فضای‌مجازی

یادداشتی در نقد داعیه دخالت ندادن سیاست در فرهنگ در کشورهای غربی، اعطای هدیه تولد به نیازمندان توسط یک بازیگر، تصمیم دولت هلند برای کاهش آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه‌ها و تبعات ناگزیر آزادی بیان قلمداد کردن اقدام وقیحانه قرآن‌سوزی را در فضای مجازی امروز بخوانید.

روسیه را از همه رویدادهای فرهنگی حذف کردند
سعید مستغاثی، منتقد سینما در اینستاگرامش یادداشتی درباره ادعای سیاسی نکردن فرهنگ در کشورهای غربی منتشر کرده و نوشته است:«در اخبار آمده بود که در نشست تازه فدراسیون جهانی والیبال تصمیم گرفتند روسیه را پس از اینکه از تمامی مسابقات جهانی خط زدند، حتی از رنکینگ جهانی والیبال که مقام دوم را داشت، حذف کنند! سال‌هاست در بوق و کرنا می‌دمند که چرا ورزشکاران ایران با اسرائیلی‌ها مسابقه نمی‌دهند و شعارهایی از قبیل اینکه «ورزش و سیاست جداست»، «نباید ورزش را سیاسی کرد» و همین‌طور درباره هنر، سیاست و... سر می‌دهند ولی حالا نوبت خودشان که شده، نه تنها ورزش و هنر را با سیاست ممزوج نموده بلکه حتی تاریخ را هم با آن ترکیب کردند، یعنی بنا به سیاست روز می‌توان در تاریخ هم دستکاری کرد! جل‌الخالق! یعنی نه تنها به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، روسیه را از همه مسابقات ورزشی و از همه جشنواره‌های هنری جهان حذف کردند و اجازه ندادند به هیچ جشنواره فیلم و موسیقی و... راه پیدا کند و در هیچ کنسرتی یک روس برنامه اجرا نماید، بلکه اینک حتی از تاریخ ورزش نیز حذفشان کرده‌اند!»

اعطای هدیه تولد به نیازمندان
پوریا پورسرخ بازیگر، هدایای هوادارانش را به مناسبت تولدش به خیریه تقدیم کرده و در اینستاگرامش نوشته است: «بازهم بهترین هدیه تولدم رو از دست شما گرفتم. دوستانى که بى‌منت و بى‌چشمداشت سال‌هاست در کنار من بودید. ایرادها و اشتباهات من رو بخشیدید و در مقابل فقط عشق دادید و عشق. امسال هم به نیت سالروز تولدم شرمنده‌تون شدم و به رسم ادب تشکر می‌کنم از مبلغى که خودتون جمع کردید و به نیازمندان تقدیم کردید. ویدیوى تحویل لوازم‌التحریر و کادوهاتون به نیازمندان رو که فرستادید دیدم و بیشتر از قبل افتخار کردم که در کنارتون هستم.»

کاهش آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه‌های هلند
صفحه اینستاگرامی «فرنگ‌نوشت» درباره تصمیم دولت هلند به کنترل و کاهش آموزش زبان انگلیسی نوشت:«دولت هلند اعلام کرد تدریس دروس به زبان انگلیسی را در دانشگاه‌ها کاهش می‌دهد. این تصمیم نگرانی دانشجویان خارجی را در پی داشته است. وزیر آموزش هلند می‌خواهد همه دانشجویان خارجی زبان هلندی را فرا بگیرند. او می‌گوید دولت قصد دارد محتوای دروسی را که در دوره لیسانس به انگلیسی تدریس می‌شود  به یک‌سوم کاهش دهد. او مدعی شد افزایش دوره‌های آموزشی به زبان هلندی باعث تشویق دانشجویان خارجی به یادگیری این زبان و ماندن آنها در این کشور پس از فارغ‌التحصیلی می‌شود. دانشجویان بین‌المللی ۳۵ درصد از کل دانشجویان هلند را تشکیل می‌دهند که این تعداد در دهه گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته حالا اما دولت در تلاش است راهی برای مهار آن بیابد. به گفته وزارت آموزش هلند، هدف بازگرداندن سیستم آموزش عالی به تعادل است و زبان یکی از ابزارهای دستیابی به این هدف است.»

خبرنگاری که فضا را شکست
مرتضی غرقی، خبرنگار پیشکسوت در توئیترش نوشت: «در کنفرانس‌های خبری جان کری در مذاکرات وین، تنها به خبرنگاران امریکایی اجازه سؤال می‌دادند، یکبار من فضا را شکستم و او را مجبور به پاسخ کردم در پایان کنفرانس، خبرنگاران رسانه‌های خارجی مرا تحسین کردند، برایم جالب بود آنها نیز انحصار رسانه‌ای امریکایی‌ها را نکوهش می‌کردند».

 

جستجو
آرشیو تاریخی