تأییدیه کنست به دیکتاتوری نتانیاهو

پیش‌نویس طرح اصلاحات قضایی با تحریم اپوزیسیون به تصویب رسید

حسین فاطمی
خبرنگار

پیش‌نویس طرح اصلاحات قضایی مدنظر کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو، در شرایطی که احزاب اپوزیسیون به منزله اعتراض رأی‌گیری را تحریم کردند بدون حتی یک مخالف و با 64 رأی حامیان نخست‌وزیر به تصویب رسید.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، نتانیاهو و حامیانش دیروز بی‌توجه به فریادهای اعتراضی که هفته‌ها در سراسر اراضی اشغالی بلند شده بود، همه 140 بند این طرح اصلاحات قضایی موسوم به «لغو برهان معقولیت» را که به معنای عدم نظارت قضات عالی این رژیم بر عملکرد دولت آن است، مورد بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.
از ابتدای این نشست که نتانیاهو تحت تدابیر شدید امنیتی خود را از بیمارستان به آن رساند، صدای اعتراض و فریادهای نمایندگان موافق و مخالف، جلسه را به تشنج کشانده بود. این در حالی بود که بسیاری از سران اپوزیسیون همچون یائیر لاپید، نخست‌وزیر دولت ائتلافی سابق این رژیم، پیش‌تر مذاکره با کابینه در این راستا را بی‌ثمر خوانده بودند و بنی گانتس وزیر جنگ سابق نیز نسبت به عبور از خط قرمزهای اجتماعی هشدار داده بود. اما در نهایت لجاجت نتانیاهو و حامیانش برای قطعی کردن بحران پیش رو، سبب شد 56 نماینده اپوزیسیون نشست را تحریم و جلسه را ترک کنند تا صهیونیست‌های تندرو بدون حتی یک مخالف رأی‌گیری را به سود خود تمام کنند. بنیامین نتانیاهو که خرسند از این شرایط بود نیز پس از ثبت رأی خود، پیش از اعلام نتایج از پارلمان خارج شد. به نوشته رسانه‌های عبری زبان، اعتراضات همچنان پس از پایان رأی‌گیری در اطراف کنست ادامه دارد و با پیوستن بسیاری از سران اپوزیسیون به معترضان، اتحادیه‌های کارگری نیز آغاز اعتصاب‌ها را اعلام کردند. یائیر لاپید اعلام کرد نسبت به این اقدام غیرقانونی به دیوان عالی دادگستری شکایت خواهد کرد و سران معترضان نیز از تداوم تجمعات خبر دادند.
در همین حال منابع آگاه اعلام کردند که در پی تحولات کنست، بورس اسرائیل به شدت سقوط کرده است.

تقلاهای بی‌فایده بایدن
اما در آستانه رأی‌گیری کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) برای تصویب بند مهمی از لایحه جنجالی (اصلاحات قضایی) کابینه این رژیم، رئیس‌جمهور امریکا در آخرین تقلای خود که بی‌فایده هم بود خواستار توقف روند تصویب این لایحه و همچنین اجماع احزاب این رژیم شد. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در گفت‌وگو با وبسایت عبری زبان «واللا» بشدت نسبت به رأی‌گیری در کنست رژیم صهیونیستی برای تصویب نهایی بند لغو «استدلال معقولیت» یا «دلیل منطقی» لایحه اصلاحات قضایی ابراز نگرانی کرد.
بایدن در این خصوص گفت، به‌نظر می‌رسد لایحه‌ای که به عنوان بخشی از اصلاحات قضایی مورد بحث قرار گرفت، تنها شکاف‌ها و اختلافات را در رژیم صهیونیستی گسترش داده و آنها را کاهش نمی‌دهد. وی افزود که «با توجه به گستردگی تهدیدها و چالش‌های پیش روی اسرائیل، منطقی نیست که سران اسرائیل عجله کنند، آنها باید برای رسیدن به اجماع، همه را گردهم بیاورند.» بایدن همچنین گفت که از دیدگاه دوستان اسرائیل در کاخ سفید، اصلاحات قضایی پیشنهادی بیش از پیش منجر به اختلاف و تفرقه شده است.
جالب اینجاست که قبل‌تر، توماس فریدمن، روزنامه‌نگار مشهور امریکایی در مقاله‌ای برای روزنامه نیویورک تایمز نوشت که فقط جو بایدن می‌تواند رژیم صهیونیستی را از بحران کنونی نجات بدهد. فریدمن در مقاله‌ خود از جو بایدن خواست برای حل بحران رژیم صهیونیستی وارد عمل شود.
روزنامه‌نگار مشهور امریکایی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را مسئول بحران دانست و گفت اگر نتانیاهو به تلاش برای تصویب قانونی ادامه بدهد که دیوان عالی اسرائیل را از مهم‌ترین اختیارات قانونی خود برای بازنگری در تصمیمات افراطی یا انتصاب افراد محروم کند، منجر به فروپاشی ارتش اسرائیل و نابودی نه فقط ارزش‌های مشترک میان امریکا و اسرائیل بلکه منافع حیاتی امریکا نیز می‌شود. با این حال روابط میان رژیم صهیونیستی و امریکا در ماه‌های اخیر به دنبال طرح اصلاحات قضایی رژیم صهیونیستی که براساس آن اختیارات دیوان عالی کاهش می‌یابد، دچار تنش شده است تا جایی که روابط تل آویو – واشنگتن در سردترین دوران خود بسر می‌برد.

تیر به سنگ خورده هرتزوگ
در کنار آخرین تقلاهای بی‌فایده جو بایدن برای توقف کودتای قضایی بنیامین نتانیاهو و ائتلاف حاکم، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی هم در واپسین تلاش‌های خود سعی کرد با طرح پیشنهادی، بحران را در سرزمین‌های اشغالی کنترل کند. در این زمینه وبسایت عبری «واینت» عصر یکشنبه گزارش داد که در بحبوحه تلاش‌های ماراتنی برای دستیابی به توافق، پیش از تصویب قانونی که استدلال‌های غیرمنطقی بودن تصمیمات کابینه را از بین می‌برد، رئیس‌ رژیم صهیونیستی در تلاش برای پایان دادن به اختلافات بر سر اصلاح دستگاه قضا پیشنهاد جدیدی برای حل و فصل اختلافات بین ائتلاف حاکم و مخالفان ارائه کرد که به نتیجه ای نرسید.
بر اساس گزارش «واینت»، راهکار ارائه شده توسط هرتزوگ شامل دو بخش است؛ بخش اول مربوط به متن توافقی پیرامون کاهش استدلال غیرمنطقی و عادی‌سازی «معیار معقول بودن» در تصمیمات دولت است، در حالی که بخش دوم مربوط به تعلیق روند قانونگذاری سایر قوانینی است که توسط دولت به عنوان بخشی از طرح تضعیف قوه قضائیه مطرح می‌شود.
این وبسایت عبری افزود که راهکار پیشنهادی هرتزوگ در چهارچوب دور مذاکرات گسترده‌ای است که او با طرف‌های ذی‌ربط در ائتلاف مخالفان انجام می‌دهد. او اوایل دیروز، پس از بازگشت از سفرش به امریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر در بیمارستان شیبا، جایی که نتانیاهو بستری بود، ملاقات کرد. در این گزارش آمده است که هرتزوگ با یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون نیز دیدار کرده است.
 او همچنین به دنبال میانجیگری برای برگزاری دیداری بین یاریو لوین، وزیر دادگستری و گانتس برای نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف است.

 

نگاه

«بی بی» تهدید بزرگ

بحران تمام‌عیار سیاسی، امنیتی، دیپلماتیک، اجتماعی، اقتصادی و... در سراسر اراضی اشغالی به حساس‌ترین و بی‌سابقه‌ترین مرحله خود در تاریخ رژیم صهیونیستی رسیده است تا جایی که به واسطه اصرار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و ائتلاف حاکم بر قانونی کردن کودتای قضایی در کنست، روزنامه واشنگتن‌پست نوشت که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین تهدید علیه امنیت این رژیم است.
آن طور که ماکس بوکس، تحلیل‌نویس در مقاله‌ای برای روزنامه واشنگتن پست نوشته، «قبل از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا من گفتم که وی اولین تهدید علیه امنیت امریکاست. امروز نیز اطمینان دارم اولین تهدید علیه امنیت رژیم صهیونیستی از جانب فردی شبیه ترامپ است؛ یعنی بنیامین نتانیاهو.» به گفته این روزنامه‌نگار امریکایی، «نتانیاهو توجهی به این مسأله ندارد که سیاست‌هایش دموکراسی را در اراضی اشغالی از بین می‌برد و خطری علیه روابط مستحکم این رژیم با امریکاست و چه بسا شعله انتفاضه سوم میان فلسطینی‌های کرانه باختری را برافروزد. نتانیاهو نیز مثل ترامپ تنها به حفظ قدرت و سیاست‌های افراطی خود توجه می‌کند.»
ماکس بوکس نوشته که «به رغم دستاوردهای ادعایی صهیونیست‌ها در ۷۵ سال گذشته، اما با یک معضل بسیار نگران‌کننده مواجه هستند که در روزهایی که کسانی مثل دیوید بن گوریون و گلدن مائیر در اراضی اشغالی حکمرانی می‌کردند، این معضل وجود نداشت و به ذهن کسی نمی‌رسید. این معضل این است زمانی که خطرناک‌ترین تهدید علیه یک نظام از سوی رهبران آن باشد چه باید کرد. بایدن تلاش می‌کند نتانیاهو را سر عقل بیاورد اما او به حرف‌های بایدن گوش نمی‌دهد. احتمالاً فلسطینی‌ها و ساکنان اراضی اشغالی بهای سنگین سیاست‌های توهمی و ویرانگر نتانیاهو را بپردازند.»

جستجو
آرشیو تاریخی