در سفر وزیر امور خارجه به پرتوریا مطرح شد

حمایت آفریقای‌جنوبی از عضویت ایران در بریکس

سخنگوی دولت در گفت‌و‌گو با یک رسانه اصلاح‌طلب مطرح کرد برخی در داخل دوست ندارند سیاست‌ خارجی دولت به نتیجه‌ برسد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه برای شرکت در پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقای‌جنوبی بامداد پنجشنبه راهی این کشور شد. تیمی متشکل از معاونان وزیر امور خارجه به همراه بخش خصوصی ایران در آفریقای‌جنوبی در این کمیسیون که پس از وقفه سه ساله به دلیل شرایط کرونایی در پرتوریا پایتخت آفریقای‌جنوبی برگزار شد، حضور یافته و در رایزنی با مسئولان وزارت خارجه این کشور موضوعات مربوط به همکاری‌های ۲ کشور و آماده‌سازی اسناد برای سفر آینده رئیس‌جمهور ایران را نهایی کردند.
امیرعبداللهیان در حاشیه پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقای‌جنوبی و در دیدار با نالدی پاندور، وزیر روابط و همکاری بین‌المللی آفریقای‌جنوبی ضمن تشریح ظرفیت‌های استراتژیک و ژئوپلیتیک ایران در همکاری با بریکس گفت:از آفریقای‌جنوبی درخواست می‌شود از عضویت ایران در این گروه حمایت کند. وی همچنین سفر پیش‌روی آیت‌الله رئیسی به آفریقای‌جنوبی را فرصتی ارزشمند برای تعمیق همکاری‌های اقتصادی و سیاسی تهران و پرتوریا خواند و ضمن تأکید بر جایگاه مهم آفریقای‌جنوبی در قاره آفریقا و موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی در منطقه غرب آسیا، توسعه همه‌جانبه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور را برای تعمیق تعاملات بین قاره‌ای و بین‌المللی ضروری دانست. وی با تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله جنگ روسیه و اوکراین، اوضاع سودان و وضعیت یمن و فلسطین ضمن ابراز خوشحالی از نزدیکی دیدگاه‌های تهران-‌پرتوریا در موضوعات فوق‌الذکر خواستار تعمیق همکاری‌ها و تبادل نظرات در موضوعات بین‌المللی شد. وزیر امور خارجه با اشاره به اتهامات برخی از کشورهای غربی در خصوص حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه، ضمن تکذیب این اتهامات، از عدم دریافت اسناد ادعایی طرف اوکراینی در نشست هیأت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران و اوکراین در مسقط خبر داد.
وزیر خارجه آفریقای‌جنوبی هم در این دیدار ضمن تأکید بر اهمیت روابط پرتوریا و تهران، حمایت کشورش از عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس را یادآور شد.

تهران پایبندترین طرف برجامی
امیرعبداللهیان همچنین در کنفرانس خبری پس از برگزاری پانزدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقای‌جنوبی که منجر به امضای سندی از سوی وزرای خارجه دو کشور شد، درباره جزئیات نشست کمیسیون توضیح داد:در جریان این نشست هیأت‌هایی متشکل از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای بخش دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران و آفریقای‌جنوبی به مدت دو روز گفت‌و‌گوهای مهم و نتیجه‌بخشی انجام دادند. وی این گفت‌و‌گوها را بخشی از توافقات جدید و نقشه راه همکاری‌های تهران و پرتوریا قلمداد کرد و گفت:در چهارچوب این نشست هیأت‌های مشترک و کمیته‌های مختلفی ذیل کمیسیون مشترک دو کشور در خصوص آماده‌سازی اسنادی برای امضا در جریان سفر آینده آیت‌الله رئیسی به آفریقای‌جنوبی، گفت‌وگو و توافق کردند. وزیر امور خارجه در ادامه در تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای، به موضوع برجام پرداخت و گفت:چنانچه طرف‌های مقابل از اراده لازم برای بازگشت به تعهدات خود برخوردار باشند، تهران همچنان متعهدترین و پایبندترین طرف برجامی به انجام تعهدات خود است و ما هیچ‌گاه از مسیر دیپلماسی و گفت‌و‌گو فاصله نگرفته‌ایم.
امیرعبداللهیان شامگاه پنجشنبه با جمعی از ایرانیان مقیم پرتوریا هم دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

 

سخنگوی دولت در گفت‌و‌گو با یک رسانه اصلاح‌طلب مطرح کرد
برخی در داخل دوست ندارند
سیاست‌ خارجی دولت به نتیجه‌ برسد

سخنگوی دولت با اشاره به حواشی‌ای که در دولت سیزدهم چه در حوزه سیاست خارجی و چه در سیاست داخلی ایجاد می‌شود، تورم را یکی از مصادیق این امر برشمرد و گفت: کسانی که از تورم سود می‌برند، تمایل ندارند تورم کاهش یابد.
علی بهادری‌جهرمی در گفت‌و‌گو با رسانه اصلاح‌طلب جماران با بیان اینکه درباره اصل مذاکرات، سیاست کلان دولت ثابت و روشن است و طبیعتاً سیاست‌های طرف‌های دیگر نیز در حوزه‌های مختلف روشن است و نشان داده چقدر می‌توان به آنها اعتماد داشت و چقدر به وعده‌هایشان عمل کرده‌اند، اظهار کرد:البته در این میان حواشی هم اتفاق می‌افتد و در این دوره‌ها ما شاهد هستیم بعضی چه داخل ایران و چه خارج از ایران، دوست ندارند مثلاً تورم کاهش یابد یا بعضی اقدامات در سیاست خارجی به نتیجه برسد.
سخنگوی دولت افزود:کسی که از تورم سود می‌برد، تمایلی به کاهش آن ندارد. اخیراً اقتصاددانی به من می‌گفت برخی شرکت‌ها اشتیاق تورمی دارند و از تورم و افزایش نرخ دلار سود می‌برند. در این شرایط طبیعی است که برای تداوم آن اقدام و حتی هزینه‌هایی هم کنند.
وی با بیان اینکه هر جا نهادهای نظارتی مشاهده کرده‌اند، با این قبیل افراد یا شرکت‌ها برخورد کرده‌اند، سیاست‌های دولت را حمایت تمام‌قد از طبقه محروم عنوان کرد و گفت:تا سال 1400 که ضریب‌ جینی منتشر شده است، نشان می‌داد با سیاست‌های غلط اقتصادی فاصله طبقاتی مستر ما افزایش یافته است که علت آن هم به سیاست شیوه توزیع یارانه‌ها برمی‌گردد، اما اکنون با سیاست اصلاح شده در زمینه یارانه‌ها، طبقه 10 یارانه نمی‌گیرد و سه دهک پایین 400 هزار تومان و چهار دهک تا 300 هزار تومان می‌گیرند که با طرح کالا‌برگ این رقم تا 520 هزار تومان افزایش می‌یابد.
علی بهادری‌جهرمی با اشاره به بیمه شدن 6 میلیون نفر در دولت سیزدهم و درمان رایگان این افراد اضافه کرد:درعین حال با سیاست‌های اجرا شده، هم نرخ تورم در این دولت کمتر بوده و هم پیش‌بینی‌ها درباره تورم اصلاح شده است.
وی ادامه داد:زمانی که در دولت قبل تورم شصت درصدی بود، مردم یارانه 40 هزار تومانی می‌گرفتند، اما تورم 46 درصدی دولت سیزدهم زمانی است که مردم یارانه 300 و 400 هزار تومانی می‌گیرند. هرچند سبد کالا سالانه 46 درصد گران‌تر شده است اما این را هم ببینید که یارانه چقدر اعطا می‌شود؟ 300 و 400 هزار تومان است، در حالی که سال 1400 سبد کالا شصت درصد گران می‌شد، یارانه مردم 40 هزار تومان بود. این در راستای کمک به محرومان و مستضعفان است؟ حتماً در این راستاست. ما منتظریم ضریب جینی 1401 بیاید و معلوم شود که شرایط بهبود داشته است.
سخنگوی دولت گفت:آمارهای جهانی می‌گوید کشور ما در طول دو سال گذشته رشد اقتصادی بویژه در حوزه انرژی، نفت و صنعت داشته و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مولد در کشور ما در دو سال گذشته رقم خورده است.
وی پس از ارائه این جزئیات نتیجه‌گیری کرد که تمام حرف دولت با اهالی رسانه و مردم این است که ما به مردم مسیر را نشان بدهیم که به سوی درمان حرکت می‌کنیم، با علم به اینکه مشکل در سفره هنوز هست واقعاً خیلی تفاوت می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی