آغاز ساخت 50 هزار واحد نهضت ملی مسکن در استان تهران

در استان تهران 140 هزار نفر متقاضی نهضت ملی مسکن هستند که زمین برای این تعداد تأمین و عملیات اجرایی 50 هزار واحد شروع شده است

برنامه تولید و عرضه مسکن جدید در شهر تهران بطور جداگانه از نهضت ملی مسکن پیش می‌رود اما در استان تهران 140 هزار واحد در برنامه نهضت ملی مسکن طرح‌ریزی شده است که در شهرهای جدید و برخی شهرستان‌های استان ساخته می‌شود. در شهر تهران تولید مسکن بر پایه نوسازی بافت فرسوده است.

برنامه تولید و عرضه مسکن جدید در شهر تهران بطور جداگانه از نهضت ملی مسکن پیش می‌رود اما در استان تهران 140 هزار واحد در برنامه نهضت ملی مسکن طرح‌ریزی شده است که در شهرهای جدید و برخی شهرستان‌های استان ساخته می‌شود.
در شهر تهران تولید مسکن بر پایه نوسازی بافت فرسوده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به برنامه تأمین مسکن در استان تهران گفت: در شهر تهران 33 هزار واحد در حال عملیات نوسازی است و در قالب نهضت ملی مسکن 140 هزار واحد نیز در شهرهای اطراف تهران با توجه به تعداد متقاضیان، پیش‌بینی شده است که تأمین زمین برای این واحدها به میزان 80 درصد انجام گرفته و ساخت 50 هزار واحد نیز شروع شده است.
به گفته حسین جنتی بیشترین واحدهای نهضت ملی مسکن استان تهران در پرند و به تعداد 72 هزار واحد احداث می‌شود. وی افزود: تعهد ما در تولید مسکن برای تهران حدود 500 هزار واحد است که در نهضت ملی مسکن 140 هزار متقاضی تأیید صلاحیت شده‌اند و برای آنها، واحدهای نهضت ملی مسکن تخصیص می‌یابد. جنتی با اشاره به برگزاری صدمین جلسه شورای مسکن به ریاست استاندار تهران و با حضور اعضای این شورا با محوریت شهرهای جنوب غرب استان به میزبانی شهر جدید پرند گفت: بیش از ۱۱ هزار نفر متقاضی در طرح نهضت ملی مسکن در جنوب غرب استان تأیید نهایی شده‌اند که تا هفته دولت، بخشی از این متقاضیان، واحدهای آماده خود را تحویل می‌گیرند. وی افزود: تأمین زمین برای سایر متقاضیان نیز انجام شده است و بزودی عملیات اجرایی ساخت واحدهای دیگر طرح نهضت ملی مسکن آغاز می‌شود.

تأخیر در ساخت
براساس این گزارش در نشست بررسی وضعیت اجرای نهضت ملی مسکن و طرح‌های دیگر مسکن در استان تهران، استاندار تهران گفت: حدود ۵۰۰ هزار واحد برای طرح نهضت ملی مسکن در این استان تعهد و نسبت به اجرای آن قدری عقب ماندگی داریم که باید شناسایی و تعیین زمین با قابلیت ساخت در اولویت باشد.
علیرضا فخاری در جلسه شورای مسکن، اظهار داشت: تسریع در تأمین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و اجرای طرح جوانی جمعیت اولویت دارد.
وی ادامه داد: فرمانداران با تشکیل جلسه نسبت به شناسایی زمین‌های مستعد اقدام کنند و تأمین زمین از طریق الحاق، تغییر کاربری، تأمین اراضی از طریق بافت فرسوده و بازآفرینی و ایجاد تسهیلات برای داوطلبین ساخت مسکن در بخش خصوصی انجام پذیرد.
استاندار تهران خاطرنشان کرد: اولویت صدور پروانه برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شود تا جامعه هدف یعنی دهک‌های یک تا چهار در قالب این طرح تحت پوشش قرار گیرند.
 فخاری ادامه داد: کارگروهی با ترکیب بخش‌های مختلف از جمله برنامه و بودجه، حوزه عمرانی شهرداران و غیره تشکیل شود تا برای آینده‌پژوهی به منظور توسعه سطحی جمعیت تصمیم گرفته شود و در طرح تلفیقی به نقطه‌ای برسیم که اگر نیاز باشد شهرهای اقماری با ضوابط جدید ایجاد شود.
وی افزود: فرمانداران گزارشی از میزان ظرفیت طرح بازآفرینی شهرستان‌ها را ارائه دهند، همچنین آخرین وضعیت همکاری بانک‌ها گزارش شود. طبق مصوبات شورای عالی مسکن مقرر شد برای تأمین امور زیربنایی، یک سوم هزینه‌ها را دستگاه‌های ذی‌ربط مثل آب، برق، گاز و غیره؛ یک سوم را راه و شهرسازی از محل صندوق توسعه مسکن و یک سوم را نیز استان که سهم استانداری تهران است، تأمین کنند.
فخاری گفت: فرمانداران دلایل توجیهی عقب‌ماندگی طرح ملی مسکن را ارائه دهند، چرا که رئیس‌جمهور در جلسه اخیر شورای مسکن علت را جویا شدند.
وی همچنین بر ارائه گزارش تحلیلی در مورد اقدامات برای اصلاح کار بنگاه‌های غیرمجاز تأکید کرد تا اثرگذاری آنها سنجیده شود. فخاری در مورد جایگاه تعاونی‌های مسکن نیز گفت: تعاونی‌ها نهاد مسئول هستند که برای خدمات شکل می‌گیرند اما پاسخگویی و نظارت بر عملکرد بر عهده اداره تعاون است‌.

حذف پیمانکاران غیرفعال
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه مطالعات همه شهرک‌های نهضت ملی مسکن را انجام می‌دهیم، گفت: پیمانکارانی که پای کار نیستند از پروژه‌های مسکن کنار گذاشته می‌شوند.
ارسلان مالکی گفت: تمام ارکان نظام از جمله دولت و مجلس شورای اسلامی با هم‌افزایی پای کار تأمین مسکن هستند تا مردم از فرصت استثنایی نهضت ملی مسکن نهایت استفاده را ببرند. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: مقرر شد تا یک ماه آینده تمام سایت‌ها که زمین دریافت کردند؛ امور آماده‌سازی خود را آغاز کنند و کار به قرارداد نهایی و عملیات اجرایی برسد.
وی با بیان اینکه کمک‌هایی در تأمین زیرساخت‌های نهضت ملی مسکن خواهیم داشت، تصریح کرد: در خصوص تأمین اعتبار برای مطالعات مکان‌یابی زمین‌های جدید هم تصمیم گرفته شد که ما این حوزه را تأمین اعتبار می‌کنیم و مطالبه برای شهرک‌سازی جدید انجام می‌شود.
وی افزود: همچنین مقرر شد زمین مورد نیاز مردم در روستاها نیز تأمین شده و به افرادی که تمایل به ساخت و ساز دارند زمین واگذار شود و در صورت تأمین زمین و اجرای امور آماده‌سازی پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان کرمان جهش پیدا می‌کند. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 4 میلیون متقاضی بدون مسکن و متأهل در کشور ثبت‌نام کردند، گفت: چالش بزرگ ما در کشور کمبود مسکن است و هدفی غیر از تأمین مسکن مردم و اجرای سیاست‌های جمعیتی نداریم.
مالکی ادامه داد: از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ به ازای هر ۱۰۰ خانواری که ایجاد شده، ۶۰ منزل مسکونی ساخته شده و اثرات انباشت کمبودها، عقب‌ماندگی و کم‌کاری دولت‌های گذشته در حوزه مسکن همچنان مشاهده می‌شود.

 

بــــرش

طرح جوانی جمعیت
علیرضا فخاری، استاندار تهران در نشست اخیر شورای مسکن استان تهران بر تأمین زمین طرح‌های مسکن با اشاره به اهمیت اعطای زمین به خانواده‌های مشمول طرح جوانی جمعیت گفت: واگذاری زمین به مشمولان در طرح جوانی جمعیت باید با سرعت بیشتری انجام شود، این مهم مورد تأکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور هم است. از همه مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و شهرداران می‌خواهم به طور ویژه بحث واگذاری زمین را در طرح جوانی جمعیت پیگیری کنند.
در این خصوص مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران نیز گفت: تا پایان سال به همت شهر جدید پرند تعداد ۴۰۰ قطعه به خانواده‌های مشمول طرح جوانی جمعیت در این شهر جدید واگذار می‌شود که قطعاً با افزایش مشمولان این طرح، تأمین زمین برای واگذاری به آنها در سایر نقاط استان انجام خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی