یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت برگزار شد

آسمان امن با رزم نوین هوایی

سرلشکر محمد باقری
 رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

با این سطح از آمادگی هیچ دشمنی توان نفوذ و تجاوز به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران را ندارد.
 نیروی هوایی ارتش در حوزه‌های مختلف به خودکفایی رسیده و توانایی امروز نیرو با سال‌ها و دهه‌های گذشته قابل مقایسه نیست.

 

امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی
فرمانده کل ارتش

امریکایی‌ها سالیان سال با خیالات واهی در منطقه حضور پیدا کرده و رفته‌اند اما امنیت منطقه فقط با مشارکت کشورهای منطقه پایدار خواهد شد. حضور نیروهای فرامنطقه‌ای بجز ایجاد ناامنی و خسارت برای مردم و کشورهای منطقه نتیجه‌ای نخواهد داشت.

 

امیر خلبان علیرضا رودباری
سخنگوی رزمایش فدائیان حریم ولایت

در این رزمایش بعد از رصد، شناسایی و عکسبرداری مواضع از سوی هواپیمای آر.اف.4 و پهپادهای شناسایی مهاجر6 و کمان12، پهپادهای انهدامی آرش، نیروهای تعبیه‌شده در نقش دشمن را مورد هدف قرار دادند. اهداف زمینی از سوی پهپاد‌های بمب افکن کرار با شلیک بمب‌های ۵۰۰ پوندی، با موفقیت منهدم شدند.

 

یکشنبه گذشته، مرحله اصلی و فاز عملیاتی یازدهمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت ۱۴۰۲، با اعلام رمز«یاحسین(ع)» از سوی فرمانده نیروی هوایی ارتش در منطقه عمومی اصفهان آغاز شد؛ رزمایشی که می‌توان آن را نوعی واکنش نسبت به ادعای افزایش حضور نظامی امریکا در منطقه خلیج فارس ارزیابی کرد. روش‌های مقابله با حملات نیروهای حمله‌ور در نقش دشمن با استفاده از تاکتیک‌های نوین به صورت دو طرفه کنترل شده از محورهای اصلی این رزمایش است؛ فرایندهایی که با استفاده از تجهیزات متنوع نیروی هوایی اعم از هواپیماهای شکاری و ترابری و نیز پهپادها دنبال شد. علاوه بر پایگاه شهید بابایی اصفهان، پایگاه‌های شهید لشکری تهران، شهید نوژه همدان، شهید دوران شیراز، شهید یاسینی بوشهر، شهید عبدالکریمی بندرعباس، وحدتی دزفول، شهید فکوری تبریز، شهید حبیبی زهام مشهد، شهید حسینی بیرجند و برادران شهید دلحامد چابهار، به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این رزمایش شرکت دارند. از این رو هرچند محل اصلی این رزمایش، منطقه عمومی انارک اصفهان است اما می‌توان گفت که همه جغرافیای ایران اسلامی از شمال تا تنگه هرمز و جزایر سه گانه را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.

جزئیات اجرای عملیات از سوی شکاری‌ها و پهپادها
به گفته امیر خلبان علیرضا رودباری، سخنگوی این رزمایش در نخستین مرحله رزمایش که یکشنبه گذشته برگزار شد، عملیات‌های رزم پهپادی، شناسایی و جنگ الکترونیک از سوی پهپادهای نیروی هوایی ارتش اجرا شد. در این مرحله پهپادهای رزمی، شناسایی و اخلالگر کمان-12، کرار، مهاجر6 و آرش مجهز به انواع سرجنگی و با حمل انواع تجهیزات جنگ الکترونیک و بمب‌های بهینه‌سازی شده و نقطه زن با استفاده از اصل غافلگیری، اهداف حیاتی نیروهای نارنجی (نیروهای تعبیه شده در نقش دشمن) را منهدم کردند. در ادامه، جنگنده بمب‌افکن‌های راهبردی سوخو۲۴ و جنگنده بمب‌افکن‌های F4 با شلیک موشک‌های ارتقا یافته و دورایستای «قاصد» با استفاده از اصل غافلگیری شبانه و در ارتفاع پست، اهداف زمینی را با موفقیت منهدم کردند.
به گفته سخنگوی رزمایش، انجام تیراندازی علیه اهداف هوایی با سرعت و در ارتفاعات مختلف و با استفاده از انواع موشک‌های لیزری، تلویزیونی حرارتی، راداری و انواع راکت‌ها و بمب‌های تولید شده توسط متخصصان داخل کشور، یکی از بخش‌های مهم این مرحله از رزمایش بود.
روز گذشته نیز در دومین روز رزمایش بعد از رصد، شناسایی و عکسبرداری مواضع از سوی هواپیمای آر.اف.4 و پهپادهای شناسایی مهاجر6 و کمان12، پهپادهای انهدامی آرش مجهز به سر جنگی، اهداف مهم و حیاتی نیروهای نارنجی  (نیروهای تعبیه‌شده در نقش دشمن) را مورد هدف قرار دادند. همچنین اهداف زمینی از سوی پهپاد‌های بمب افکن کرار با شلیک بمب‌های ۵۰۰ پوندی، با موفقیت منهدم شدند. بمب‌های 500 پوندی، پیش از این از سوی جنگنده‌های اف4 و اف5 حمل و مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 باقری: دشمن توان تجاوز به حریم هوایی کشور را ندارد
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته در حاشیه برگزاری این رزمایش با بیان اینکه رزمایش به اهداف تعیین شده خود دست پیدا کرد، اظهارکرد: همرزمان ما در نیروی هوایی تمرین‌هایی را انجام دادند، علاوه بر آن در خلیج فارس، تنگه هرمز، مناطق شمال شرقی، شمال غربی و جای جای کشورمان این رزمایش با موفقیت برگزار و گزارش ارائه شد که گویای انجام موفق این رزمایش بود.
سرلشکر محمد باقری افزود: خدا را شاکر هستیم که نیروی هوایی ارتش با تکیه بر توانمندی‌های بومی، آموزش‌های کیفی، مهارت‌های عالی که دارد، همچنین با جانفشانی و حرکت‌های جهادی، امنیت بسیار مناسب و قابل قبولی را برای فضای کشور از شمال تا تنگه هرمز و جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی تأمین کرده است و با این سطح از آمادگی هیچ دشمنی توان نفوذ و تجاوز به حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران را ندارد.
به گفته رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، نیروی هوایی ارتش در حوزه‌های مختلف به خودکفایی رسیده و توانایی امروز نیرو با سال‌ها و دهه‌های گذشته قابل مقایسه نیست.

واکنش فرمانده کل ارتش به خبر اعزام جنگنده‌های امریکا به منطقه
فرمانده کل ارتش نیز پیام این رزمایش را آمادگی و اقتدار برای پاسداری از استقلال، تمامیت ارضی و آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی و صیانت قاطع از منافع ملت بزرگ ایران، تقویت و ارتقای همکاری‌های منطقه‌ای و آتش خشم برای دشمنان جمهوری اسلامی ایران دانست.
امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی افزود: از مهم‌ترین نتایج رزمایش‌های نیروهای مسلح، ارتقای آمادگی روحی و رزمی، بازداشتن دشمنان از هرگونه تعدی به تمامیت ارضی، منافع ایران و مردم عزیز است.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اعلام امریکا برای اعزام تعدادی جنگنده و یک ناو جنگی به منطقه گفت: امریکایی‌ها سالیان سال با خیالات واهی در منطقه حضور پیدا کرده و رفته‌اند اما سرانجام این منطقه برای کشورهای منطقه است و امنیت منطقه نیز فقط با مشارکت کشورهای منطقه پایدار خواهد شد. حضور نیروهای فرامنطقه‌ای بجز ایجاد ناامنی و خسارت برای مردم و کشورهای منطقه نتیجه‌ای نخواهد داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی