صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

هواشناسی تا پایان هفته پیش‌بینی کرد

هشدار سیل در جنوب و خنک شدن هوا در شمال

گروه ایران زمین - بارش‌های رگباری و سیل آسا که در روزهای گذشته خسارت‌هایی را به زیر ساخت‌های شهری، روستایی و بخش کشاورزی استان‌‌های جنوبی از جمله سیستان و بلوچستان وارد کرده بود، امروز هم ادامه دارد.
از سوی دیگر در شمال کشور، هواشناسی خبر از خنک شدن هوا می‌دهد.
«کبری رفیعی» کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: روز گذشته (یکشنبه) مردم در جنوب سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان و جنوب غرب کرمان، شاهد بارش‌های رگباری و بالا آمدن آب در رودخانه‌های فصلی و سیلابی شدن آنها بودند که در برخی نقاط نیز با خیزش گرد و خاک همراه بود.
امروز دوشنبه نیز این مخاطرات در شمال و غرب و شرق هرمزگان، جنوب شرق فارس و جنوب غرب کرمان ادامه دارد که احتمال آبگرفتگی معابر، جاری شدن سیلاب، اختلال در سفرهای بین شهری، طغیان رودخانه‌های فصلی، سیلابی شدن مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت و اختلال در تردد ریلی، جاده‌ای و هوایی وجود دارد که برای این مناطق هشدار نارنجی هواشناسی صادر شده است.
همچنین احتمال خسارت به محصولات زراعی و باغی به‌دلیل وزش باد‌های شدید و بارش‌های سیل آسا وجود دارد که لازم است کشاورزان تمهیدات لازم را بیندیشند و سازه‌های گلخانه‌ها را در این مناطق کنترل کنند.
وی همچنین از مردم و مسافران این استان‌ها خواست از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.
به گفته وی این وضعیت تا عصر روز دوشنبه در استان‌های جنوبی وجود دارد.
وی همچنین تأکید کرد: از روز دوشنبه تا چهارشنبه در استان‌های شرقی، شمال شرقی، سمنان، تهران والبرز باید منتظر باد شدید مقطعی و خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا باشیم.
دما تا اواخر هفته در بیشتر مناطق کشور تغییر محسوسی ندارد اما در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل افزایش نسبی دما را خواهیم داشت.
در اواخر هفته جاری موج بعدی بارش‌های رگباری از راه می‌رسد.
انسداد محور هراز
در همین حال «غلامعباس بهرامی نیا» مدیرکل دفتر امور عملیات راهداری، ماشین‌آلات و مدیریت بحران سازمان راهداری وحمل‌ و نقل جاده‌ای به «ایران» گفت: با توجه به بارش‌ها و ریزش سنگ در محور هراز این جاده در ورودی تونل «نشل» با هدف حفظ ایمنی مسافران به‌صورت موقت مسدود شده است.
همچنین به‌دلیل بارش‌های رگباری در سیستان و بلوچستان دو محور روستایی دچار آبگرفتگی شده‌اند که این دومحور نیز به‌صورت مقطعی مسدود هستند تا آب فروکش کند. وی با تأکید بر آماده‌باش نیروهای راهداری در استان‌هایی که برای آنها هشدار هواشناسی صادر می‌شود از مردم خواست به توصیه‌های هواشناسی کاملاً توجه کنند زیرا سیلاب تابستانی به‌دلیل اینکه بسیاری از مردم تصوری از بالا آمدن آب رودخانه‌ها در این فصل ندارند می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
هوای خنک در راه مازندران
 هواشناسی مازندران با اشاره به تداوم ناپایداری‌های جوی تا چند روز آینده، پیش‌بینی کرد که دمای هوای این استان تا روز چهارشنبه روند کاهشی را در پیش بگیرد و هوا نیز خنک‌تر شود.
بر اساس پیش‌بینی هواشناسی  تا روز سه‌شنبه هفته جاری، علاوه بر کاهش شدت گرما، رگبار متناوب باران، رعد و برق و وزش باد در مازندران دور از انتظار نباشد.
 هواشناسی مازندران همچنین با اعلام وضعیت هشدار سطح زرد، هرگونه فعالیت دریایی در این استان را تا صبح روز سه‌شنبه، ناامن اعلام کرد.
 هواشناسی پیش‌بینی کرد که  طی این مدت سرعت وزش باد در مناطق نزدیک ساحل تا ۱۲ و در مناطق دور از ساحل نیز تا ۱۵ متر بر ثانیه برسد .

 

جستجو
آرشیو تاریخی