صفحات
شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و چهل و پنج - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

بارندگی‌ها شرایط را برای شیوع بیماری‌های قارچی‌گیاهی فراهم کرد

هشدار به شالیکاران گیلان به‌خاطر بیماری بِلاست

رشت - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از شالیکاران استان خواست تا در شرایط فعلی آب و هوایی مراقب بیماری بِلاست باشند.
صالح محمدی اظهار کرد: بارندگی‌ها شرایط را برای بیماری قارچی بلاست فراهم می‌کند؛ از این‌رو ضروری است تا کشاورزان با سرکشی و پایش مزارع، در صورت مشاهده نخستین علائم بیماری نسبت به مبارزه شیمیایی با استفاده از سموم مناسب و توصیه شده از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی اقدام کنند.
وی خاطر نشان کرد: شالیکاران با بیماری بلاست آشنا هستند بنابراین برای مبارزه و پیشگیری از این بیماری می‌توانند به کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مراکز خدمات جهاد کشاورزی گیلان اعم از دولتی و خصوصی مراجعه کرده و نکات فنی را دریافت کنند.
محمدی اضافه کرد: سموم مناسب برای کنترل بیماری بلاست در داروخانه‌های گیاه‌پزشکی استان گیلان موجود است که با استفاده از آن در زمان مناسب می‌توان از خسارت بیماری جلوگیری کرد؛ همچنین کشاورزان از مخلوط کردن کودهای مایع و سموم دیگر در هنگام سمپاشی برای کنترل این بیماری خودداری کنند.
بیماری بلاست از بیماری‌های قارچی در مزارع برنج است که علائم آن با توجه به‌شدت، از لکه‌های بیضی یا دوکی کوچک روی برگ، تا سوختگی کامل برگ دیده می‌شود؛ دمای هوای بیش از ۲۷ درجه سلسیوس و رطوبت بالای ۹۰ درصد در کنار مصرف بیش از حد کودهای ازته از جمله عوامل مؤثر در گسترش این بیماری در مزارع برنج است، البته حساسیت ارقام مختلف نسبت به بیماری بلاست هم متفاوت است و وجود روزهای ابری با شرایط دمایی یاد شده، باعث افزایش آلودگی می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی