درجریان دیدار وزرای خارجه ایران و سوریه مطرح شد

تقویت مسیر ترانزیتی ایران - مدیترانه

«فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه که به همراه هیأتی سیاسی و اقتصادی عصر یکشنبه وارد تهران شد، ظهر دیروز نهم مرداد ماه در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود قرار گرفت. سفر «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه به همراه «سامر الخلیل» وزیر تجارت خارجی و همچنین «ایاد الخطیب» وزیر ارتباطات و فناوری این کشور به منظور پیگیری مصوبات سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به سوریه انجام شده است. اواسط اردیبهشت ماه سال‌جاری بود که رئیس جمهور و هیأت همراه سیاسی و اقتصادی او بعد از ۱۳ سال در پاسخ به دعوت رسمی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به دمشق سفر کردند.

«فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه که به همراه هیأتی سیاسی و اقتصادی عصر یکشنبه وارد تهران شد، ظهر دیروز نهم مرداد ماه در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود قرار گرفت. سفر «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه به همراه «سامر الخلیل» وزیر تجارت خارجی و همچنین «ایاد الخطیب» وزیر ارتباطات و فناوری این کشور به منظور پیگیری مصوبات سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به سوریه انجام شده است. اواسط اردیبهشت ماه سال‌جاری بود که رئیس جمهور و هیأت همراه سیاسی و اقتصادی او بعد از ۱۳ سال در پاسخ به دعوت رسمی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به دمشق سفر کردند. آیت‌الله رئیسی در مدت دو روز حضورش در این شهر ضمن دیدار و گفت‌وگو با رئیس جمهور سوریه، برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت ایران و سوریه را امضا کرد و ۱۴ سند همکاری‌ در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت‌ و انرژی، فنی و مهندسی، مسکن، حمل و نقل ریلی‌ و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری‌ و زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی نیز توسط مقامات ارشد دو کشور به امضا رسید.
حال روز گذشته وزرای خارجه دو کشور پس از دو ماه، گام اجرای این توافقات را برداشته و بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند. پس از آن نیز امیرعبداللهیان و المقداد در نشست مشترک خبری خود به تشریح جزئیات این گام اجرایی پرداختند.

نشست کمیسیون مشترک اقتصادی و کمیته‌های  دیگر
به گـــــزارش فـــــارس، حســــــین امیرعبداللهیان در ابتدای این نشست خبری ضمن خیرمقدم به فیصل المقداد عنوان کرد: همزمان با گفت‌و‌گو با وزیر خارجه سوریه نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را به ریاست بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و همتای ایشان در وزارت راه و شهرسازی در تهران شاهد هستیم.
وزیر امور خارجه در همین رابطه اظهار داشت: برای پیگیری دقیق‌تر و مستمر رؤسای جمهور دو کشور و بهره‌مندی دو کشور از منافع همکاری‌های تجاری و اقتصادی، کمیته مشترک اقتصادی، کمیته علم و فناوری، کمیته مالی و کمیته حقوقی پیگیر موضوعات فیمابین هستند.
وی بیان کرد: در هفته‌های گذشته با کوشش سفرای دو کشور و با پیگیری مستمر وزرای کابینه در دو کشور شاهد پیشرفت‌هایی در اجرایی کردن توافقات اقتصادی، تجاری و فناوری بین دو کشور هستیم و این توافقات در مرحله اجرا قرار دارد.
افزایش پروازهای هوایی، سفر زوار ایرانی به سوریه، تقویت همکاری‌های بخش خصوصی، برخورداری تجار از حذف تعرفه‌های تجاری و توسعه همکاری‌های اقتصادی در حوزه ترانزیت از جمله موضوعاتی بود که به گفته امیرعبداللهیان طی هفته‌‌های گذشته‌ بین دو کشور پیگیری و تسریع شده است.

پروژه‌های مختلفی با سوریه توافق شده است
امیرعبداللهیان درباره حجم روابط تجاری بین ایران و سوریه بیان کرد: سوریه به دلیل برخورداری از امکانات قابل توجه، از امتیاز ویژه در غرب آسیا برخوردار است. پروژه‌های مختلفی را با دولت سوریه توافق کردیم و همکاری‌ها در زمینه بندری، معدنی، تلفن همراه و فناوری‌های پیشرفته از پروژه‌های مشترک در دستورکار دو کشور است. احداث نیروگاه برق در سوریه مشکل برق سوریه را کاهش داده و برای شرکت‌های ایرانی، دارای سودآوری و توجیه اقتصادی است. با توجه به ظرفیت‌های موجود بین دو کشور در خصوص افزایش فزاینده تبادل تجاری به خصوص بین بخش خصوصی کارها در مسیر درست خود در حال پیشرفت است.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی درباره ارتقای روابط اقتصادی بین ایران و سوریه و بحث ترانزیت بین ایران، ‌عراق و سوریه خاطرنشان کرد: یکی از خطوط محوری و راهبرد ترانزیتی که بین ما توافق شده و هر روز فعال‌تر می‌شود مسیر زمینی ترانزیتی ایران به عراق، سوریه و لبنان و از لبنان به سمت دیگر کشورها جریان دارد. در ماه‌های گذشته شاهد موانعی بودیم و با همکاری دولت‌های سوریه و عراق بخشی از این موانع برطرف شده و مصمم هستیم این مسیر برای گسترش همکاری‌های اقتصادی روز به روز تقویت شود.

«روند آستانه» ادامه خواهد یافت
امیرعبداللهیان در ادامه با تأکید بر اینکه ایران به تلاش‌ها و حمایت‌های خود برای تحقق صلح، ثبات و امنیت پایدار در منطقه با قوت ادامه خواهد داد، خاطرنشان کرد: لزوم ادامه نشست‌های روند آستانه در این جلسه مورد تأکید قرار گرفت. تحولات مرتبط با نشست آستانه را مورد توجه قرار دادیم. اخیراً نشست بیستم کارشناسان ارشد آستانه برگزار شد و اتفاق نظر وجود دارد که این فرمت به فعالیت خود ادامه دهد و در برنامه‌ریزی‌های نشست در سطح وزرای خارجه و رؤسای جمهور چهارچوب آستانه در دستورکار مشترک همه طرف‌ها قرار دارد.

رژیم صهیونیستی اصلی‌ترین منبع بی‌ثباتی در منطقه
وی همچنین با محکوم کردن حملات مکرر رژیم صهیونیستی به سرزمین سوریه، این رژیم را اصلی‌ترین منبع بی‌ثباتی در منطقه خواند و ادامه داد: ایران قاطعانه از حق مردم سوریه برای حمایت از استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور حمایت می‌کند و معتقدیم حضور نظامی کشورهای خارجی در سوریه هیچ کمکی به ثبات و امنیت در این کشور و در منطقه نخواهد کرد.

ضرورت خروج نیروهای امریکا از خاک سوریه
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه با بیان اینکه نگرانی‌های کشور همسایه و برادر ترکیه را در خصوص امنیت مرزهای مشترک سوریه و ترکیه بخوبی درک می‌کنیم، گفت: ایران معتقد است که حضور نظامی در خاک سوریه راه‌حل نیست.
وی چهارچوب نشست‌های چهارجانبه روسیه، سوریه، ترکیه و ایران را مناسب‌ترین مسیر دیپلماتیک برای توافق و استقرار امنیت در مرزهای مشترک سوریه و ترکیه خواند و تأکید کرد: نیروهای اشغالگر امریکایی جز تشدید ناامنی در سوریه و حمایت از تروریست‌ها در ادلب دستاورد دیگری در منطقه نداشتند و خروج فوری نیروهای نظامی و اشغالگر امریکا از خاک سوریه را کمکی بزرگ به ثبات و امنیت این منطقه می‌دانیم.

گشایش صفحه جدیدی در روابط ایران و سوریه
فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه نیز در این نشست خبری با بیان اینکه سفر اخیر آقای رئیسی صفحه جدیدی از گسترش روابط بین دو کشور بود، گفت: گام‌های عملی آغاز شده و با دستورات رهبران دو کشور تلاش داریم آنها را گسترش دهیم.
وی با تمجید دیپلماسی فعال ایران در مسیر وحدت‌بخشی بین دولت‌های اسلامی خاطرنشان کرد: با جدیت پیگیر تماس‌ها و دیدارها با دیگر کشورهای عربی هستیم. در نشست جده و بعد از آن شاهد بخشی از این تحرکات بودید. اینها بخشی از تلاش‌های امت ما برای تحقق همکاری و همراهی در مقابله با تمام تهدیداتی است که امت ما و پیشرفت آن را تهدید می‌کند.
 
 هیچ تفاوتی بین داعش، امریکا و اسرائیل نیست
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: وقتی داعش ضعیف‌تر می‌شود اسرائیل وارد صحنه می‌شود و حملاتش را علیه سوریه بیشتر می‌کند. هیچ تفاوتی بین داعش، امریکا و اسرائیل نیست. ملت ما این جنایات را فراموش نمی‌کند و هر کس مرتکب این جنایات شده قطعاً روزی مجازات خواهد شد.
المقداد در ادامه با تقدیر از کمک ایرانیان در ایام زلزله اخیر سوریه گفت: کمک‌هایی که ایران بعد از زلزله اخیر انجام داد کمک‌های بزرگی بود و نشان داد دو کشور برادر و دوست هستیم. از ملت ایران و رهبری جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی