رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در گفت‌و‌گو با «ایران»:

دولت هیچ امر پوشیده‌ای با مردم ندارد

«دولت امر پوشیده‌ای با مردم ندارد و هرجا که لازم باشد، مسائل را صریح و شفاف با مردم در میان می‌گذارد»؛ این پاسخ سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت به آن جریان‌ها و گروه‌هایی است که حتی از تعطیلی دو روزه کشور نیز بهانه تازه‌ای برای تخریب دولت ساخته بودند. هفته گذشته، هیأت دولت بنا به درخواست وزیر بهداشت، چهارشنبه و پنجشنبه را تعطیل اعلام کرد. علت این تعطیلی، افزایش شدید دما عنوان شد که برای برخی از گروه‌های سنی یا بیماران می‌توانست پرمخاطره باشد. همچنان که به رغم اعلام تعطیلی دو روزه از سوی هیأت دولت، در برخی شهرهای کشور شاهد افزایش مراجعه مردم به مراکز درمانی به دلیل گرمازدگی بودیم. با وجود این و به رغم شفافیت و صراحتی که در این تصمیم هیأت وزیران وجود داشت، اما تخریبگران نه تنها این تصمیم دولت را تخطئه کردند، بلکه دولت را به پنهان کردن واقعیت هم متهم کردند. این دسته، بدون اینکه هیچ شواهد و ادله‌ای برای ادعاهای خود ارائه کنند، ضمن زیرسوال بردن گزارش‌های نهادهای تخصصی مانند وزارت بهداشت، مدعی شدند که علت اصلی تعطیلی‌ها، هرچیزی می‌تواند باشد به‌جز افزایش دمای هوا. هرچند این عده (البته از ظن خود) کمبود برق را علت تعطیلی اعلام کردند، اما آنچه در این میان مهم‌تر بود، تلاش برای تخریب رابطه دولت و ملت و القای این مسأله بود که دولت، واقعیت‌های کشور را از مردم پنهان می‌کند. این ادعا درحالی است که دولت سیزدهم در دو سال فعالیت خود، همواره بر ارتباط با مردم و بیان مسائل، مشکلات یا طرح‌ها با آنان اصرار داشته است. گواه این ادعا، گفت‌و‌گوهای مکرر رئیس‌جمهور با مردم به صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی، حضور وزرا و دیگر اعضای دولت میان مردم و حضور بی‌واسطه رئیس‌جمهور در میان مردم، به‌ویژه در سفرهای استانی است.
دولت در مسیر حل مشکلات و اجرای طرح‌ها، نه تنها از طرح واقعیت‌ها با مخاطبان اصلی خود، یعنی مردم ابایی ندارد، بلکه در این مسیر، مدیران و اعضای اصلی کادر خود را نیز به طور مستمر رصد و ارزیابی می‌کند. جابه‌جایی وزیر آموزش و پرورش، پس از واریز دیرهنگام حقوق و پاداش آخر سال، یک نمونه عینی از این واقعیت بود که دولت، هیچ امر پوشیده‌ای در هیچ زمینه و در هیچ مرتبه‌ای از مدیریت ندارد؛ این واقعیتی است که سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت بر آن تأکید دارد.

تعطیلی دو روزه براساس درخواست وزارت بهداشت بود
خلجی در پاسخ به این سؤال «ایران» که آیا علت تعطیلات دو روزه هفته گذشته چیزی جز مسأله گرما بوده است، اظهار کرد: این تعطیلی براساس مصوبه هیأت دولت و بنا به درخواست وزیر بهداشت بوده است، زیرا برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته، به لحاظ شدت گرما، پیش‌بینی‌هایی در زمینه بروز مشکلات قلبی و گرمازدگی به‌ویژه برای سنین خاص، مطرح شد. بر این اساس، وزیر بهداشت طرح مسأله کرد و نهایتاً جمع‌بندی این بود که دولت تعطیل کند تا از بروز مسائل گفته شده پیشگیری کند.
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اضافه کرد: گزارش‌های بعدی وزارت بهداشت درستی پیش‌بینی‌ها را نشان داد، زیرا براساس این گزارش‌ها در این چند روز تعطیلی میزان مراجعه به مراکز درمانی افزایش پیدا کرد.
وی در پاسخ به اینکه برخی مدعی شدند علت اصلی تعطیلی دو روزه، کمبود برق بوده است، اضافه کرد: دولت از قبل هم از مردم تقاضا داشته است تا اصل صرفه‌جویی در مصرف برق را لحاظ کنند و به آن اهتمام داشته باشند و این تقاضا، مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه دولت همواره این نگاه را داشته است.
خلجی ادامه داد: اما در کنار این تأکید و تقاضای همیشگی دولت درباره صرفه‌جویی در مصرف برق، واقعیت این است که این دولت چیزی برای پنهانکاری ندارد، تعطیلی
دو روزه، مصوبه هیأت وزیران بود که هم دلایل آن کاملاً مشخص است، هم متن آن منتشر شده و همه آن را دیده‌اند.
دولت سیزدهم، دولت مردم است
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره رابطه دولت و مردم، به‌ویژه در زمینه طرح مسائل و مشکلات با مردم، تأکید کرد: این دولت، دولت مردم است و اعضای دولت بیشترین ارتباط را در بخش‌های مختلف با مردم دارند، از جمله شخص رئیس‌جمهور که دارای بیشترین ارتباط با مردم هستند.
وی با اشاره به سفرهای استانی رئیس‌جمهور و نیز سفرها به استان‌ها و شهرستان‌ها که برای بازدید یا افتتاح پروژه‌ها صورت می‌گیرد، اضافه کرد: همه اینها نشان می‌دهند که رئیس‌جمهور به صورت مستقیم میان مردم هستند، یعنی هم ارتباط مستقیم با مردم دارند و هم مسائل و نیازهای مردم را به طور مستقیم از مردم دریافت می‌کنند.
خلجی ادامه داد: از آنجا که این دولت، دولت مردم است، در طرح مسأله با مردم در زمینه‌های مختلف هم هیچ ابایی ندارد.
وی با اشاره به اینکه موارد متعددی در این زمینه وجود دارد، اضافه کرد: به عنوان مثال، وقتی در سال 1401 قرار شد ارز ترجیحی تعیین تکلیف شود، دولت و شخص رئیس‌جمهور با مردم صحبت کردند و دولت این طرح را با همراهی مردم اجرا کرد.
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت تصریح کرد: در هر مسأله‌ای که نیاز باشد با مردم در میان گذاشته شود تا بعد درباره آن تصمیم‌گیری کنیم، حتماً این کار را انجام می‌دهیم، زیرا ما خدمتگزار مردم هستیم و طبیعی است که وقتی می‌خواهیم کاری انجام دهیم، مسائلی را که با مردم مرتبط است، باید با آنان در میان بگذاریم. در این زمینه نیز ارتباط دولت سیزدهم با مردم، نیازی به توصیف ندارد و مردم آن را می‌بینند و لمس می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی