حل مسأله آب این استان و نیز مسائل دیگر همچون اشتغال، بیکاری و تأمین انرژی دنبال می‌شود.

پیاده‌روی اربعین، یک حرکت تمدنی
آیت‌الله رئیسی پنجشنبه گذشته در جلسه فعالان مردمی ستاد اربعین هم زیارت و پیاده‌روی اربعین را حرکتی تمدنی دانست که با اتحاد ملت‌ها در برابر نظام سلطه، امروزه به نماد تحول و جلوه شاخص مقاومت تبدیل شده است.
رئیس جمهور با قدردانی از همه زحمات و تلاش‌هایی که در سال‌های گذشته برای برگزاری مراسم اربعین صورت گرفته است، بر بهره‌گیری از همه تجارب اندوخته شده و همچنین به‌کارگیری همه ظرفیت‌های موجود، بویژه ظرفیت عظیم مردمی برای هر چه باشکوه و دلنشین‌تر برگزار شدن آن، تأکید کرد.
وی همچنین کارکرد اصلی زیارت و پیاده‌روی اربعین را جامعه‌سازی و تمدن‌سازی قرآنی آن دانست و بر فراهم کردن پشتیبانی‌های لازم و کمک به تقویت ظرفیت‌های معنوی و فرهنگی و همراهی و همدلی دولت و ملت ایران و عراق برای کمک به تسهیل زیارت زائران تأکید کرد. رئیس جمهور با اشاره به نقش مؤثر مردم و نیروهای مردمی و جهادی در برگزاری پیاده‌روی اربعین، از فعال کردن شورای راهبردی اربعین با محوریت فعالان و تشکل‌های مردمی، با حضور فعالان باتجربه مردمی و شخصیت‌های مورد اعتماد استقبال کرد.
آیت‌الله رئیسی برجسته شدن نقش مردم در برگزاری مراسم اربعین را باعث خنثی شدن تلاش دشمنان برای تحت تأثیر قرار دادن شکوه و اثرگذاری مراسم اربعین دانست و توجه به طرح‌های نوین در برنامه‌ریزی برای تسهیل و ارتقای کیفیت سفر و برگزاری مراسم اربعین را خواستار شد.
رئیس جمهور همکاری فرمانداران و استاندارها با ستادهای مردمی اربعین را ضروری دانست و با تأکید بر تقویت ظرفیت‌های رسانه‌ای مردمی برای انعکاس عظمت این حماسه بزرگ و مردمی گفت: ما خود را خادم زائران اربعین می‌دانیم و برای تقویت گروه‌های مردمی در این مسیر همه تلاش خود را انجام خواهیم داد.

تفویض اختیارات ویژه به استاندار سیستان و بلوچستان
همچنین در نشست ویژه اعضای شورای راهبردی توسعه استان سیستان و بلوچستان که در حضور رئیس جمهور برگزار شد، یک تصمیم ویژه اتخاذ شد؛ تفویض اختیارات ویژه به استاندار و برخی از مدیران استان که برای تصمیم‌گیری‌ها در جهت رفع کاستی‌ها، منتظر طی شدن فرایندهای بوروکراسی از مرکز نباشند.
آیت‌الله رئیسی در این جلسه که عصر پنجشنبه برگزار شد، با اشاره به خدمات برجسته‌ای که در طول دوران انقلاب اسلامی برای توسعه و آبادانی این استان صورت گرفته است، بر ضرورت استمرار این خدمات تأکید کرد و گفت: استفاده از ظرفیت‌ها و استعدادهای برجسته مردمی برای سرعت بخشیدن به روند توسعه استان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
رئیس جمهور تفویض اختیارات ویژه به استاندار سیستان و بلوچستان برای حل مشکلات و پیشبرد امور استان را ضروری دانست و بر تداوم هماهنگی همه مدیران استان برای رفع مشکلات تأکید کرد.
در این جلسه تأمین اعتبار برای طرح‌های آبرسانی استان، پیگیری اعتبارات مربوط به خط ریلی زاهدان-چابهار، سرعت بخشیدن به طرح‌های اشتغالزایی از جمله فعال کردن معادن استان، تخصیص بودجه برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و همچنین برگزاری جلسات هماهنگی برای هم‌افزایی بین مناطق آزاد، استانداری و ستاد توسعه سواحل مکران طرح و مورد بررسی قرار گرفت.
تسریع در رسیدگی به مسائل ناشی از حوادث سال گذشته زاهدان و پرداخت خسارت آسیب‌دیدگان نیز از جمله موارد مورد تأکید بود.

 

رئیس جمعیت هلال احمر در گفت وگو با «ایران» مطرح کرد
خدمات ویژه دارویی و درمانی در راهپیمایی اربعین

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

بدون اغراق و با صراحت می‌توان گفت بعد از اتمام مراسم پیاده‌روی اربعین، مجدداً یک سال دیگر برای اربعین بعدی توسط نهادهای مسئول در همه حوزه‌ها بویژه سلامت برنامه‌ریزی می‌شود تا این زیارت پرفیض که عشاق زیادی دارد، به بهترین شکل و با کمترین مخاطرات همراه باشد، چراکه یکی از باشکوه‌ترین و پرشورترین مناسک مذهبی شیعیان، همین زیارت اربعین است؛ زیارتی که زیباترین جلوه‌های ایثار، ازخودگذشتگی، عشق به دیگری و ایمان را در تک‌تک عمودهایش از نجف اشرف تا کربلای معلی می‌توان نظاره کرد. این اتفاق نه تنها بین مردمان کشور ما بلکه در تمامی دنیا به تدریج تبدیل به یکی از نمادهای فرهنگی و هویت‌ساز تشیع شده است. در این میان اما گرمای هوای عراق گاهی از طاقت برخی گروه‌های سنی مانند سالمندان یا اطفال خارج می‌شود، اینجاست که پای گروه‌های جهادی از جمله جمعیت هلال‌احمر به میان می‌آید تا از آلام این مسیر پرفیض اما طولانی بکاهد. مباحث آموزشی، حوزه‌های پرستاری از بیماران در اربعین، نکات پاراکلینیکی و دارویی، پدافند غیرعامل در اربعین و مباحث نوین حوزه سلامت در یک‌سال اخیر، همه از جمله مواردی هستند که در این گردهمایی میلیونی توسط کادر بهداشت و درمان و جمعیت هلال‌احمر مورد بررسی قرار گرفته تا بتوانند در کنار زائران به بهترین شکل فعالیت‌های خیرخواهانه داشته باشند.
از دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور درباره روند برنامه‌های امسال برای کاهش مشکلاتی که در اربعین سال‌های گذشته شاهد بودیم پرسیدیم، به گفته او، اربعین سال گذشته آسیب‌شناسی شد و مواردی که نیازمند ارتقا یا تغییرات بود، انجام شد. کاری که امسال بهتر انجام شده در وهله نخست این است که اربعین را به معنای واقعی کلمه جهانی کردیم. ما در مجمع عمومی صلیب‌ سرخ کاملاً حرکت اربعین را از راه مدیریت تجمعات انبوه جا انداخته‌ایم. رئیس سازمان صلیب سرخ جهانی و دبیر کل صلیب سرخ جهانی هم در این خصوص پیام‌های مفصلی را ارسال کرده‌اند و چقدر زیبا بحث مذهبی اربعین، خدمات آن و بخش هلال‌احمر و صلیب سرخ را در پیام‌های خود به تصویر کشیدند. تا چند سال پیش این افراد اصلاً هیچ شناختی از مراسم اربعین نداشتند. یکی از محورهای اساسی و کارهای اصلی ما همین تجمع بزرگ مردم در اربعین حسینی علیه‌السلام است.
او به گام بعدی وظایف جمعیت هلال‌احمر در اربعین اشاره کرده و می‌افزاید:«هماهنگی بین ما و کشور عراق از جمله مواردی است که اهمیت بالایی دارد و به انجام رسیده است. به‌عنوان نمونه همکاری با وزارت بهداشت عراق، گروه حشدالشعبی، هلال‌احمر و وزارت اتصالات که مسئول برقراری ارتباطات اینترنتی و بخش اپراتورهای تلفن‌های همراه است.»

انجام اعمال جراحی در اربعین توسط پزشکان ایرانی
اربعین امسال ۴ هزار پزشک، استقرار ۸۰ آمبولانس و آماده‌سازی حدود ۴۰۰ تن دارو و تجهیزات برای خدمت به زائران در اربعین حسینی در نظر گرفته شده است و پیش‌بینی می‌شود خدمات‌رسانی‌ها و میزان امدادها به حادثه‌دیدگان بهتر از سال‌های قبل خواهد بود، چراکه پزشکان و اندیشمندان کشور ما بهترین همفکری‌ها را ارائه کرده‌اند که قطعاً مفید خواهد بود. خبری که کولیوند در این رابطه داده است نیز بر همین مطلب صحه می‌گذارد:«پزشکان ما امسال در بیمارستان‌های عراق عمل جراحی هم انجام می‌دهند.»
او با اعلام این نوید اضافه می‌کند:«از بین حدود 8 تا 9 بیمارستان عراقی نیمی از آنها در اختیار کشور ما قرار دارد و کنار یکدیگر کار می‌کنیم. در خیلی از درمانگاه‌ها هم با یکدیگر همکاری داریم. در اربعین سال‌ جاری نقش ما پررنگ‌تر و بهتر از سال‌های گذشته است. از آنجایی که کنار هم و با هم هستیم، کیفیت کار و خدمت‌رسانی‌ها بیشتر از گذشته می‌شود.»
در حفظ سلامت زائران، درمان و بهبود افرادی که به طور احتمالی نیاز به مراقبت‌های پزشکی و پرستاری دارند پیش‌بینی‌هایی شده است. هشدارها و آموزش خود‌مراقبتی در مقابله با گرمازدگی که در ایام اربعین شایع است، یکی از اقداماتی است که پیش از اربعین به صورت اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های مختلف انجام می‌شود. در زیارت حج معمولاً افرادی راهی سفر می‌شوند که از سلامت نسبی برخوردار هستند، اما در اربعین شاهد هستیم که مشتاقان حضور در کربلای معلی از تمام رده‌های سنی هستند که البته وجود برخی بیماری‌های جسمی نیز نمی‌تواند حتی اندکی از شور و شوق حضور ایشان بکاهد، از این رو ارائه امکانات و خدمات بهداشت و درمان بسیار بیشتر از بازه زمانی حج مورد نیاز است و باید دقت و سرعت عمل چند برابری در این ایام وجود داشته باشد.
در این خصوص هم کولیوند می‌گوید:«بیشتر توصیه‌های من در ارتباط با مراقبت‌های مقابله با گرمازدگی است. محتواهای لازم در این خصوص ارائه شده است، همچنین چنانچه افرادی داروی خاصی مصرف می‌کنند، حتماً داروهای مورد نیاز خود را به همراه داشته باشند. علاوه بر آن آخرین هماهنگی‌های خود را نیز با پزشکشان داشته باشند و بعد راهی شوند.»
 
تأمین ۴۰۰ تن دارو و تجهیزات برای پیاده‌روی اربعین
رئیس جمعیت هلال‌احمر درباره نحوه تأمین داروهای مورد نیاز برای مراسم پیاده‌روی اربعین و طرح «مرهم زائر» توضیحاتی ارائه کرد.
دکتر پیرحسین کولیوند درباره طرح مرهم زائر توضیح داد:در این طرح مردم می‌توانند داروهای قابل استفاده و مازاد بر مصرف خودشان را به پایگاه‌های جمعیت هلال‌احمر اهدا کنند. البته بخش عمده داروهای مورد نیاز توسط جمعیت هلال‌احمر تأمین می‌شود، اما تصمیم گرفته ایم در قالب طرح «مرهم زائر» مشارکت‌ها و کمک‌های مردمی را هم جذب کنیم.
وی درباره نحوه نظارت بر این داروها و اطمینان از سلامت آنها توضیح داد:داروسازان و تکنیسین‌های دارویی هلال‌احمر نظارت کاملی بر این داروها خواهند داشت و آنها را دسته‌بندی می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه این داروها سرمایه ملی است که احتمال دارد از بین برود، تصریح کرد:خانه‌ برخی افراد مملو از داروهایی است که شاید دیگر مصرف نکنند پس چرا باید آنها را دور انداخت؟ این کار هم نوعی کمک است.
وی درخصوص نحوه تحویل داروهای مازاد در منازل توضیح داد:افراد می‌توانند داروها را به مراکز مشخص و شعبه‌های هلال‌احمر ارائه کنند. از طرفی در مراسم‌هایی مانند نماز جمعه‌ها نیز امکان تحویل دارو به همکاران ما وجود دارد. نوع دارویی که قرار است تحویل داده شود نیز مهم نیست و افراد می‌توانند هر نوع دارویی را به ما تحویل دهند.
وی درباره نحوه تأمین دارو و تجهیزات برای ایام اربعین بیان کرد:حدود ۴۰۰ تن دارو و تجهیزات در موسم اربعین استفاده می‌شود که قسمتی از آن را از داخل کشور می‌بریم و آنچه نتوان از داخل تهیه کرد از منابع دیگر تأمین کرده و به عراق می‌بریم.
وی با تأکید بر اینکه نمی‌گذاریم زائران با کمبود دارو مواجه شوند، اظهار کرد:تمام داروهایی که احتمال داشته باشد در کشور با کمبود آنها مواجه شویم از خارج کشور تهیه کرده و به کشور عراق ارسال می‌کنیم. به عنوان مثال سرم‌ها را به شکل کامل از خارج کشور تهیه کرده‌ایم.

 

برش

مراکز درمانی فعال در عراق
 مراکز درمانی ما در خاک عراق از اول ماه صفر در ۳ سطح فعال خواهد شد:
- سطح یک مراکز ۱۶ ساعته با ۲۲ کادر درمان است.
- سطح دوم مراکزی است که به طور ۲۴ ساعته فعال هستند و پزشکان متخصص قلب، اطفال و زنان در کنار کادر درمان این مراکز، مشغول خدمت‌رسانی خواهند بود و تعداد افراد فعال در آن ۵۶ نفر است.
-  در مراکز سطح ۳ هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در خاک عراق، ۶۷ کادر درمان به صورت ۲۴ ساعته مشغول خدمت هستند و این مراکز مجهز به آزمایشگاه و تعداد بیشتری پرستار است.

جستجو
آرشیو تاریخی