گزارش وزارت کار نشان می‌دهد

خط اعتباری 5 هزار میلیارد تومانی برای تعاونی‏ها

4000 تعاونی جدید در دولت سیزدهم ایجاد شد

 
طبق گزارش معاونت امور تعاون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهار هزار و 293 تعاونی جدید در قالب تعاونی تولیدی، توزیعی و خدماتی با عضویت 152 هزار و 417 نفر ایجاد شد که برای 103 هزار و 532 نفر بستر اشتغالزایی را فراهم کرد.
از این تعداد 2 هزار و 575 تعاونی جدید در قالب تعاونی تولیدی با ایجاد 49 هزار و 299 فرصت شغلی ثبت شد. همچنین 909 مورد تعاونی توزیعی با ایجاد 42 هزار و 191 فرصت شغلی تشکیل شد.
یک هزار و 23 مورد تعاونی خدماتی با اشتغال 27 هزار و 799 مورد در دولت سیزدهم ثبت شد. همچنین زنان نقش قابل توجهی در تشکیل تعاونی‏ها داشتند. در این دولت 752 مورد تعاونی زنان با 7 هزار و 413 عضو و ایجاد فرصت شغلی برای 10 هزار و 848 نفر تشکیل شد.
طبق گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از میان تعاونی‏ها، 53 تعاونی به صورت تخصصی در خوشه کسب و کارها فعال هستند.
در مجموع حدود 243 هزار تعاونی در کشور وجود دارد که از این تعداد 101 هزار تعاونی فعال هستند که سهم تعاونی‏های تولیدی از کل تعاونی‏ها، حدود 52 درصد است همچنین 17 درصد تعاونی‏ها توزیعی و 31 درصد تعاونی‏های خدماتی‏اند.
تعاونی‏های تولیدی شامل تعاونی‏هایی هستند که در امور مربوط به کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش و صید ماهی، شیلات، صنعت، معدن، عمران شهری و روستایی و عشایری و نظایر اینها فعالیت می‏کنند.
تعاونی‏های توزیعی، نیاز مشاغل تولیدی و یا مصرف کنندگان عضو خود را در چهارچوب مصالح عمومی و به منظور کاهش هزینه‏ها و قیمت‏ها تأمین می‏کنند و در حوزه‏های تأمین کالا و مسکن و سایر نیازمندی‏های روستاییان وعشایر وکارمندان فعال هستند.

خط اعتباری 5 هزار میلیارد تومانی برای تعاونی‏ها در دولت سیزدهم
دولت سیزدهم با تأکید بر اقتصاد مردمی اقدام به توسعه و گسترش ثبت و فعالیت تعاونی‏ها و شناسایی تعاونی‏های مشکل دار کرد و در این رابطه معاونت امور تعاون وزارت کار بیش از گذشته نقش آفرینی کرد.
دولت سیزدهم در حمایت از تعاونی‏ها اقدام به ایجاد خط اعتباری جدید برای تعاونی‏ها با همکاری بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‏گذاری جهت حمایت از توسعه کارآفرینی و به ظرفیت‏رسانی شرکت‏های تعاونی با اولویت اشتغال کرد.
اختصاص خط اعتباری 2 هزار میلیارد تومانی در سال گذشته منجر شد تا تعاونی‏ها برای سرمایه در گردش خود و توسعه فعالیت‏ها تسهیلات را دریافت کنند. حمایت‏های مالی از تعاونی‏ها منجر شد تا امسال نیز طبق تفاهمنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بانک توسعه تعاون، سه هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح‏های تعاونی مستقر در روستاها و شهرها تخصیص پیدا کند.
اعطای تسهیلات به اینجا ختم نمی‏شود بلکه از منابع بند الف تبصره 18 به بخش تعاون 25 هزار میلیارد تومان منابع پیش‏بینی شده است و در قالب بند ب تبصره 16 برای اولین بار سهم برای بخش تعاونی توسط شورای برنامه‏ریزی استان‏ها دیده شده است تا با حمایت استانداران و شورای برنامه‏ریزی در استان‏ها از این تسهیلات بهره‏مند شوند.
بهره‏مندی تعاونی‏ها از سیاست‏های تشویقی بازار کار(مشوق بیمه‏ای ودستمزد)، انعقاد تفاهمنامه در راستای مانع زدایی از تولید و کسب و کارهای تعاونی با سازمان‏ها و نهادهای مرتبط، حمایت و کمک به اتحادیه‏های تخصصی، حمایت از اعطای تسهیلات به اتحادیه‏ها و شرکت‏های تعاونی، کمک به افزایش سطح اشتغال مولد در بخش تعاون و حمایت از تعاونی‏ها جهت شرکت در نمایشگاه‏های داخلی و خارجی از جمله مهمترین سیاست‏های وزارت کار در حمایت از تعاونی‏ها بود.

ایجاد کلینیک بخش تعاون در کشور
کارگروه رفع موانع اعتباری تعاونی‏ها نیز در یک سال گذشته تشکیل شد و اقدام به شناسایی مشکلات تعاونگران کرد. بر همین اساس مسائل و مشکلات یک هزار و 291 تعاونی شناسایی شد و در نهایت با راهکارها و حمایت‏های صورت گرفته مشکل 474 تعاونی که شامل 37 درصد از کل تعاونی‏های مشکل دار بود، حل شد و به چرخه اقتصادی برگشتند. ایجاد کلینیک بخش تعاون با هدف بررسی، حل مسائل و مشکلات و ارائه مشاوره‏های تخصصی و آموزشی به شرکت‏های تعاونی در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است تا تعاونی‏ها با قدرت در اقتصاد از سهم حدود هشت درصدی به سهم 25 درصدی خود دست یابند. در این باره مدیرکل دفتر ترویج آموزش و تحقیقات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‏گوید: با توجه به رصد مسائل تعاونگران در کشور تلاش می‏کنیم با ارائه مشوق‏های لازم به تعاونی‏ها بتوانیم بخشی از این مشکلات را رفع کنیم تا زمینه پایداری این شرکت‏های تعاونی فراهم شود.
طبق گفته «سیدامیرحسین جوزی»، با هدف ترمیم وضع موجود تعاونی‏های سطح کشور، کلینیک بخش تعاون ایجاد می‏شود تا تعاونگران مسائل مربوطه را در این کلینیک مطرح کنند.
اقدامات دولت سیزدهم در تسهیل فضای کسب‏و‏کارهای تعاونی، منجر به توسعه تعاونی‏ها در حوزه‏ها و گرایش‏های مختلف شده و زمینه را برای ایجاد اشتغال مولد و پایدار، فقرزدایی و توانمندسازی اقشار آسیب‏پذیر جامعه فراهم کرده است.

 

بــــرش

افزایش سرمایه صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی ازمهمترین ابزارهای تقویت بخش تعاونی را مباحث مالی عنوان کرده و می‌گوید: بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون به تعاونی ها تسهیلات پرداخت می کنند. سرمایه بانک توسعه تعاون سال 89 تا ابتدای سال 1402 افزایش معناداری نداشت که موفق شدیم بعد از 13 سال، این سرمایه بیش از 140 درصد رشد پیدا کند و از 2. 8 همت به 6. 2 همت برسد تا عقب افتادگی جبران شود. مهدی مسکنی در گفت و گو با روزنامه «ایران اقتصادی» می گوید: برای افزایش سرمایه صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون نیز برنامه ریزی کرده ایم. وی با بیان اینکه به دنبال رشد تعاونی ها هستیم می گوید: ثبت تعاونی ها2. 5 درصد افزایش و تعداد شاغلان 3. 5 درصد رشد یافته است. همچنین 181 درصد افزایش پرداخت تسهیلات به تعاونی ها داشته ایم. برای اولین بار در تاریخ تعاون، در سال 1401 خط اعتباری ویژه تعاونی 2 هزار میلیارد تومان راه اندازی کردیم که تا قبل از این، خط اعتباری وجود نداشت که این امر منجربه گره گشایی و افزایش سرمایه در گردش تعاونی ها شد. مسکنی می گوید: یک هزار و 700طرح تعاونی در دولت سیزدهم به بهره برداری رسید که تسهیلات قرض الحسنه و 15 درصد افزایش صدور ضمانت نامه های بانکی را داشته ایم.

جستجو
آرشیو تاریخی