وزارت اطلاعات ضمن قدردانی از پلیس آلبانی مطرح کرد

تنفس مصنوعی غرب به منافقین

گردهمایی کم شمار منافقین روز گذشته در حومه پاریس با حضور مسئولان دولت امریکا و انگلیس برگزار شد اختتامیه مزدوران

وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای با توجه به حملات پلیس آلبانی به مقر منافقین در تیرانا، به یک سلسله اقدامات جنایتکارانه این سازمان در ماه‌های قبل اشاره کرده و برخورد اخیر دولت آلبانی با تروریست‌ها را قابل تقدیر دانست. در بیانیه این نهاد ارشد امنیتی به دستگیری و متلاشی کردن هسته‌‌های خرابکار تروریستی اشاره شده که چند نفر از اعضای این هسته‌های نفاق از زندانیانِ آزاد شده آشوب‌ها در جریان عفو معیاری سال گذشته بودند که پس از آزادی از زندان نیز مجدداً به اقدامات خرابکارانه روی آورده بودند.

تجمع کم شمار روز گذشته گروهک مجاهدین در حومه پاریس با حضور میهمانانی از چهره‌های دولتی ایالات متحده و نخست‌وزیر پیشین انگلیس دورنمای حرکتی این اقلیت ضد ایرانی را روشن کرد. گروهک منافقین چند روز پس از آنکه دولت فرانسه نشست سالانه این گروه در مرکز پاریس را لغو کرد، با رجوع به حکم یکی از دادگاه های ایالتی فرانسه ناگزیر شد گردهمایی کم تعداد خود را در جایی اطراف پاریس موسوم به «اورسوراواز» با حضور تعدادی از اعضای این گروهک و با سخنرانی مریم رجوی سرکرده تروریست‌های وطن‌فروش برگزار کند. این در حالی بود که «مایک پنس»، معاون اول دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین امریکا در این تجمع حضور یافت و به همراه «لیز تراس»، نخست‌وزیر پیشین انگلیس که پیام تصویری برای منافقین ارسال کرده بود، حمایت خود را از این گروه تروریستی اعلام کردند. «مایک پمپئو»، وزیر خارجه سابق امریکا نیز با فرستادن پیامی ویدیویی از منافقین پشتیبانی کرد و درباره حصول هر توافق احتمالی با ایران هشدار داد. «پنس» نیز که قصد دارد سال آینده از طرف حزب جمهوری‌خواه در انتخابات آتی ریاست جمهوری امریکا شرکت کند، سخنران ویژه این مراسم بود.
این برای نخستین ‌بار نبوده و نیست که مقامات رسمی و غیررسمی امریکا حمایت خود را از گروهک مجاهدین خلق علنی می‌کنند؛ حمایت‌هایی که با وجود موضع رسمی واشنگتن در بیانیه سال 1994که با اسناد و مصادیق روشن، مجاهدین را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد، نشان داد این کشور همچنان در رسته حامیان پرو پاقرص جریان‌های تروریستی به شمار می‌آید. در حقیقت این تنها واقعیتی است که هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات بر سر آن توافق نظر دارند و هر دو از گروهی که علناً خود را وقف پروژه براندازی و فروپاشی جمهوری اسلامی کرده است، پشتیبانی می‌کنند. چه معلوم شده اعضای این گروهک ذیل هدف مشترک واشنگتن و تل آویو، حربه مناسبی برای به اجرا درآوردن عملیات ترور و جاسوسی و اقدامات ضد امنیتی در ایران به شمار می‌آیند.
حضور مجازی لیز تراس نخست‌وزیر سابق انگلیس نیز در این مراسم جالب توجه است. وی رکورددار کوتاه‌ترین مدت نخست‌وزیری در انگلیس است که حتی هم حزبی‌هایش بیش از 45 روز او را تحمل نکردند، در نهایت مجبور به استعفا شد و حالا با حضور در نشست منافقین دوره بازنشستگی‌اش را طی می‌کند. گفتنی است الیزابت، ملکه سابق انگلیس در همین دوره کوتاه مسئولیت لیز تراس درگذشت.

دلایل یک پیوند
اما در جست‌و‌جوی دلایل همبستگی میان مقام‌های امریکایی و گروهک منافقین فارغ از وجه مشترک ضدیت هر دو با بنیان‌های نظام جمهوری اسلامی، نباید خیلی به دنبال مؤلفه‌های پیچیده و چند لایه در همپوشانی منافع طرفین بود. این در حالی است که رویکرد مرموز و ناپیدای این گروهک تروریستی هر از چند گاهی مورد توجه محافل رسانه‌ای غرب قرار گرفته و سبب تمرکز فعالان و پژوهشگران بر چند و چون عملکرد گروه مجاهدین و پیوند تنگاتنگ آن با گعده‌های سیاستمداران امریکایی شده است. در همین راستا چند سال پیش بود که شبکه «ان بی‌سی» در گزارشی اختصاصی به روابط میان گروهک منافقین و سیاستمداران امریکایی پرداخت و در بخشی از آن گزارش اعلام کرد که «اکنون، مجاهدین خلق هزاران دلار به سیاستگذاران امریکایی می‌پردازد تا در مراسم‌های این گروه سخنرانی کنند». چنین بود که معلوم شد تنها یک سخنرانی «جان بولتون»، مقام سابق ضد ایرانی امریکا در تجمع چند سال پیش گروه مجاهدین در پاریس برای این گروه 40 هزار دلار خرج برداشته است. این امر نشان می‌داد که نحوه حضور مشارکت کنندگان عادی در نشست‌های این گروه، چندان تفاوتی با جنس دعوت از مقام‌های سیاسی امریکایی ندارد. در همین راستا روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز در گزارشی به برگزاری نشست‌ سه سال پیش گروهک منافقین در پاریس با شماری از هواداران اجاره‌ای اشاره کرده و نوشته بود که بخش زیادی از حاضران، جزو اتباع اروپای شرقی و پناهجویان سوری‌ای بودند که با وعده سفر توریستی رایگان به پاریس، به محل برگزاری این تجمع منتقل شده بودند. این رسانه انگلیسی نیز یادآور شده بود که در این نشست‌ها همواره سیاستمداران سابق کشورهای غربی با دریافت مبالغ سنگین، در حمایت از منافقین سخنرانی می‌کنند.

منافقین زیر ضرب دولت آلبانی
نشست کم تعداد روز گذشته منافقین در حومه پاریس پس از آن برگزار شد که مقر مجاهدین خلق در آلبانی موسوم به کمپ اشرف3 هفته گذشته دوبار از سوی پلیس ضدتروریستی آلبانی مورد حمله قرار گرفت و وسایل الکترونیکی و تجهیزات سایبری این گروهک ضبط شد. پس از آن نیز «ادی راما» نخست‌وزیر آلبانی در مصاحبه با اشپیگل آلمان اعلام کرد: «اگر مجاهدین خلق می‌خواهند با ایران بجنگند، باید خاک ما را ترک کنند چراکه آلبانی هیچ قصدی برای جنگیدن با ایران ندارد و مایل نیستیم هیچ‌کسی از میهمان‌نوازی ما سوءاستفاده کند».
سازمان مجاهدین خلق یکی از گروه‌هایی بود که با در پیش گرفتن مشی مسلحانه، پس از انقلاب از نظام جمهوری اسلامی فاصله گرفت و به اقدامات مسلحانه و تروریستی روی آورد؛ مجموعه اقداماتی که در نهایت با فرار سرکردگان و اعضای این سازمان به عراق و قرار گرفتن آنها در سایه حمایت رژیم بعث و حامیانش، ورود به دوره تازه‌ای از تحرکات تروریستی و خشونت بار را تجربه کرد. اعضای این گروهک در سال 1395 پس از تخلیه اردوگاه‌های عراق، با هواپیماهای امریکایی و به دستور باراک اوباما راهی شهر «تیرانا»، پایتخت آلبانی شده و در مقری موسوم به «اشرف ۳» مستقر شدند. این جریان از سال ۲۰۱۳ به بعد تحت حمایت گسترده مالی بازیگران غربی قرار گرفته است و تجمعات کم تعداد خود در شهرهای مختلف اروپا و امریکا را بواسطه این کمک‌ها ترتیب داده است. به نظر می‌رسد با نوع مواجهه‌ای که دولت آلبانی با اعضای مستقر در کمپ «اشرف 3» در پیش گرفته است، رهبران این گروه باید بیش از پیش نگران اتفاقاتی باشند که در روند تعامل اخیر پایتخت‌های غربی با جمهوری اسلامی در حال روی دادن است؛ روندی که نشان می‌دهد با وجود حمایت میهمانان پرخرج امریکایی، کشورهای منظومه غرب در پی ناکامی اجرای سناریوهای براندازانه علیه ایران چاره‌ای جز در پیش گرفتن سیاست کاهش تنش در برابر آن نمی‌بینند؛ امری که می‌تواند به معنای پایان حیات رو به احتضار این گروه خشونت آفرین باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی