تمهیدات دولت برای کاهش قطعی برق در گرم‌ترین مناطق

برق پایدار خوزستان در اوج گرما

شیما جهانبخش
خبرنگار

 
در تابستان کولرهای برقی در خوزستان خاموش نمی‌شود. گرمای 50 درجه و رطوبت 90 درصدی، نیاز مردم این استان را به برق چندین برابر می‌کند و اگر یک روز برق نباشد، جریان زندگی متوقف می‌شود. در روزهای اخیر گرما شدت گرفته و هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از استقرار توده هوای گرم روی این استان خبر داده است. مصرف بهینه برق برای جلوگیری از خاموشی‌ها در روزهای پیش‌رو نکته‌ای است که همه مسئولان بر آن تأکید دارند.
از پیک اول گرما عبور کرده‌ایم
علی‌اکبر حسینی، استاندار خوزستان دو روز پیش اعلام کرد: مدیریت مصرف برق در پیک اول گرما با موفقیت سپری شده است و نیروگاه‌ها با ظرفیت کامل در حال کار هستند.
وی با تشکر از مردم استان و صنایع بابت صرفه‌جویی در زمینه مدیریت مصرف برق افزود:امسال شدت گرما در استان بسیار زیاد بوده است اما با این همراهی توانسته‌ایم موج اول گرما را رد کنیم. همچنان توصیه و درخواست ما این است که برای پیشگیری از بروز خاموشی و تحمیل بار سنگین و بروز سوانح بر شبکه، حداکثر صرفه‌جویی در مصرف برق مورد توجه قرار گیرد.
استاندار خوزستان با تأکید بر اینکه صنایع طی این مدت متحمل خسارت شده‌اند، گفت:در کنار صنایع خواهیم بود و پیگیری لازم انجام شده است تا در پایان فصل گرما تسهیلاتی برای صنایع به منظور جبران خسارت‌ها در نظر گرفته شود. البته تلاش کرده‌ایم مدیریت مصرف برق در تابستان به شکلی انجام شود که روند تولید و اشتغال آسیب کمتری ببیند و خاموشی صنایع حتماً با هماهنگی قبلی باشد.
 حسینی خاطرنشان کرد:استان پرمصرفی هستیم و اگر عده‌ای در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کنند باید آنها را به‌عنوان قهرمانان رعایت مصرف برق به مردم معرفی کنیم تا به‌عنوان یک الگو شناخته شوند. برای عبور از پیک مصرف برق همه دستگاه‌ها علاوه بر فرهنگ‌سازی باید در مدیریت مصرف مشارکت و همکاری داشته باشند.
خوزستانی‌ها نگران تأمین برق نباشند
محمد‌علی اکبری، دبیر کارگروه مدیریت تقاضای برق سازمان توانیر با تأکید بر اینکه در گرم‌ترین روزهای تاریخ هواشناسی در 10 سال اخیر بسر می‌بریم به «ایران» گفت:صنعت برق کشور به طور هماهنگ و یکپارچه در کل کشور همه تمهیدات لازم را برای گذر موفق از دوره اوج مصرف تابستان 1402 پیش‌بینی کرده است. در حال حاضر در تمام حوزه‌ها چه بحث‌های نیروگاهی و چه  تولید برق با بالاترین ظرفیت در حال تولید برق هستیم.
وی با اشاره به اینکه در تابستان جاری مصرف برق یک آمار جدید را در کل تاریخ مصرف برق کشور ثبت کرده است، اظهار داشت:براساس آمارها در حال حاضر نیاز لحظه‌ای برق کشور بیش از 72 هزار و 500 مگاوات بوده  است اما با اقدامات انجام شده شاهد پایداری کامل در صنعت برق بوده‌ایم. پیش‌بینی می‌کنیم اگر مردم همین میزان مشارکت و همراهی را که تاکنون با صنعت برق داشته‌اند ادامه دهند، این روزهای گرم را هم با کمترین خاموشی پشت‌سر می‌گذاریم.
محمد‌علی اکبری آرامش و رضایت مردم را خط قرمز صنعت برق کشور عنوان کرد و افزود:در استان‌های جنوبی بخصوص خوزستان استفاده از سیستم‌های سرمایشی ضرورتی انکارناپذیر است و بدون سیستم سرمایشی حتی تنفس عادی هم دشوار می‌شود به همین خاطر نیروگاه‌های برق‌آبی بیشترین ظرفیت خود را برای تولید برق به کار گرفته‌اند تا مردم با مشکلی در این زمینه مواجه نشوند.
در این شرایط از خوزستانی‌ها خواهشمندیم مکان‌های استفاده از سیستم‌های سرمایشی را کم  و حتی‌المقدور یک قسمت از منزل را خنک و از آن استفاده کنند، همچنین اتاق‌های مازاد و کولرهای اضافی خود را از چرخه سرمایشی خارج کنند.
هیچ‌کدام از صنایع بدون اطلاع دچار محدودیت نخواهند شد
وی با تأکید بر اینکه مردم خوزستان چه در حوزه تولید و چه خانگی نگران تأمین برق پایدار نباشند، گفت:تمام تمهیدات لازم برای این استان اندیشیده شده است و اگر مردم با ما همراهی کنند و مصرف متعادل داشته باشند هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید.
دبیر کارگروه مدیریت تقاضای برق سازمان توانیر ضمن تشکر از صنایع بخصوص صنایع انرژی‌بر خوزستان خاطرنشان کرد:این تداوم همکاری باعث می‌شود، هم انرژی مورد نیاز صنایع و هم نیاز مصرفی شهروندان تأمین شود. با برنامه‌ریزی‌ که با وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است باید اعلام کنیم هیچ‌کدام از صنایع بدون اطلاع دچار محدودیت نخواهند شد و همه برنامه‌ها در حوزه مدیریت بار و مصرف با هماهنگی و توافق صنایع و وزارت صمت محقق شده است.
محمود دشت‌بزرگی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان هم در این زمینه به «ایران» گفت:به‌ دنبال افزایش دمای بیشتر شهرهای استان به بالای 50 درجه سانتیگراد، این نگرانی وجود دارد که شبکه برق و تولید نتواند جوابگوی میزان بالای مصرف باشد اما خوشبختانه با همراهی مردم و صنایع، پیک اول گرما طی شده است و در حال حاضر تمام نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی استان با ظرفیت کامل در حال کار هستند.
 وی ادامه داد:امسال تابستان گرمی را تجربه می‌کنیم و شاهد ثبت رکورد مصرف در تاریخ شبکه برق استان بوده‌ایم. میزان مصرف از ابتدای تابستان تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶.۵ درصد رشد داشته است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به هشدار‌های هواشناسی مبنی بر افزایش دما طی روزهای آینده، بازهم شاهد افزایش مصرف برق باشیم.
تا پایان شهریورماه با رشد 8 درصدی پیک برق مواجه می‌شویم
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با تأکید بر اینکه با اجرای طرح‌های مختلف، شبکه برق استان تقویت شده است، گفت:35 مشترک پرمصرف بزرگ در استان وجود دارد که همگی آنها جزو صنایع هستند اما تلاش کرده‌ایم تابستان امسال با اجرای الگوهای مختلف مانند تغییر شیفت کاری از صبح به شب، برق آنها را قطع نکنیم. البته موضوع قطع برق با محدودیت تفاوت دارد وحتماً محدودیت‌هایی خواهیم داشت.
وی از امضای 20 تفاهمنامه با شرکت‌های بزرگ صنعتی خبر داد و تشریح کرد:طبق این تفاهمنامه‌ها مقرر شده است در ماه‌های گرم با همکاری صنایع 274 مگاوات کاهش مصرف برق داشته باشیم و در ماه‌های سرد سال این کاهش مصرف را جبران کنیم، البته به شرط آنکه با تعرفه مشخص، میزان تولید آنها کاهش نداشته باشد.
این مقام مسئول با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریورماه با رشد 8 درصدی پیک برق مواجه شویم، افزود:متوسط بار روزانه برق شبکه نسبت به سال گذشته 3 درصد و پیک مصرف نیز نسبت به سال گذشته 5 درصد افزایش یافته است، همچنین در سال گذشته 83 درصد مصارف شبکه برق خوزستان خانگی، 13 درصد صنعتی و 4 درصد سایر بوده‌اند.
دشت‌بزرگی با بیان اینکه از 7 هزار و 310 مگاوات بار خانگی ثبت شده 6 هزار و 500 مگاوات بار مربوط به سیستم‌های سرمایشی بوده است، عنوان کرد:این موضوع نشان می‌دهد با بهینه‌سازی مصرف سیستم‌های سرمایشی می‌توان میزان مصرف و بار شبکه را کاهش چشمگیری داد.
وی با اشاره به تأثیر تغییر ساعت کار ادارات بر کاهش مصرف در ساعات اوج بار اذعان کرد:با تغییر ساعت در ساعت‌های افزایش مصرف سیستم‌های سرمایشی توانستیم از ساعت 13 شاهد کاهش 34 تا 48 درصدی مصرف باشیم که این موضوع ثابت می‌کند تصمیم تغییر ساعت صحیح بوده است.
دشت‌بزرگی عنوان کرد:امسال نسبت به روزهای مشابه سال گذشته 100 مگاوات افزایش مصرف اتفاق افتاده که باعث نگرانی است و نیز پایداری شبکه برق را به خطر می‌اندازد.

 

بــــرش

به‌دنبال افزایش دمای بیشتر شهرهای استان خوزستان به بالای 50 درجه سانتیگراد این نگرانی وجود دارد که شبکه برق و تولید نتواند جوابگوی میزان بالای مصرف باشد اما خوشبختانه با همراهی مردم و صنایع  پیک اول گرما طی شده  و در حال حاضر  تمام نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی استان با ظرفیت کامل در حال  کار هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی