صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

ایران در ایران

ساماندهی صیادان بدون مجوز
در هرمزگان
بندرعباس -  معاون استاندار هرمزگان گفت: با صدور حدود ۸۰۰۰ مجوز صیادی جدید، صیادانی که حدود ۲۵ سال برای دریافت مجوز صیادی بلاتکلیف بودند، ساماندهی شدند.
عادل شهرزاد با بیان اینکه در ۲۵ سال گذشته تقریباً سازمان شیلات کشور مجوزی برای صیادی در هرمزگان صادر نکرده بود، افزود: با راه‌اندازی سامانه ملی صدور مجوزها، حدود ۱۲ هزار و۷۰۰ صیاد بدون مجوز در استان هرمزگان شناسایی شدند که پس از پایش سه مرحله‌ای، بانک اطلاعاتی۱۰ هزار و۹۰۰ نفر از صیادان ثبت و برای حدود هشت هزار نفر مجوز صید صادر شد. وی بیان کرد: استفاده از عنوان غیرمجاز برای این صیادان سنتی که سالیان درازی در کنار دریا زندگی می‌کنند و شغل اجدادی آنها صیادی بوده است، درست نیست بلکه باید از این منابع به شکل مدیریت شده استفاده کنند. شهرزاد با اشاره به مزیت صدور مجوز برای صیادان خاطرنشان کرد: این صیادان که قبل از این هیچ بیمه‌ای نداشتند طبق موافقتنامه بیمه روستاییان و عشایر، بیمه شدند و حتی می‌توانند تسهیلات برای تجهیزات شناورها بگیرند و در حوزه سوخت نیز به آنها کمک خواهد شد.

بهار شیراز بدون هوای ناسالم
شیراز- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، وضعیت کیفیت هوای شیراز در سه ماهه نخست سال‌جاری را بدون روزهای ناسالم گزارش کرد و یادآور شد: شهروندان باید برای حفظ این موهبت بزرگ کوشا باشند و از اقدامات آلوده کردن هوا پرهیز کنند.
 عباس رضاییان‌زاده با تشریح اقدامات برای سالم‌سازی هوای شیراز در این خصوص گفت: بر اساس سنجش دستگاه‌های مستقر در سطح شهر شیراز با مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ در شهر شیراز، ۳۳ روز وضعیت کیفی هوا در شرایط پاک، ۵۸ روز قابل قبول و دو روز ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش شده و تعداد روزهای ناسالم، بسیار ناسالم و خطرناک نیز صفر بوده است.
او با بیان اینکه اصلی‌ترین آلاینده در هوای شهر شیــراز ذرات معلــق کمتــر از ۱۰ مــیکرون است، ادامه داد: ابعاد بسیار ریز در حد ۱۰ میکرون قابلیت ورود به بخش‌های انتهایی دستگاه تنفس را دارد و سپس وارد جریان خون شده و به ارگان‌های مختلف بدن آسیب می‌رساند؛ ذرات درشت‌تر می‌توانند به داخل بینی، دهان و حلق راه پیدا کنند و از عوارض کوتاه مدت این ذرات سردرد، سرگیجه، آبریزش از چشم و بینی، سوزش چشم و حالت تهوع است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به این موضوع که ارتباط مداوم یا تنفس غلظت زیاد ذرات باعث ایـجاد بیـماری می‌شود، گفت: بهتر است در زمان بروز این پدیده فعالیت در خارج از منزل را به کمترین میزان ممکن رسانده و از فعالیت فیزیکی و ورزش، رفتن به مراکز تفریحی و پارک‌ها خودداری شود، همچنین مواد غذایی را بدون پوشش در مجاورت هوای آزاد قرار ندهیم.

مشهد زیر تابش اشعه فرابنفش
مشهد - رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیشترین میزان اشعه فرابنفش ثبت شده در شهر مشهد مربوط به چند روز اخیر با عدد ۶.۳ است که در رده‌بندی شاخص اشعه ماوراء بنفش در وضعیت «خطر زیاد» قرار می‌گیرد.
محمد پذیرا اظهار کرد: با توجه به اهمیت موضوع معاونت محیط زیست و خدمات شهری برای اولین بار در کشور با هدف افزایش خدمت‌رسانی به شهروندان به‌صورت تخصصی به این موضوع ورود و ۱۰ دستگاه سنجش اشعه ماوراء بنفش را خریداری و در سطح شهر نصب کرده است. تجهیزات مذکور مطابق با استانداردهای روز دنیا به‌صورت لحظه‌ای مقادیر اشعه ماوراء بنفش را ثبت کرده که بعد از تجمیع و تحلیل در قالب شاخص UV از طرق مختلف اطلاع‌رسانی عمومی می‌شود.

مهاجرت معکوس در البرز با تکمیل طرح‌های گازرسانی
کرج - مدیرعامل شرکت گاز البرز گفت: با گازرسانی به روستاهای استان شاهد رونق اقتصاد روستایی و کنش‌های اجتماعی و مهاجرت معکوس هستیم.
به گزارش ایسنا، سیدرضا غفاریان با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته کاستی‌هایی در بحث گازرسانی به روستاهای استان صورت گرفته ولی در دولت سیزدهم سعی شده روند گازرسانی با سرعت بیشتری انجام شود، اظهار کرد: تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار در طرح گازرسانی دیده شده‌اند و به ترتیب اولویت، گازدار می‌شوند.
وی با بیان اینکه تا پایان شهریور البرز استان سبز می‌شود، گفت: گازرسانی به ۵۰ روستای البرز در حال انجام است.
این مسئول تأکید کرد: کل مشترکان استفاده کننده از نعمت گاز در استان البرز ۹۶۹ هزار و ۶۶۳ مشترک بوده که ۹۰۱ هزار و ۸۱۶ مشترک در مناطق شهری و ۶۷ هزار و ۸۴۷ مشترک در مناطق روستایی هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی