صفحات
شماره هشت هزار و دویست و سیزده - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و دویست و سیزده - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

نکونام بالاخره به عنوان سرمربی جدید استقلال انتخاب شد

عروسی در کوچه جواد!

آبی پوشان پایتخت

بالاخره پرنده اقبال روی شانه‌های جواد نکونام نشست و ابر و باد و مه و خورشید و فلک، دست به دست هم دادند تا او به عنوان سرمربی جدید استقلال انتخاب شود. این اتفاق در شرایطی رخ داد که درباره حضور نکونام روی نیمکت آبی‌پوشان پایتخت، حرف‌و‌حدیث‌های زیادی در روزهای گذشته مطرح شده بود که او را تا آستانه به دست نیاوردن پست سرمربیگری استقلال هم پیش برد، اما عروسی به کوچه جواد هم آمد تا شماره 6 سابق استقلال، پس از حدود 10 سال دوری از این تیم، دوباره به جمع استقلالی‌ها بازگردد و هدایت این تیم در لیگ بیست و سوم را بر عهده داشته باشد.

 جواد، نزدیک شد و دور
هفته پیش بود که پروسه انتخاب سرمربی جدید استقلال به این گونه پیش رفت که اعلام شد، محمد ربیعی و نکونام گزینه‌های اصلی هدایت این تیم هستند و گفته شد که نظر کمیته فنی آبی‌ها روی سرمربیگری نکونام مساعد است، اما به یکباره اعلام شد در راه انتخاب نکونام مشکلاتی وجود دارد و حجت کریمی سرپرست مدیرعاملی استقلال هم عنوان کرد، هواداران این باشگاه چند روزی به او فرصت بدهند و در این میان باز هم اسامی مربیان خارجی برای جانشینی ریکاردو ساپینتو مطرح شد.
 قلعه‌نویی مخالف نکونام بود؟
در خصوص شرایط نکونام در ابتدا گفته شد که نوع جدایی غیرمنتظره او از فولاد در فصل گذشته و در آستانه دیدار با الهلال در لیگ قهرمانان آسیا، به نمره منفی در کارنامه او تبدیل شده و برای همین اجازه کار او در استقلال صادر نمی‌شود. این در حالی بود که هواداران استقلال، بشدت خواهان حضور او روی نیمکت تیم محبوب‌شان بودند و با تجمع در کنار ساختمان باشگاه استقلال، نگرانی‌شان را از وضعیت مبهم سرمربیگری این تیم اعلام کردند. اما شایعه دیگری که در این بین مطرح شد، این بود که امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی، مخالف حضور شاگرد سابقش در استقلال است و در این شرایط، حتی از احتمال انتخاب رضا عنایتی، سرمربی تیم امید ایران به عنوان سرمربی آبی‌ها هم حرف به میان آورده شد! این شایعه در شرایطی پررنگ‌تر شد که پس از صحبت‌هایی که اخیراً محمد مایلی‌کهن انجام داد و مدعی شد سرمربی تعدادی از تیم‌ها از جمله تیم امید، نساجی، گل‌گهر، مس رفسنجان و استقلال با نظر قلعه‌نویی انتخاب می‌شوند، برادر نکونام هم استوری در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد با این مضمون که «همان که حاج آقا مایلی‌کهن گفت» تا به این ترتیب به دخالت قلعه‌نویی در انتخاب نشدن برادرش کنایه زده باشد اما بعد از انتخاب جواد، استوری‌اش را پاک کرد!

 انتشار نامه جعلی سازمان لیگ
اتفاق عجیب دیگری که در این بین رخ داد، این بود که سازمان لیگ فوتبال ایران اعلام کرد، نامه‌ای جعلی به امضای رئیس سازمان لیگ فوتبال در خصوص استعلام نکونام در فضای مجازی منتشر شده که این نامه کاملاً غیر واقعی است و سازمان لیگ حق خود می‌داند از انتشاردهندگان این نامه جعلی به مراجع قضایی شکایت کند.

 توضیح مشاور قلعه‌نویی
اما پس از اینکه شایعات درباره دخالت قلعه‌نویی در پروسه انتخاب سرمربی استقلال به اوج رسید، سیامک قلیچ‌خانی مشاور قلعه‌نویی، به ورزش سه اعلام کرد: «آقای قلعه‌نویی در حال حاضر سرمربی تیم ملی هستند و نگاهی به حضور در هیچ باشگاهی ندارند. در دوره‌ای که آقای قلعه‌نویی در گل‌گهر حضور داشتند، باشگاه استقلال مصر بود که ایشان را استخدام کند و حتی تقاضای رسمی و کتبی به باشگاه گل‌گهر فرستاد که این درخواست در باشگاه سابق ما در سیرجان موجود است اما آقای قلعه‌نویی نپذیرفت که به استقلال بیاید. در حال حاضر هم شایعات مربوط به این موضوع از سوی بنده و ایشان تکذیب می‌شود و این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و برنامه ایشان ادامه همکاری با فدراسیون فوتبال و کار در تیم ملی و ان‌شا‌ءالله حضور مناسب در جام ملت‌های آسیا است.» او ادامه داد: «درباره آقای نکونام و دخالت آقای قلعه‌نویی در موضوع حضور ایشان در استقلال، بحث‌هایی مطرح شده که من از همین‌جا این مسأله را هم تکذیب می‌کنم. شاید آقای قلعه‌نویی و نکونام به دلیل شرایط کاری، ارتباط نزدیک با یکدیگر نداشته باشند اما این دلیل نمی‌شود که آقای قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی، در مورد تصمیم‌گیری‌های کلان و مهم در باشگاهی که حضوری در آن ندارد، دخالتی بکند. ضمن اینکه آقای قلعه‌نویی همواره در مصاحبه‌هایش از آقای نکونام به عنوان یکی از مربیان آینده‌دار و خوب فوتبال ایران یاد کرده و به نظر من اگر این اتفاق برای استقلال هم بیفتد، آقای قلعه‌نویی را هم خوشحال می‌کند.»

 عفو رهبری شامل حال نکونام شد
پس از این کش‌و‌قوس‌های فراوان، خبرگزاری برنا که متعلق به وزارت ورزش و جوانان است، دیروز ظهر در خبری اعلام کرد، مشکلات نکونام برای حضور در استقلال با پیگیری‌های سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان رفع شد و حالا همه چیز در گرو تصمیم مدیران این باشگاه است. در ادامه هم، کریمی سرپرست مدیرعاملی استقلال در گفت‌و‌گو با اخبار ورزشی شبکه سه رسماً از انتخاب نکونام به عنوان سرمربی استقلال خبر داد. نکته‌ای که در این میان مطرح شد این است که خبرگزاری فارس، در خبر انتخاب نکونام به این اشاره کرد که او با پذیرفتن اشتباهاتی که در گذشته داشت و با مساعدت نهادهای ذی‌ربط، عفو رهبری شامل حالش شد تا بتواند به فوتبال بازگردد. این در حالی است که این عفو، در چهارچوب عفو عمومی است که پیش‌تر با پیشنهاد قوه قضائیه با موافقت مقام معظم رهبری صورت گرفته بود.

دبیر، عامل حل مشکل نکونام!
با این حال، اخبار پیرامون چگونگی انتخاب شدن نکونام، پس از اعلام رسمی نام او هم ادامه داشت و ایسنا، اعلام کرد گفته می‌شود از آنجا که علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی رابطه خوبی با حجت کریمی، سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال دارد، عامل حل شدن مشکل حضور نکونام در استقلال بوده است!

 

جستجو
آرشیو تاریخی