خداحافظی مرادی قهرمان جهان و المپیک از تیم ملی وزنه برداری

«سهراب» از شاهنامه رفت!

مرادی: امیدوارم در قلب و خاطرات شما جایگاهی همیشگی داشته باشم

پریسا غفاری
روزنامه‌نگار

قهرمان ارزنده و خوش‌اخلاق وزنه‌برداری ایران در المپیک ریو تصمیم گرفت در ۳۴سالگی از تیم ملی خداحافظی کند و دیگر وزنه نزند.
سهراب  مرادی یکی از درخشنده‌ترین ستاره‌های تاریخ ورزش ایران و رشته وزنه‌برداری بود که در یک دوره‌، هیچ مسابقه‌ای را بدون رکوردشکنی پشت سر نمی‌گذاشت اما متأسفانه با بدشانسی و مصدومیت، از اوج دور شد و هر چقدر صادقانه تلاش کرد نتوانست وزنه‌های سابق را بزند.
به نظر می‌رسد این تصمیم مرادی به نتیجه رکوردگیری برمی‌گردد. او در رکوردگیری تیم ملی برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۳ عربستان، دوبار وزنه ۱۶۵ کیلوگرم را در یک‌ضرب انداخت و از انجام حرکت دوضرب هم انصراف داد. مرادی سال ۱۳۹۸ از ناحیه کتف مصدوم و مجبور شد سه‌بار کتفش را درمان کند. او برای حضور در المپیک پاریس تلاش کرد و حتی یک گزینشی المپیک را هم پشت سر گذاشت اما با رکوردهای ایده‌آل برای دسته ۱۰۲ کیلوگرم فاصله داشت. مرادی قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو و قهرمان جهان در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ است. او همچنین مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا و دو نشان طلا، یک نقره و یک برنز قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد. این وزنه‌بردار همچنین رکورددار مجموع دسته ۹۶ کیلوگرم جهان با ۴۱۶ کیلوگرم است. در اوزان قدیم وزنه‌برداری نیز مرادی در دسته ۹۴ کیلوگرم با رکورد ۱۸۹کیلوگرم یک‌ضرب، ۲۳۳ دوضرب و مجموع ۴۱۷ کیلوگرم رکورددار یک ضرب، دوضرب و مجموع جهان است.
نواب نصیر شلال، سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری در خصوص خداحافظی مرادی می‌گوید:«او به‌دلیل مصدومیت و جراحی که داشت نتوانست در رکوردگیری کشورمان حضور پیدا کند که شب گذشته هم تصمیم گرفته شد تا سهراب خداحافظی کند و او را هم در اختیار نداشته باشیم. در آینده هم جوانان خوبی که داریم جایگزین این وزنه برداران خواهند شد تا در مسابقات جهانی حضور پیدا کنند.»
اما خود سهراب مرادی که با خداحافظی‌اش جامعه وزنه‌برداری و علاقه‌مندانش را شوکه کرد، در پست اینستاگرامش نوشت:«درود بر همه هم‌میهنان، خدای بزرگ را سپاسگزارم که بر من منت نهاد تا بخشی از عمر خویش را در ورزش و جمع باصفا و پرمحبت شما عزیزان سپری کنم، به یقین ادعا می‌کنم که در طول این مدت از زمان شروع در ورزش حرفه‌ای تاکنون بهره فراوانی از پشتیبانی و محبت‌های شما بزرگواران نصیب اینجانب شده است. از امروز اعلام می‌کنم با ورزش حرفه‌ای و پهلوان پرور وزنه‌برداری خداحافظی می‌کنم. امید به اینکه توانسته باشم افتخاری هر چند کوچک برای ایران و شما عزیزان بوده باشم و در قلب و خاطرات شما جایگاهی همیشگی داشته باشم.»

سلطانی جایگزین رستمی دردسته 89 کیلو می‌شود!
کیانوش رستمی، دارنده چندین مدال آسیایی، جهانی و المپیک که در زمان ریاست سجاد انوشیروانی نیز همانند گذشته تمریناتش را به تنهایی انجام می‌دهد با اینکه سرمربی تیم ملی تأکید داشت همه در رکوردگیری شرکت کنند، با ادعای مصدومیت شرکت نکرد.
همین امر باعث شد  که کادر فنی مهمترین تصمیم خود را با نزدیک شدن به زمان اعزام  تیم کشورمان به جهانی عربستان بگیرد و نام او را از فهرست ملی‌پوشان خارج کند. رستمی که پیش از این با حضور در ترکیب تیم ملی در دو انتخابی المپیک پاریس(جهانی کلمبیا و پیکارهای آسیایی کره جنوبی) شرکت کرده بود، با از دست دادن بازی‌های عربستان که تأکید فدراسیون جهانی را به همراه دارد، عملاً پاریس را از دست داد.
با کنار گذاشتن رستمی از ترکیب تیم ملی، این امکان وجود دارد که کادر فنی از حسین سلطانی ملی‌پوش دسته ۸۱ کیلوگرم در یک دسته بالاتر به جای رستمی استفاده کند. در صورت تحقق این امر مصطفی جوادی و حسین سلطانی می‌توانند دو نماینده ایران در وزن المپیکی ۸۹ کیلوگرم باشند. سجاد انوشیروانی، رئیس فدراسیون راز حذف رستمی توسط کادر فنی را فاش می کند: «کیانوش جزو چهره‌های شاخص وزنه‌برداری است و مدال‌هایی که کسب کرده در تاریخ ورزش بی‌نظیر است.اما باید برخی واقعیت‌ها را قبول کنیم. اگر مشکلی وجود داشت برای دوره قبل بود. ما کیانوش را با آغوش باز پذیرفتیم. حتی کادر فنی با توجه به شرایط خاصی که کیانوش داشت با او همراه شد و حمایتش کرد، چون نخواستیم سرمایه کشور آسیب ببیند. کیانوش اما بعد از کره جنوبی دچار آسیب‌دیدگی شدید از ناحیه زانو شد و در حال درمان است ولی این مراحل انتخابی برای مسابقات از نظر کادر فنی مهم است. شاید رسیدن وزنه‌بردار آسیب‌دیده به این مسابقات بزرگ محال باشد و باید کیانوش هم با واقعیت‌ها کنار بیاید که آسیب دیده است و نمی‌تواند تمرین کند. او حتی در رکوردگیری هم شرکت نکرد. بنابراین ما باید به سلسله مراتب کادر فنی برای انتخاب نفرات احترام بگذاریم. کادر فنی هم تصمیمش را در مورد او گرفته و ما هم حمایت می‌کنیم.»

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی