دریافت وام بانکی زنان سرپرست خانوار، دغدغه دولت

گروه اجتماعی/ رشد روزافزون حضور زنان در بحث اشتغال ناشی از تحولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که سبب می‌شود بانوان نیز همپای مردان در عرصه درآمدزایی فعالیت کنند. با توجه به شرایط اقتصادی، دیگر یک نفر نمی‌تواند نان‌آور خانواده باشد و زنان و مردان در کنار هم برای معیشت زندگی تلاش می‌کنند. در این میان زنانی با عنوان سرپرست خانوار و بدون همسر مشغول درآمدزایی برای خود و فرزندانشان هستند و برای کسب روزی حلال یا دست به خوداشتغالی زدند یا برای دیگر بانوان کارآفرین کار می‌کنند، به طوری که معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری از اشتغال بیش از سه هزار زن سرپرست خانوار تحت نظارت بانوان کارآفرین خبر داد و گفت: «این معاونت برای حمایت از خانه مولد و کسب‌وکارهای کوچک و پاره‌وقت در شورای‌عالی اشتغال ۱۴ مصوبه داشت که می‌تواند تسهیل‌کننده اشتغال در سال آینده باشد.»
آنچه در بحث کمک به زنان سرپرست خانوار از اهمیت بالایی برخوردار است، تسهیلات حمایتی است که با کمک دولت از طریق بانک‌ها به زنان کارآفرین و زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود که در این زمینه بانوان همواره با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شوند که نداشتن ضامن برای دریافت تسهیلات یکی از مهم‌ترین آنها است.
بانک‌ها بویژه بانک‌های خصوصی با سختگیری‌هایی در ارائه تسهیلات خوداشتغالی به بانوان سرپرست خانوار مقاومت می‌کنند، به طوری که بانوان کارآفرین در جلسه‌ای که با علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت داشتند، به این موضوع گلایه کردند. سخنگوی دولت در پاسخ به برخی انتقادها از عملکرد بانک‌ها در ارائه تسهیلات بانکی گفت:«در این زمینه مشکلاتی وجود دارد و برخی بانک‌ها از مصوبات و قوانین تمکین نمی‌کنند که برنامه‌ای برای برخورد با بانک‌های متخلف در نظر گرفته شده است. دولت برای حل کارشکنی بانک‌ها برنامه جدی دارد و امسال تدابیری اتخاذ شده است تا با چند بانک مخرب خصوصی برخورد جدی صورت بگیرد که یک مورد از آنها هم اقدام شده است.»
موضوع اشتغال و سهولت در دریافت تسهیلات خوداشتغالی برای زنان سرپرست خانوار همواره از دغدغه‌های دولت سیزدهم بوده و هست و در این خصوص اقداماتی صورت گرفته است که از تازه‌ترین اقدام در این زمینه می‌توانیم به صدور ضمانتنامه وام‌های بانکی زنان سرپرست خانوار از طریق صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون اشاره کنیم. معصومه فلاحیان، معاون بررسی‌های راهبردی معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان در این‌باره بیان کرد: «برای صدور ضمانتنامه وام‌های بانکی زنان سرپرست خانوار از طریق صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون اقداماتی انجام گرفته است که این تلاش‌ها باید تا مرتفع شدن موانع ادامه یابد. اشتغال‌آفرینی بانوان سرپرست خانوار نیاز به تسهیل‌گری بانک‌ها دارد که در این راستا فرایند صدور ضمانتنامه برای دهک‌های پایین با هماهنگی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون انجام شده اما برای رسیدن به این مطلوب نیاز به همکاری همه‌جانبه بانک‌های مرتبط با این صندوق است.»
جستجو
آرشیو تاریخی