صفحات
شماره هشت هزار و دویست و نوزده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و نوزده - ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

هشدار نسبت به فراموشی روز غدیر خم، دلنوشته‌ای برای وضعیت یک همکار، رونمایی پوستر جشن عکاسان سینمای ایران و نکوداشتی از یک مؤلف را در فضای مجازی امروز بخوانید.

شگفتا که روز غدیر خم را فراموش کرده‌اید
حسین ابراهیمی، روحانی و فعال فرهنگی در توئیترش نوشت: «روزی دختر پیامبر مظلومانه فریاد می‌زد: وا عَجَباه اَنَسیتُمْ یوْمَ غَدیرِ خُمٍّ؟ شگفتا! آیا روز غدیر خم را فراموش کرده‌اید؟ حالا شگفتی بزرگ امروز اینه که یک عده برای مظلومیت دختر پیامبر(ص) حاضرند گریه کنند ولی برای احیای غدیر و استقبال از این روز بزرگ حاضر نیستند کار کنند.‌»

مسابقه داستان‌نویسی که صمد بهرنگی در آن چهارم شد
حمیدرضا شاه‌آبادی، نویسنده در استوری اینستاگرامش ضمن انتشار تصویری از یک روزنامه قدیمی نوشته است: «یک مسابقه داستان‌نویسی در سال 1338 با داوری احمد شاملو. در این مسابقه صمد بهرنگی، چهارم شده  و محمدعلی سپانلو، پنجم.»

کما، پلی میان زندگی و مرگ
شبنم مقدمی، بازیگر درباره فریماه فرجامی و وضعیت کما در اینستاگرامش نوشت: «می‌گویند کما وضعیتی است عجیب میان این جهان و آن جهان و هرکه در این حال قرار می‌گیرد انگار میان پلی ایستاده باشد که یک سویش ماییم و یک سویش آنها که رفته‌اند. می‌گویند شما در این حال که هستید می‌شنوید صدای ما را. گوشتان با من است بانو؟ بانو من سال‌ها به شما نگاه کردم. به دقت و به قصد آموختن و از شما بسیار آموختم. بازیگری آموختم که به جای خود. شما بهترین معلم ندیده‌ام بودید. اما به تلخی و روشنی آموختم مختصات سینمای بی‌رحم پرمدعا را که به طرفة‌العینی حتی ستاره‌هایش را به باد فراموشی می‌سپارد. پس آموختم بیش از حد دنیای دروغینش را باور نکنم. با چشم باز قدم بردارم و هشیار باشم. و اینها که شمردم آموزه‌های کمی نبود برای من که هرچه دارم تکه‌تکه و به‌سختی جمع کرده‌ام برای خودم، برای روزگارم، حرفه‌ام.»

پوستر هشتمین جشن عکاسان سینمای ایران رونمایی شد
پوستر هشتمین مسابقه عکس و جشن عکاسان سینمای ایران، روز گذشته 5 تیرماه با حضور مرضیه برومند، مدیرعامل خانه سینما و هیأت مدیره انجمن صنفی عکاسان سینما در سالن (سیف‌الله داد) خانه سینما شماره ۱رونمایی شد. پوستر این دوره از جشن با طرحی از طاها ذاکر آماده شده است. هشتمین جشن و مسابقه عکس سینمای ایران به دبیری حسن هندی ۱۶ تیرماه در گالری پردیس ملت برگزار می‌شود.

خدمات مردی که عزمی راسخ در تألیف داشت
اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب در فضای مجازی در سوگ درگذشت یکی از چهره‌های سرشناس عرصه متون تاریخی مطلبی را به نگارش در آورده است. در بخشی از یادداشت این نویسنده و محقق آمده: «از جمله خدمات فرهنگی علی رفیعی‌علامرودشتی می‌توان به تألیف زندگی‌نامه بزرگانی همچون  سید مرتضی، آیة‌الله مرعشی، دانشمندان خوی و سلماس و بسیاری دیگر از مفاخر دینی و رجالی اشاره کرد. علی رفیعی در سال ۸۸ به رغم اینکه دچار ضایعه مغزی شده بود و در بستر بیماری به‌ سر می‌برد، همچنان به مطالعه و پیگیری امور علمی ادامه می‌داد. سال‌ها در قم مشغول درمان بود و زیارتش برای ما مغتنم. اما به دلیل کرونا، مجبور به بازگشت به موطن خود علامرودشت شد و دیگر امکان زیارت و عیادت، از دوستانش سلب شد. او همتی والا و عزمی راسخ در تألیف و نگارش داشت. سال‌ها به دلیل شناختی که از متون عربی داشت، به کشورهای عربی سفر می‌کرد و برای مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی و... کتاب عربی خریداری می‌کرد که بی‌شک نقش او در اعتلای این کتابخانه قابل توجه و اعتنا است.»

جستجو
آرشیو تاریخی