گزارش «ایران» از جشنواره نمایش‌ عروسکی تهران-مبارک

استقبال مردم تهران از عروسک‌ها

دبیر جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی در گفت‌وگو با «ایران»: باید امید را به گروه‌های جوان نمایش عروسکی منتقل کنیم

استقبال مردم از عروسک‌ها
سه روز از برگزاری نوزدهمین جشنواره نمایش‌ عروسکی تهران-مبارک با اجرای بیش از 30 نمایش در چند سئانس اجرا بدون هیچ حاشیه و رخداد ناخوشایندی می‌گذرد که می‌توان این آرامش و لحظات خوب را مدیون وفای به عهد و خوش قولی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همراهی معاونت هنری، همدلی و حضور مؤثر مدیر و مسئولان اداره کل هنرهای نمایشی و برنامه‌‌ریزی و مدیریت بسامان دبیرخانه جشنواره نمایش عروسکی دانست که پابه‌پای هادی حجازی‌فر (دبیر جشنواره نمایش عروسکی) گام برداشتند و از این هنرمند حمایت کردند. یکی از اهداف برگزاری جشنواره نمایش عروسکی تهران برگزاری دورهمی هنرمندان و مخاطبان و عروسک‌ها برای ثبت و بازگویی روایت‌های مختلف از احوال و موقعیت‌های انسانی در بستر خیال و نیز ایجاد وفاق و حال خوب و شادی بین آحاد جامعه است که با نگاهی به حال و هوای هنرمندان و مخاطبان آثار جشنواره می‌توان دریافت این هدف متعالی نیز به وقوع پیوسته است. مردم تهران با استقبالی که از این رویداد نمایشی کرده‌اند نشان دادند همچنان به هنر و نمایش عروسکی علاقه دارند و از هنر و فرهنگ ایران زمین حمایت می‌کنند. همچنین باید گفت که این جشنواره فرصت مناسبی برای خانواده‌هاست تا با حضور در این رویداد، هم به تماشای نمایش‌های عروسکی بروند و هم با سپری کردن اوقات فراغت‌شان در فضایی فرهنگی، لحظات شاد و دلنشینی را کنار هم تجربه کنند.

بیا ببینیم و بیاموزیم
جشنواره نمایش عروسکی تهران فضای مناسبی برای آفرینش و پختگی در هنر عروسکی است. برگزاری چنین رویدادی باعث شده است که هنرمندان و بازیگران حوزه عروسک‌بازی در ایران بتوانند ویترینی برای شکوفا ساختن و ارائه استعداد خود داشته باشند و با معاشرت و کسب تجربه کنار بزرگان این عرصه، با همکاری بازیگران و سایر هنروران مختلف، نمایش‌هایی درخور و جذاب را برای مخاطبان خلق کنند. امیدواریم آن‌طور که دبیر جشنواره در گفت‌وگو با رسانه‌ها مطرح کرد، سطح کیفی و کمی تولید آثار عروسکی به جایی برسد که بتوان با اختصاص سالنی ویژه و حتی سالن‌های بزرگ تئاتر کشور، در طول سال شاهد تداوم اجراهای عروسکی و رفع عطش و نیاز مخاطب این گونه نمایشی باشیم.

حضوری که می‌شود پررنگ‌تر باشد
حضور پیشکسوتان عرصه نمایش عروسکی در جشنواره و تماشای آثار حاضر در آن، نقطه قوت دیگر این رویداد بزرگ است. امری که به نظر می‌رسد با دعوت از کهنه‌کاران و صاحبان تشخیص و سابقه در این حوزه، بر رونق و گرمای جشنواره افزود و میزان اثرگذاری و سطح تبادل تجربه را در آن بیشتر و بیشتر کرد. شاید هم در روزهای باقی‌مانده، استادان و مأنوسان به صداقت و توانایی و تأثیرگذاری عروسک‌ها، این خالقان و هم‌نشینان خیال و راستی و پاکی و حال خوب، بیشتر در جشنواره حضور داشته باشند؛ خیلی‌ها چشم انتظار قاب بستن از حضور هنرمندان خاطره‌ساز سال‌های کودکی و نوجوانی‌شان کنار عروسک‌ها هستند؛ امیدوارانه منتظر می‌مانیم و می‌بینیم.

علاقه هنرمند گرجی برای حضور گروه‌های نمایشی ایرانی در گرجستان
تنگیز خوخیا، تهیه‌کننده گروه نمایشی گرجستانی و دبیر جشنواره ملی تئاتر گرجستان از جمله مدعوین این دوره جشنواره است. وی در دیدار با کاظم نظری (مدیرکل هنرهای نمایشی) ضمن ابراز خوشحالی از حضور گروهش در این جشنواره، ابراز علاقه‌مندی کرد که بتواند از گروه‌های نمایشی ایرانی برای اجرای نمایش در گرجستان دعوت کند. او افزود: «قصد داریم تا جشنواره عروسکی بسیار بزرگی در گرجستان برگزار کنیم و مطمئن هستم که این جشنواره در گرجستان می‌تواند ارتباط بسیار خوب و محکمی برای ارتباط تئاتری بین دو کشور باشد.»

حمایت کانون از آثار راه‌یافته به جشنواره نمایش عروسکی تهران
مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام کرد، از نمایش‌های راه‌یافته به نوزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک حمایت می‌کند. این مرکز 5 نمایش «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» به کارگردانی عادل بزوده، «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها»، «آی تک» به کارگردانی فاطمه برمال از هنرمندان کانون استان اردبیل، «دختر کوچولو» به کارگردانی طیبه آنجدانیو «نوازندگان غول‌پیکر بختیاری» نیز به کارگردانی محسن اکرمی را حمایت می‌کند. این پنج نمایش در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک که از ۸ تا ۱۷ تیر ۱۴۰۲ به دبیری هادی حجازی‌فر در تهران برگزار می‌شود روی صحنه می‌روند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی