کنعانی در واکنش به ادعای تروئیکای اروپایی مبنی بر عدم لغو تحریم‌های تسلیحاتی مطرح کرد

پاسخ به اروپا جدی، متناسب و متوازن خواهد بود

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز گذشته با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی با تأیید تداوم مذاکرات غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن اعلام کرد:«مذاکرات درباره آزادی زندانیان و رفع انسداد از دارایی‌های مالی ایران و همچنین گفت‌و‌گوهای رفع تحریم‌ها با فراز‌و‌نشیب‌هایی ادامه دارد.» وی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی از همه مسیرها و فرصت‌های دیپلماتیک از جمله گفت‌وگوها و تبادل پیام‌های با واسطه برای احقاق حقوق ملت ایران در موضوع هسته‌ای استفاده می‌کند، تصریح نمود:«ازهیچ فرصتی دریغ نخواهیم کرد. تلاش‌های دیپلماتیک ادامه دارد و متناسب با شرایط و فرصت‌ها این مسیر را دنبال خواهیم کرد.»
روند جاری میان ایران و ایالات‌متحده مبنی بر مذاکرات غیرمستقیم، یک روز پیش‌تر از سوی جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا مطرح شده بود. «سالیوان» در گفت‌وگو با شبکه صدای امریکا خاطرنشان کرد:«دولت جو بایدن با هدف آزاد کردن امریکایی‌های بازداشت ‌شده در ایران، با جمهوری اسلامی مذاکرات «غیرمستقیم» دارد.» وی در توضیح بیشتر افزود:«ما به‌ طور غیرمستقیم با ایران تماس داشته‌ایم و هیچ مذاکره مستقیمی بر سر موضوع هسته‌ای یا بازداشت‌شدگان وجود ندارد. ما از این دست گفت‌وگوهای غیرمستقیم در مورد بازداشت‌شدگان داشته‌ایم، زیرا این وظیفه ما است که تلاش کنیم شهروندان امریکایی را به خانه بازگردانیم.» در حال حاضر سه جاسوس ایرانی- امریکایی به نام‌های عماد شرقی، مراد طاهباز و سیامک نمازی و یک ایرانی دارای اقامت دائم امریکا به نام شهاب دلیلی در ایران زندانی هستند.
اظهارات کنعانی و مشاور امنیت ملی امریکا در حالی مطرح شده که در هفته‌های اخیر دور تازه‌ای از گفت‌و‌گوهای غیرمستقیم میان ایران و ایالات‌متحده با میانداری عمان به جریان افتاده است؛ مذاکراتی که به موازات آن علی باقری، رئیس هیأت ایرانی نیز دیدارهایی با همتایان خود از کشورهای اروپایی از سر گذرانده است. باقری چندی پیش ابتدا با همتایان خود از فرانسه، آلمان و انگلیس در ابوظبی و سپس با انریکه مورا، معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قطر دیدار کرد. این در حالی بود که بسیاری از رسانه‌های غربی از جمله شبکه امریکایی «سی‌ان‌ان» به نقل از منابع دیپلماتیک، این گفت‌و‌گوها را سازنده خوانده و تصریح کردند که گفت‌و‌گوهای ایران و اتحادیه اروپا روی نکات کلیدی از جمله سطوح غنی‌سازی هسته‌ای و همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متمرکز بوده است. پس از آن نیز سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که در بازه زمانی اخیر رگه‌هایی از واقع‌بینی و سیاست سازنده دیده شده است اما این برای ایران کافی نیست. در همین اثنا منابع دیپلماتیک رسمی امریکا دسترسی ایران به ۳ میلیارد دلار از وجوه خود را در عراق تأیید کردند و همزمان از بازگشت اموال مسدود شده ایران در دیگر کشورها از طریق بانک‌هایی در قطر و عمان خبر دادند. خبرگزاری بلومبرگ هم تأیید کرد که ایران و امریکا به توافق غیررسمی نزدیک شده‌اند.

سرکشی اروپا
خبرها درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و غرب در حالی پیشرونده ارزیابی می‌شود که همزمان تروئیکای اروپایی ادعاهای نامرتبط با توافق هسته‌ای را مطرح می‌کنند و می‌کوشند آن را بهانه‌ای برای عدم تمکین به تعهداتشان در چهارچوب این توافق قرار دهند. این کشورها در نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل با طرح ادعای همکاری پهپادی ایران با روسیه در بیانیه‌ای ادعایی خواستارعدم انقضای تحریم‌های موشکی بالستیک ایران در تاریخ مقرر در قطعنامه ۲۲۳۱ شدند. سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این موضوع گفت:«آنها بدانند ایران این حق را برای خودش محفوظ می‌داند که واکنش جدی، متناسب و متوازن نشان دهد.»
رویه بهانه‌جویانه اروپا مبنی بر عدم پذیرش احتمالی تعهداتشان نیز با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست روز گذشته روبه‌رو شد. کنعانی یادآور شد:« هم دولت امریکا به صورت غیرقانونی از یک توافق بین‌المللی خارج شد و هم دولت‌های اروپایی از انجام تعهداتشان در چهارچوب برجام اجتناب کردند و به‌رغم وعده‌هایی که دادند، نتوانستند نقصان امریکا را جبران کنند.» او تصریح کرد:«اینکه به‌رغم کوتاهی و عدم اجرای تعهداتشان در برجام در موضع مدعی بنشینند وعلیه ایران اتهاماتی مطرح یا تحریم‌هایی را بر مبنای ادعاهای واهی علیه ایران تحمیل کنند، یک اقدام کاملاً غیرقانونی و غیرقابل پذیرش است.» وی با تأکید بر اینکه این اقدامات را رد می‌کنیم و غیرسازنده و حرکت در مسیر کاملاً بی‌نتیجه می‌دانیم، افزود:«دولت‌های اروپایی به جای بهانه‌جویی و اتهام‌زنی باید پاسخگوی مسئولیت خود در مورد برجام و ایران باشند و به تعهداتشان به صورت مسئولانه عمل کنند.»

جستجو
آرشیو تاریخی