18 وزنه‌بردار ایرانی به مسابقات جهانی عربستان می‌روند

تخته ریاض زیر پای ستاره‌های دنیا

پریسا غفاری
روزنامه‌نگار

فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری لیست اولیه نفرات شرکت‌کننده در پیکارهای جهانی عربستان به‌عنوان یکی از مراحل انتخابی المپیک را منتشر کرد که اسامی 18 ملی‌پوش کشورمان برای این رقابت‌ها دیده می‌شود؛ رویدادی که روزهای ۱۳ تا ۲۶ شهریور در ریاض برگزار می‌شود.
در استارت لیست اولیه این پیکارها، نام حسین‌سلطانی، میرمصطفی جوادی، امیرحقوقی، سیدایوب موسوی، محمد زارعی، رضا دهدار، سیدرسول معتمدی، پیمان جان، مهدی کرمی، امیر عزیزی، آیت شریفی و علی داودی دیده می‌شود. لیستی که نامی از کیانوش رستمی دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو و نقره المپیک ۲۰۱۲ لندن و علیرضا یوسفی قهرمان جوانان جهان دیده نمی‌شود. وزنه‌برداران ایران در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ ریاض در دسته‌های ۸۱، ۸۹، ۹۶، ۱۰۲، ۱۰۹ و به‌اضافه ۱۰۹ کیلوگرم به روی تخته خواهند رفت. ۸۱ و ۹۶ کیلوگرم جزو اوزان المپیکی نیست.در دسته ۸۹ کیلوگرم بلغارها نام کارلوس ناسار را برای رقابت‌های قهرمانی جهان در لیست قرار دادند در حالی که این وزنه‌بردار به خاطر مصدومیت شدید نمی‌تواند به روی تخته برود.
همچنین در دسته ۸۹ کیلوگرم تیان تائو چینی، آنتونینو پیتزولاتو از ایتالیا و لی دائین از چین به‌عنوان مدعیان اصلی حضور دارند.در دسته ۱۰۲ کیلوگرم نیز ایمن باچا از تونس، فارس الباخ قطری، سیدرسول معتمدی، رضا دهدار، جین و چانگ از کره‌جنوبی مدعیان اصلی رقابت‌های این دسته المپیکی به شمار می‌روند. همچنین در دسته فوق‌سنگین نامدارانی مانند لاشا تالاخادزه گرجستانی، سیمون مارتروسیان و لالایان ارمنی، گورمیناسیان بحرینی، علی داودی، آیت شریفی و‌ مان اسعد از سوریه حضور دارند.
اما در بخش زنان، فدراسیون ۶ وزنه‌بردار ریحانه کریمی در دسته ۵۹، فاطمه کشاورز در ۶۴، الهه رزاقی ۷۶، الهام حسینی و پریسا نورعلی در ۸۱ و زینب شیخ حسن ارباب در دسته ۸۷ کیلوگرم را راهی ریاض می‌کند. ریحانه کریمی، سیده الهام حسینی و پریسا نورعلی سه نماینده ایران در دسته‌های المپیکی دسته‌های ۵۹ و ۸۱ کیلوگرم هستند که می‌توانند شانس خود را در این رقابت‌ها برای رسیدن به المپیک انتخاب کنند. ریحانه کریمی در دسته ۵۹ کیلوگرم با ورودی ۱۹۰ کیلو به روی تخته می‌رود. بیشترین ورودی در این گروه از آن فرناندا ینی آلوارزسیاسدو از کلمبیا با ۲۴۰ کیلوگرم است. در این دسته ۷۲ وزنه‌بردار حضور دارند.در دسته ۸۱ کیلوگرم هم سیده الهام حسینی با ورودی ۲۳۵ کیلوگرم و پریسا نورعلی با ورودی ۲۲۱ کیلوگرم حضور دارند. بیشترین ورودی را ژویو وانگ از چین با ۲۷۰ کیلوگرم به خود اختصاص داده است. ۴۹ وزنه‌بردار در این دسته به روی تخته می‌روند. پیکارهای وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۲۳ جهان اصلی‌ترین مرحله گزینشی المپیک است و غایبان این رقابت‌ها عملاً جایی در لیست مدعیان المپیک ندارند.

جستجو
آرشیو تاریخی