آخرین جزئیات از ریزش چند ساختمان غیرمجاز در خلازیر

ریزش همزمان 5 ساختمان در حال ساخت در شهرک احمدیه خلازیر جان چندین نفر را گرفت. پلیس تهران بزرگ از گرفتار شدن 4پرسنل انتظامی و ۲ نیروی شهرداری در زیر آوار ساختمان غیرایمن در منطقه‌۱۹ پایتخت خبر داد. سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در خصوص آخرین اقدامات انجام شده در حادثه منطقه 19 به خبرگزاری‌ها گفت: نیروها در حال امدادرسانی هستند. با برداشتن بخشی از آوار به قسمت‌های دیگر هم دسترسی پیدا کردیم. وی ادامه داد: تا این لحظه 2 نفر را زنده و 3 پیکر را از زیر آوار خارج کردیم و امدادرسانی همچنان ادامه دارد. ملکی در پاسخ به این پرسش که این اجساد متعلق به چه افرادی است، گفت: هنوز مشخص نیست. با این حال سرهنگ بابک نمک‌شناس، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت به یکی از رسانه‌ها گفته است، یکی از اجساد کشف شده از زیر آوار متعلق به سرهنگ یزدان سلیمان‌آبادی، رئیس پایگاه دهم پلیس امنیت تهران بزرگ و جسد دوم هم متعلق به سرگرد حسین اسماعیلی از پرسنل پایگاه دهم پلیس امنیت تهران بزرگ است. تا لحظه تنظیم این خبر هویت پیکر سوم مشخص نیست. جزئیات این حادثه تلخ را در صفحه حوادث بخوانید.

 

 گروه حوادث-مرضیه همایونی/ ریزش همزمان 5 ساختمان در حال ساخت در شهرک احمدیه خلازیر منجر‌به مرگ یک نفر و مصدوم شدن چهار مأمور  پلیس و شهرداری شد.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، به دنبال دریافت گزارش‌هایی مبنی‌بر ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز و ناایمن و تجاوز به حریم منابع طبیعی و اراضی ملی در محدوده شهرداری منطقه ۱۹ تهران بویژه محدوده خلازیر پس از تحقیقات صورت گرفته و تأیید موضوع باتوجه به اینکه افرادی که اقدام به ساخت‌و‌ساز و احداث شهرک مسکونی کرده بودند؛ هیچ‌گونه مالکیتی بر اراضی نداشته و بدون کسب حتی یک مجوز اقدام به ساخت‌و‌ساز کرده بودند، بلافاصله دستور تخریب این سازه‌های غیرمجاز صادر شد و کار تخریب از سوی مأموران شهرداری و با حضور نیروی‌انتظامی آغاز شد.
به‌دنبال این موضوع ساعت 4 صبح یکشنبه 15 مرداد، با همکاری دادسرای ناحیه ۳۷ تهران (انفال و ثروت‌های عمومی)، نیروهای فاتب و شهرداری تهران، عملیات تخریب 20 ساختمان در خیابان گل‌ها، واقع در شهرک احمدیه منطقه خلازیر به اجرا در آمد.
ساختمان‌های غیراصولی که در کنار هم قد علم کرده بودند با لودر و دستگاه‌های مکانیکی در حال تخریب بودند که ناگهان با تخریب یکی از ساختمان‌ها ساختمان کناری نیز ریزش کرد و در ادامه هر یک از 4 ساختمان دیگر دومینو‌وار روی دیگری سقوط کردند. در این میان، ساختمان پنجم روی سر تعدادی از مأموران پلیس و شهرداری که برای نظارت در محل حضور داشتند آوار شد.
جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به خبرنگار ما گفت: ساعت ۱۲:۲۴ ظهر یکشنبه 15 مرداد، ریزش ساختمان به سامانه ۱۲۵ اعلام شد و بلافاصله 6 دستگاه آتش‌نشانی به همراه عوامل گروه‌نجات و چند دستگاه جرثقیل و تجهیزات آواربرداری در محل حادثه واقع در خیابان شکوفه غربی، شهرک احمدیه اعزام شدند.
با توجه به اینکه این ساختمان‌ها در حال ساخت بودند، کسی در آنها ساکن نبوده با این حال عوامل آتش‌نشانی موفق به نجات سه نفر از زیر آوار شدند که این افراد به عوامل اورژانس مستقر در محل حادثه سپرده شدند. همچنین جسد یک نفر از مأموران پلیس از زیر آوار بیرون کشیده شد.
محمد مهدی براعه، بازپرس شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران که به محض اطلاع از آوار خلازیر راهی محل شده بود به خبرنگار ایران گفت: به‌دنبال ریزش پنجمین ساختمان، سرهنگ یزدان سلیمان آبادی، رئیس‌پلیس امنیت منطقه جان باخت و دومأمور پلیس و دو مأمور شهرداری، زیر آوار ماندند که مأموران امداد و نجات در عملیاتی نفسگیر موفق شدند 3 نفر را بیرون بکشند.
سرهنگ بابک نمک شناس رئیس مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ نیز در این خصوص اعلام کرد: به‌دنبال دستور دادستانی از ابتدای صبح روز یکشنبه و در اجرای دستور مقام قضایی مبنی بر برخورد با ساخت‌و‌سازهای غیرایمن و غیرقانونی، واحدهای انتظامی فرماندهی تهران بزرگ برای پشتیبانی از عوامل شهرداری تهران در محله خلازیر واقع در منطقه ۱۹ تهران حاضر شدند.   پس از اعلام این حادثه سردار عباسعلی محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ به همراه سردار محمد گودرزی، رئیس پلیس پیشگیری تهران نیز در محل حاضر شدند. همچنین بازپرس جنایی تهران نیز که در محل حضور داشت به خبرنگار ایران گفت: کارشناسان در حال بررسی علت وقوع حادثه هستند و به محض شناسایی مقصران دستور بازداشت آنها صادر خواهد شد . وی همچنین دستور تحقیق از پیمانکارهای شهرداری و سازنده های ساختمان را صادر کرد.
مرتضی رضایی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز گفت: چهار تیم عملیات به همراه چهار تیم آنست و سگ های زنده یاب به محل اعزام شدند که سه نفر از محبوس شدگان را بیرون کشیده و به مراکز درمانی منتقل کردند.
تلاش برای یافتن سایر محبوس شدگان ادامه دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی