خوزستانی‌ها منتظر دمای 50 درجه باشند

آخر هفته داغ در تهران و نیمه جنوبی کشور

 ایران زمین - دما در روزهای پایانی هفته در بیشتر نقاط کشور بویژه جنوب گرم می‌شود، اما هواشناسی می‌گوید افزایش دما در حدی نیست که برایش هشداری صادر شود و مردم نگران نباشند.
روز گذشته صحبت‌هایی در مورد تعطیلی برخی نقاط کشور به دلیل افزایش نامتعارف دما مطرح شده بود که این سؤالی بود که در گفت‌و‌گو با «صادق ضیاییان» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی مطرح کردیم.
 وی توضیح داد: در حال حاضر در دومین ماه از تابستان به سر می‌بریم و بالا بودن درجه هوا طبیعی است و برای روزهای باقیمانده از هفته جاری هم پیش‌بینی ما این است که دما قدری زیاد می‌شود ولی به حدی نیست که لزومی به صدور هشدار هواشناسی داشته باشد.
به گفته وی انتظار می‌رود دما در برخی از نقاط کشور از جمله پایتخت به 39 تا 40 درجه و برای استان‌های جنوبی مانند خوزستان به 49 تا 50 درجه برسد.
 وی تصریح کرد: در روز‌های پایانی هفته توده کم‌فشار حرارتی موجب افزایش دما در استان‌های شمالی می‌شود.
البته دمای احساسی مردمی که در فضای باز هستند، می‌تواند بالاتر باشد.
وی با اشاره به اینکه با گرم شدن هوا تبعاً استفاده از وسایل سرمایشی هم افزایش می‌یابد، از مردم خواست سعی کنند دمای وسایل سرمایشی را در حد 24درجه نگه دارند تا به شبکه برق فشار مضاعفی وارد نشود. ضیاییان با اشاره به اینکه بروز سیلاب در روز گذشته (دوشنبه) در جنوب استان کرمان و هرمزگان مشکلاتی را بوجود آورده بود، افزود: امروز سه‌شنبه نیز انتظار می‌رود این وضعیت را در جنوب غربی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و هرمزگان داشته باشیم اما از شدت آن کم می‌شود.
روز دوشنبه لاله‌زار کرمان با 11 درجه سانتیگراد و دیزین با 12درجه خنک‌ترین نقاط کشور و دهلران ایلام و اهواز خوزستان با 49 درجه گرمترین نقاط کشور بودند.
دیروز همچنین کمینه دمای تهران 27 درجه و بیشینه دما 38 درجه سانتیگراد بود.

هشدار نارنجی برای خوزستان
در همین حال «محمد سبزه‌زاری» مدیرکل هواشناسی خوزستان به «ایران» گفت: نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد احتمال دارد دما در روزهای سه‌شنبه تا پنجشنبه در مناطق مرکزی، جنوبی و غربی خوزستان به بالای 50 درجه هم برسد.
به گفته وی اهواز، آبادان، هویزه، حمیدیه، خرمشهر، بستان و دشت آزادگان از جمله مناطقی هستند که آخر هفته بسیار گرمی را تجربه می‌کنند.
وی البته این را هم یادآور شد که اهواز در تابستان امسال دمای 54 درجه بالای صفر را هم به ثبت رسانده بود. وی تصریح کرد: در روزهای پایانی هفته همچنین جریان جنوبی هوا سبب می‌شود هوای شرجی در شهر‌هایی مانند هندیجان و ماهشهر به شدت بالا برود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی